Annons:
Etikett10-teman
Läst 2579 ggr
Mari
2010-06-05 20:23

ang. djur på bete

Tycker ni att det är rätt att låta korna bara vara ute under sommaren för att sedan till hösten behöva stängas in igen med minimerad möjlighet att få röra på sig?

Gäller ju även tex. vissa ridskolehästar/tävlingshästar som under vintern står i småa rasthagar knappt någon timme om dagen för att sen under sommaren, i bästa fall, få leva loppan ute på sommarbete i någon veckas tid.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
zickan
2010-06-05 22:00
#1

Alla djur bör få möjligheten att röra och aktivera sig på ett bra sätt. Kor skulle nog må mycket bättre att få komma ut i en stor hage någon timme per dag även under vintern.

Hästar oavsett status, måste få röra på sig och få stimulans. Om de står i en tråkig  liten hage, så tycker jag att man ska ta bra ridturer, jobba med hästen mycket med klättring, varierande skogsrutter, hopp/dressyr, löshopp, longering etc.
Alla hästar har olika behov som behöver uppfyllas för att de ska må bra.  Har man inte ork eller tid pga typ plugg eller att man vill sola. Då är det ju enkelt att sätta på en grimma och ta en promenad till en äng. Kasta ut en filt, upp med böcker eller liknande och haka på en lång lina på hästen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
2010-06-05 23:47
#2

Det är riktigt riktigt illa. Alla djur behöver möjlighet att röra på sig, även kor och hästar. Skulle helst se att alla gick på lösdrift… Eller iaf ute hela dagarna i ordentliga hagar, inte grushagar á la frimärken.

Jag upphör aldrig att förvånas över folk som blir förvånade när deras häst står och väver eller krubbiter när den går i en liten grusad frimärkshage någon timme om dagen och i övrigt står instängd i sin box medan den matas med femtielva kg havre och alldeles för lite grovfoder. Somliga borde inte ha djur öht >.<

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

candycandye
2010-06-06 03:43
#3

Jag passade en häst över en sommar för ca två år sen, deras stall var en dröm!Stora boxar och varje box hade öppning till hagen. Fungerade väldigt bra, men passar säkert inte alla. Nackdelan är att någon kan skada/ta hästarna under natten samt kunna smita in i stallet via boxen. Detta stall hade dock bara tre hästar och de visste exakt vilken box de skulle gå in i.

Jag ryser när jag tänker på om någon hade stängt deras ingång till hagen,,Trots att det var rymliga boxar så var de så lyckliga över friheten att kunna välja.

Det var en lycklig sommar!

fia-mia
2010-06-06 15:27
#4

Instämmer med #2

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Tina
2010-06-06 16:57
#5

Alla djur har ett behov av att röra på sig för att kunna uppnå en fullständig hälsa, och det gäller även under vintern och hösten! Kor och andra lantbruksdjur är inte avlade under samma fysiska faktorer som många hästar är, de är avlade för att vara bra kött- eller mjölkdjur. Men ändå säger mitt sunda förnuft att även dessa lantdjur är i behov av dagsljus, den friska luften, en gnutta frihet och möjligheten att fritt få röra sig.
Tyvärr ser många lantbrukare sina djur som produkter och hyser inga egentliga känslor för dem. Det skulle krävas fler strängare lagar eller en omvandling av hela industrin för att kunna ändra på lantdjurens tillvaro under vintern.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Banankaka320
2010-06-06 22:35
#6

Korna bör ha en stooor paddock (Stavning?) med hö utspritt. Stör mig lite på folk som säger "Jaa men dem blir ås glada att få komma ut!"

Ja jag hade varit jätteglad om jag svält i en vecka och sen fått mat, mår ju inte bättre precis ><


Annons:
Mari
2010-06-06 23:42
#7

Det jag stör mig mest på är folks bortförklaringar på varför tex. hästarna knappt får vara ute eller varför de är i så små hagar. En sån vanlig bortförklaring är att djuret kan bli skadad av att få vara ute i stora hagar… Hur tänker man då?

Jag tänker även på de stackars hönsen som producerar massor av ägg dygnen runt, de är ju också oftast instängda, numera inte tillsammans i små trånga burar utan de får ju gå fritt men även de borde ju få dagsljus och gärna vara ute? Tycker så synd om dem som lever sitt liv minst dubbelt så snabbt som andra höns eftersom de tänder och släker flera gånger om dagen för att lura hönsen att värpa mer (!)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gulzebra
2010-06-07 02:07
#8

#7: Agree! Ffa toppryttarna/kuskarna/vad de nu tävlar i borde ju inse vad stillaståendet gör med hästens hållbarhet O.o

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kristall
2010-06-07 11:49
#9

I en ladugård som ägs av lantbruksskolan här på ön går korna på lösdrift och kan gå ut i en stor hage när de vill, året om. De vet själva när de ska mjölkas och då kommer de gåendes till 'mjölkrummet'. De har en stor ligghall med en massa halm och verkar trivas rätt bra. =)

Vi hade hönor förra sommaren, 3 st som gick och sprätte i jorden, åt varierande mat och andades frisk luft. De gav riktigt fina ägg (mycket bättre än de som säljs i butik) som man kunde äta med gott samvete.

Tycker att alla djur ska ha rätt att röra på sig, varje dag. Oavsett om det är produktionsdjur, hästar eller vanliga sällskapsdjur.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mari
2010-06-07 12:04
#10

#9 Vilken bra skola! Hoppas att fler tar efter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
2010-06-07 15:22
#11

De djur som behandlas sämst verkar nästan vara hönsen. Har en klasskompis som har 1600 höns hemma i två stallar. Vissa är lösa i stallarna. I burarna på 100*50 samsas visste fem hönor i varje och det ska visst vara lagligt. Usch!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mari
2010-06-07 15:24
#12

#11 Man borde försöka att köpa ägg från närproducerade ställen tex. om man har en granne eller någon som bor i närheten som har egna höns, då vet man att äggen man äter kommer från höns som har det bra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
2010-06-07 20:24
#13

Tycker att kor i alla fall ska stå på lösdrift så att dom har möjlighet att röra sig och så bete på sommaren.

Hästar oavsett typ (hobby, ridkosla, tävling) borde få va ute minst 8-12 timmar i stor och bra hage. Tycker det är oerhört tråkigt att hästar är "för dyra" för att släppas ut, det är ju djur och inte maskiner…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
Mari
2010-06-07 21:08
#14

Hur är det med kor? Borde inte motion främja just produktionen av mjölk? Och blir inte köttet bättre om djuret får röra på sig iställer för att stå stilla?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
2010-06-07 21:12
#15

#14 Just med köttkor så springer dom ju av sig kött/fett om man släpper ut dom vilket gör att många helst håller dom inomhus och fodrar dom tills dom är slaktfärdiga. Tror jag iaf!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Mari
2010-06-07 21:13
#16

#15 Där ser man, jag fick för mig att om de rör på sig mer så blir de "saftigare" med fastare kropp? Men jag har ingen aning om hur kött bildas på djuren Tungan ute Man kanske inte äter muskler heller?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kristall
2010-06-07 21:19
#17

#16: det är ju muskelköttet man oftast äter, dvs ju mer muskler desto mer kött..? Om jag inte har helt fel nu :P

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mari
2010-06-07 21:31
#18

#17 Det låter bekant, jag vet dock inte säkert

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
2010-06-07 23:48
#19

#16 Jag är inte helt hundra men har för mig det, fast kan säkert va helt ute och cykla :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
2010-06-08 18:40
#20

#15 Men när de rör på sig får de ju mer muskler, och det är ju musklerna som blir mat.

Det är musklerna folk äter.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
Mari
2010-06-09 00:11
#21

#20 Bra då vet vi det. Då är det väl bara fördelar att köttdjuren får gå ute så mycket som möjligt?
För jag tror då att djuren får mer muskler av att röra på sig ute än att stå i en minimal spilta/box dygnena runt och äta

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
2010-06-09 00:18
#22

#21 Ja, det är det ju. Jag vet flera som sagt (själv är jag vegetarian) att köttet är annorlunda (bättre) från t.ex. märket Gröna Gårdar, där djuren får vara ute mycket och länge och beta.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Elshira
2010-06-10 18:48
#23

Ju mindre musklerna används desto mörare kött. Det är därför vilt är lite segare än vår kära oxfilé tillexempel.

Själv ärer jag kött med glad mun, dock äter jag i första hand vilt då jag vet att dessa djur har mått så bra som möjligt! ^^

Hakuna matata!

Mari
2010-06-10 19:02
#24

#23 Aha där ser man, man lär sig något nytt varje dag ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
2010-06-17 23:28
#25

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. För jag funderar faktiskt på om kor egentligen skulle tycka om att vara ute på vintern? Eller tex grisar dom kan inte vara ute på vintern dom skulle bli sjuka på en gång. Men jag tycker överhuvudtaget att man ska ha lösdrift ifall man har kor så att dom iallafall får röra på sig lite mer.

gulzebra
2010-06-18 04:00
#26

#25: Det finns folk som har både kor och grisar ute även på vintern. Sålänge de har någonstans att söka skydd från kyla och väta så är det inga problem.

Har bla haft en lärare vars föräldrar hade grisar som gick ute på vintern. De grisarna hade skitkul ute i snön och gick helt enkelt in om de frös :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[silkesnosen]
2010-06-18 10:38
#27

Hmm djur har rörelsebehov, som tur är börjar ju allt fler bönder ha lösdift…så det är på väg och  blir mindre arbete för bonden…jo , jag anser att alla hästar behöver social samvaro i tillräckligt stor hage…brukar inte bli värre skador om man bara ser till att de har större utrymme!! Har träffat både grisar o kor som vart ute och skuttat på vintern…mesta går…men jag tror att förändringen kommer med argument om lönsamhet och minskat arbete..! M

Annons:
Mari
2010-06-18 12:47
#28

Men om korna och grisarna blir vana med att vara ute redan på tex. våren då borde de väl vänja sig vid klimatet även mot hösten och vintern förutsatt att de har någonstans att gå in och värma sig och söka skydd eller får inte de mer päls så som hästar får?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Elshira
2010-06-18 12:59
#29

#28 Grisar har väldigt knapert med päls, dock kan säkert deras fettlager hjälpa dem att vara ute kortare perioder om man har någon form av lösdrift så de kan gå in och ut som de själva vill ^^

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: