Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2257 ggr
Caspia
2010-04-26 18:41

Upphittade marsvin?

Har du hittat ett eller flera marsvin utomhus (eller för den delen inomhus, tex soprtum eller offentlig toalett), övergivna? Jag försöker sammanställa hur vanligt detta problem är och söker därför kontakt med er som tagit hand om eller känner till såna marsvin. Jag vill veta

  • När inträffade det (år och månad räcker)

  • Var

  • Vad var det för djur (ungar, vuxna, antal, dräktiga, skabb osv).

  • Hur hittades de (lösa, i kartong etc)

Finns det några tidningsartiklar eller liknande källor så ökar det ju trovärdigheten i sammanställningen, men hör av er ändå. Det kommer att sammanställas och publiceras på min hemsida.

Maila mig (maskrosmarsvin@hotmail.com) eller skriv i tråden.

Tack på förhand!

Envishet och drömmar

Annons:
Tina
2010-04-26 19:25
#1

Vi har två solskenshistorier publicerade på sajten gällande just upphittade marsvin!

Här och Här kan du hitta dessa. De som skrivit artiklarna är länkade i slutet så du själv kan höra av dig till dem. Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Caspia
2010-04-26 19:34
#2

Tack Tina, precis vad jag letade efter!

Envishet och drömmar

Mari
2010-04-26 19:39
#3

Jag vet inte om just detta är sant men min faster säger sig ha sett ett marsvin springa löst ute där de bor.

Var väl förra året (2009) någon gång under sommaren har jag för mig. Hon hade tittat ut genom fönstret och sett något som hon tyckte såg ut som ett marsvin springa över vägen och in i en liten dunge på andra sidan.
Var säkert något vilt djur, hoppas jag iaf!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-04-26 19:44
#4

# 3. Uh, hoppas att det var något annat!

Envishet och drömmar

Mari
2010-04-26 19:51
#5

#4 Det hoppas jag med, var dit dagen efter och letade men kunde inte se något. Kan ju ha varit en stor sork eller råtta eller något. Jag vill iallafall tro det Glad

Vi kanske kan få låna din sammanställning senare och göra en artikel eller liknande av den?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-04-26 19:56
#6

# 5. SJälvklart, säg till bara.

Envishet och drömmar

Annons:
[iurochskur]
2010-05-02 13:14
#7

Här kommer min lilla historia, dock har tidningen överdrivit och det var inte en katt attack utan en ensam hane som virrade runt. Hans hona hittades i samma område där dom tyvärr dött av okänd orsak. Vi misstänkte starkt att någon släppt ut dom och totalt struntat i det ansvar ett djur innebär.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.153079-marsvinet-macgyver-overlevde-brutal-kattattack

Caspia
2010-05-04 18:17
#8

# 7. Tack för länken! På vilken grund trodde marsvinsuppfödaren att marsvinet varit ute i just tre dygn? Hur gick det för marsvinet sedan? Var det två döda eller ett dött marsvin? Hur visste man åldern på marsvinet?

Känns bisarrt att tidningen fokuserar på om en katt attackerat (som rubriken säger) istället för berättelsen om att det orsakats av att någon människa lämnat sina husdjur åt döden. Det fanns en lika konstig artikel på ett annat ställe, där journalisten glatt efterlyste den som hade tappat bort sitt marsvin i en snöhög och lovade att lämna tillbaka marsvinet mot beskrivning. Ja, för det verkar ju vara en jättebra matte/husse som tar sitt marsvin på promenad i januari och till och med bygger en egen igloo för det att leka i… "Tyvärr" togs artikeln bort innan jag tänkte på att göra en print screen.

Envishet och drömmar

[iurochskur]
2010-05-04 19:08
#9

Tack för länken! På vilken grund trodde marsvinsuppfödaren att marsvinet varit ute i just tre dygn? Hur gick det för marsvinet sedan? Var det två döda eller ett dött marsvin? Hur visste man åldern på marsvinet?

#8 Det var jag som antog att den varit ute i ca tre dygn då vi gått på utsagan dom två pojkarna gett. Dom brukade leka där varje dag och det var tre dagar innan som dom sett marsvinet första ggn.

Marsvinet fick ett hem hos en trevlig familj i en stor villa, dom köpte en kompis åt honom samma dag dom hämtade honom och jag var med för att hjälpa dom med ihopsättningen av marsvinsgrabbarna.

Det var sammanlagt 4st marsvin som kastats ut men tre av dom (en hona med ungar) var döda.

Åldern på marsvinet fastställde uppfödaren när hon kollade på tänderna och hans kropp och klor.

Caspia
2010-05-07 16:57
#10

# 9. tack!

Envishet och drömmar

galenekorre
2010-05-08 15:26
#11

En bekant till min mamma hittade en marsvinshona i sitt trapphus i Jakobsberg utanför Stockholm, någon gång i augusti 2009. Den satt i en liten transportbur utan vatten eller mat. Hon lät den först vara eftersom hon hoppades att någon hade glömt den och skulle hämta den. Men när den var kvar flera timmar senare ringde hon till min mamma som hon visste hade marsvin. Marsvinet var en hona, kanske ett par år gammal, som var frisk och verkade väl omhändertagen, inte överdrivet långa klor eller tänder. Detta anmäldes till polisen som sa att om ingen hörde av sig så var marsvinet vårt att behålla. Och hon har nu ett lyckligt hem tillsammans med en flock andra marsvinshonor.

Caspia
2010-05-09 13:15
#12

# 11. Tack!

Envishet och drömmar

Mari
2010-05-09 22:20
#13

Stod något i aftonbladet idag, kan tyvärr inte söka upp det på nätet då datorn jag sitter vid knappt tillåter att jag sitter här på iFokus.

Det var iaf två rottweilar som hade hittat 8st marsvin (ungar?) i en påse ute, smutsiga. En tjej hade tagit sig an dem och tvättat och nu söker de nya hem. Kommer dock inte ihåg vart i landet detta var

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Caspia
2010-05-09 22:30
#14

# 13. Det var i Linköping i veckan, i tisdags. De hittades i en plastsäck.

Det är två veckor sedan jag la ut efterlysningen och hittills har jag listat 62 utsläppta marsvin. Känner till ytterligare ett men har inte hunnit leta upp datumet än. Vad är det för fel på folk?

Envishet och drömmar

Mari
2010-05-09 22:33
#15

#14 Holy Cow! Shit, det var inte dåligt! Som jag har sagt tidigare så tar jag gärna emot informationen du samlat in och så skriver vi ihop något inne på djurhem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-05-09 22:39
#16

# 15. Det är bara att kolla på sidan och ta vad du vill ha. Gladwww.maskrosmarsvin.webs.com/denochverklighet.htm

Envishet och drömmar

Mari
2010-05-09 22:44
#17

#16 Intressant sida! Ska inspektera den grundligare när jag kommer hem till min andra dator igen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
2010-05-09 23:01
#18

# 17. Haha, gör så. Säg till om något verkar märkligt, det är ju som bekant lätt att bli hemmablind.

Envishet och drömmar

Upp till toppen
Annons: