Annons:
Etikett10-teman
Läst 1665 ggr
Tina
2010-06-08 18:04

Sommardjur

Med sommaren kommer glädje, värme och kärlek. Många flyttar ut på landet över sommaren och börjar mata vilda djur, en bortsprungen katt, eller köper ett djur att ha under sommaren. 
Efter sommaren lämnas många djur kvar, i tron att de ska klara sig på egen hand tills nästa sommar eller på grund av att de inte passar in i familjens vardagliga liv hemma.

Vad kan vi göra för att förhindra att vissa människor skaffar djur över semestern för att sedan lämna dem eller göra sig av med dem på annat sätt? Exempel är så kallade sommarkatter.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
2010-06-09 00:10
#1

Jag tror då på den idén som vi diskuterar i tråden om att hyra ut djur. Om en familj får möjlighet att låna/hyra ett djur över sommaren så kanske de hellre tar den möjligheten än köper/får en kattunge som de vet att de kommer lämna till hösten.

Ett annat alternativ som jag tror på är att alla dessa huskatter som säljs jättebilligt och till och med skänks bort är största orsaken till detta. Fick man alla att höja priset ordentligt så tror jag inte man skulle inpulsköpa dessa djur lika lätt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
2010-06-09 00:27
#2

Eventuellt tror jag att ett förbud mot all blandrasavel för hundar och katter kan ge en hjälpande hand. Ett krav på att varje djur som säljs ska vara registrerat i djurets klubb/förening skulle höja djurens status otroligt mycket.

Ett impulsköp beror ofta på att djuret är så pass billigt att köpet inte gör någon skillnad i ekonomin. En blandraskatt kan ofta kosta runt 100-200 kr och har ofta fötts upp av en privatperson som tycker att det är "gulligt" att ta ungar efter sina katter. Dessa privatpersoner brukar inte heller ha samma krav på sina köpare som en registrerad uppfödare har.

Mycket hänger på den som säljer djuret. Ställ mycket frågor till köparen, hur kunnig är denne egentligen? Berätta tydligt vilka förväntningar du har på köparna och djurets framtida liv. Viktigt är det att påpeka att djuret alltid är välkommet tillbaka till dig om något skulle hända, det kan förhindra att djur lämnas och överges om något händer som gör att djuret inte längre kan vara hos ägaren.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: