Annons:
Etikett10-teman
Läst 1385 ggr
Tina
4/14/10, 3:10 PM

Sälja till djuraffärer

Tycker ni att det är rätt att vissa uppfödare ger/säljer sina egenuppfödda djur till djuraffärer istället för att själva hitta hem till dem?

Om du är uppfödare - har du någon gång gett/sålt ett djur till en djuraffär? Varför/varför inte?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
4/14/10, 3:22 PM
#1

Jag kan tycka att det är helt ok att en seriös uppfödare säljer sina djur genom en djuraffär. Det tror jag hjälper till att höja djurens status och att de säkerligen är friskare och sundare individer.

För att få bort dessa grossistuppfödare som finns så tror jag detta är ett bra alternativ.

Men jag tycker inte att det är ok av en uppfödare att börja föda upp massor för att sedan märka att detta inte går och därmed ge dem till en djuraffär för att sedan kunna fortsätta att producera djur. Ett sammarbete mellan djuraffären och uppfödare tycker jag är bättre, att man kanske har ett fåtal djur i butiken och sedan hänvisas till uppfödaren för att få fler? Om de säljs slut eller liknande så man kan skriva upp sig på en lista inför nästa kull osv.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

NinniH
4/14/10, 3:31 PM
#2

Personligen ser jag helst att djuraffärer överhuvudtaget inte säljer djur alls, utan hade ett register över uppfödare.
Men eftersom det tyvärr inte ser ut så, ser jag nog hellre att det är seriösa uppfödare som säljer till djuraffär än grossister.
Då har man i alla fall en lite större garanti att djuren som köps har bättre hälsa och temperament.

Men då ska det, precis som #1 säger vara ett samarbete mellan djuraffären och uppfödaren i fråga.
Inte att de osålda ungarna blir dumpade där pga "akut" platsbrist för att fler kullar väntas/föds.
Att bli sittandes med osålda avkommor är ju faktiskt något man måste ha i beräkningen när man föder upp, att man inte tar fler kullar än man har plats att bli sittandes med.

Personligen har jag inte sålt/gett bort något djur till djurraffär.
En kull jag hade för några år sedan med kaniner, hörde jag av mig till en djuraffär som jag tyckte var seriös.
Men svaret var blankt nej pga att ungarna var för gamla (9 veckor), de ville ha dem vid senast 6 veckor vilket jag anser är på tok för ungt.
Skulle jag hitta en väldigt seriös djuraffär kanske jag skulle tänka på det igen.
Men jag får hellre ungarna sålda själv.
Och är det någon som blir kvar längre än tänkt, så får det vara så.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[veralera]
4/14/10, 3:41 PM
#3

Mari har sagt bra åsikter.

Jag tycker att man ska sluta köpa in från grossister, dels för att det är djurplåger och dels för att det knappast bidrar med friska gener.

Men att första bästa svennebanan får för sig att ta en kull på sina halvsjuka djuraffärsköpta djur gör knappast saken bättre. Finns många oseriösa privatuppfödare där djuren har det minst lika dåligt som hos grossisterna, Tex folk som har en gerbil/chinchilla/råtta/mus hona tillsammans med en hane hela livet och bara låter honan föda fram bebis, efter bebis, efter bebis.

Att en seriös uppfödare med friska och välutvalda gener väljer att sälja till en djuraffär ser jag enbart som positivt. Det är tyvärr den enda lösningen för att konkurrera ut grossisterna.

Sen tycker jag för övrigt att ska man ta en kull ska man ha åsikten "Får jag inte sålt dem så har jag plats för alla här hemma". Det vill säga, tar du en kull med råttor ska du ha både tid och plats för 20 extra råttor "i värsta fall". Likadant tar du en chinchillakull ska du ha en ledig bur hemma åt bebisen/arna.

Att ha attityden "Äsh strunt samma får jag inte sålt bebisarna letar jag upp en djuraffär" tycker jag inte är helt okej….

Tina
4/14/10, 3:48 PM
#4

Jag tycker inte om att uppfödare säljer sina djur till djuraffärer. Personligen tycker jag inte att man kan sätta ett djur till livet för att sedan lägga ansvaret på någon annans axlar.

Jag förstår tänket gällande att djuraffärer hellre ska innehålla djur från uppfödare än djur från grossister. Men samtidigt förstår jag inte varför personen som går in i djuraffären och köper uppfödarens djur inte går till uppfödaren personligen istället. Jag tror att det handlar om okunnighet, personen som köper djuret har inte tid/intresse/kunskap nog att läsa på om djuret och hitta en lämplig uppfödare i området. Om jag var uppfödare skulle jag vilja att mina djur hamnar hos personer med tid, kunskap, intresse och förstånd. Innehar man alla dessa egenskaper går man direkt till en uppfödare och inte till en djuraffär. En uppfödare är oftast både billigare och seriösare än en djuraffär.

En djuraffär har inte samma förmåga att neka en köpare som en uppfödare har. En uppfödare ställer oftast ett gäng noga utvalda frågor till den blivande ägaren, mendan djuraffären bara tar betalt och låter dem ta hem djuret. 
Till djuraffärer kommer oftast barnfamiljer där barnen tjatat till sig ett djur och föräldrarna inte innehar intresse nog att läsa på om djuret, eller personer som gör ett impulsköp.
Vill jag som uppfödare sälja mina djur till sådana människor? Nej.

Att bidra till minskning/borttagning av grossistdjuren kan man gott göra på annat sätt. Men för vissa lockar det förmodligen mer med snabba pengar, ny plats snabbt och att "slippa" långdragna försäljningar.
Många menar att de endast skulle kunna sälja sina djur till en seriös djuraffär. En riktigt seriös djuraffär skulle enligt min mening gå med på att samarbeta med uppfödaren, men att inte ha djuren i butiken. Djuren bor hemma hos uppfödaren och det är också uppfödaren som kunderna kontaktar. Uppfödaren uppdaterar regelbundet i djuraffären om hur många djur som är till salu. Kanske har djuraffären ett speciellt "uppfödarbord" där det ligger pärmar med information och bilder på varje djur.

Att bidra till minskning av grossistdjur kan man också göra med rent engagemang. Sprid information och sprid dina åsikter.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[veralera]
4/14/10, 3:52 PM
#5

(Kan tillägga att min "egentliga" åsikt är att djur i djuraffärer borde förbjudas helt)

Mari
4/14/10, 4:00 PM
#6

Det jag tror man måste försöka "ta död på" är att många fortfarande tror att det bästa sättet att skaffa sig ett litet sällskapsdjur är att gå till närmsta djuraffär. Den uppfattning jag fått är att många tror att de vet bäst osv bara för att de har en affär. Man måste försöka få ut att uppfödare är bättre, vilket de ofta är.

Människor är också bekväma av sig, de åker hellre in till centrum för att köpa sig ett djur, än att åka ut på okända marker för att träffa en uppfödare. Visst många av dessa människor kanske inte är de bästa djurägarna men även de som tar bra hand om sina djur och är intresserade kanske är bekväma av sig de med?

Nu kanske detta blev lite OT. Jag tycker också att djur inte ska säljas i affär, katter och hundar får ju inte säljas så varför får resterande arter fortfarande säljas?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[isdrakee]
4/14/10, 5:10 PM
#7

Jag är själv väldigt kluven. Jag är intresserad av att börja föda upp ödlor i framtiden och har funderat lite på angående att sälja till djuraffär eller ej.

På ett sätt tycker jag inte djuraffärer ska ha djur över huvud taget. Å andra sidan tycker jag små specialinriktade affärer verkar vara bra. Jag besöker själv en reptilaffär regelbundet och tycker om att titta på djuren där. Skulle också kunna tänka mig att köpa djur därifrån. Det är tyvärr väldigt smidigt att gå till en affär och köpa. Reptilhobbyn fungerar ju inte riktigt på samma sätt som dom som föder upp smådjur.

Nåväl, nu kanske ni tycker jag är grym men om jag börjar föda upp ödlor så tänker jag försöka kläcka fram så många som möjligt (annars har man ju den fördelen med äggläggande djur att man förstöra äggen för att slippa stora kullar), sälja dom man hittar bra köpare till och sen döda resten och använda som foder. Har en annan ödla som i naturen äter andra reptiler. På så sätt kan jag variera maten mer och dom små ödlorna föds ändå upp i ett bra syfte tycker jag.

[veralera]
4/14/10, 5:45 PM
#8

#7 Jag tycker du gör alldeles rätt! (Det du säger i sista stycket alltså).

Om jag någon gång har många djur som äter pinkisar kommer jag själv börja föda upp mina egna (nu går det ju inte åt särskilt många så enklare att köpa).

Bättre att foderdjur kommer från djur som haft det bra än grosisternas massavel. (Nu gäller det väl mest råttor etc men ändå)

wolfgirl82
4/14/10, 6:19 PM
#9

Jag som uppfödare säljer ALDRIG till djuraffär även om jag vet att det finns intresse från djuraffärernas sida.

Jag vill veta vart mina djur hamnar så att de inte blir några impulsköp som sedan säljs vidare på blocket. Samt vill jag kunna ha fortsatt kontakt med mina köpare och veta hur djuren utvecklas.

Jag har aldrig haft problem att få mina ungar tingade men skulle jag inte få ungar sålda så får de stanna tills dess att det finns köpare/kompis till dem att sälja med. De kommer ALDRIG hamna i en djuraffär så länge jag får bestämma.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Upp till toppen
Annons: