Annons:
Etikett10-teman
Läst 1473 ggr
Tina
2010-06-06 16:12

Visste du att...

Visste du att hundar kan äta gräs av en rad olika anledningar?

* Den mest sannolika anledningen till hundens gräsätande är att den inte får i sig tillräckligt med kolhydrater via fodret. Om hunden inte får i sig tillräckligt med grönt i sitt foder kan den försöka äta gräs för att kompensera detta. Många hundar tål inte gräs och detta kan resultera i att hunden kräks. Vill du ge din hund ett ogräsligt alternativ kan du ge den kokta, väl avkylda, grönsaker.

* Även om din hund redan får en välbalanserad kost kan det hända att den äter gräs ändå. Det är möjligt att de helt enkelt tycker om smaken, det blir som sallad!

* Hunden kan även äta gräs för att sedan medvetet kräkas. Detta tros vara en instinkt då hunden har svalt något som behöver kräkas upp.

* Hundar som har ont i halsen vill gärna äta sträva saker, som t ex gräs.

Låt aldrig din hund äta gräs som har behandlats med gödsel eller bekämpningsmedel!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Banankaka320
2010-06-06 22:33
#1

Min hund har sammar foder som min systers hund, men min hund är Nakenhund och hennes är storpudel

Min hund äter gräs jämt och spyr aldrig, kan de vara att det är gott eller att hon behöver mer kolhydrater eftersom hon är naken? :o


Tina
2010-06-06 22:58
#2

#1 Jag är inte så väldigt hundkunnig, jag har tagit fakta från bland annat 8 frågor & svar om hundmat på Blandrashundar.ifokus. Vill du få ett mer kunnigt svar kan du fråga där eller på Hundar.ifous. :-)

Om du inte misstänker att din hund har ont i halsen, eller att det kliar i halsen, kan du alltid prova att ge den lite grönsaker och se om gräsätandet avtar. Annars skulle jag tro att hon äter för att det är gott och ger sysselsättning.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Banankaka320
2010-06-06 23:03
#3

#2 Okej tack. Jag testade en gång att säga "Nej" till henne och då slutade hon äta och liksom tittade på mig med valpögon och väntade på ett "Varsågod" xD

Men det skadar ju inte att ge henne extra grönsaker, och hon tycker ju sånt är gott så det kommer hon att få :D


Mari
2010-06-06 23:20
#4

Oj där ser man, jag har alltid trott att de äter gräs för att de behöver kräkas så har jag iallafall blivit lärd sedan barnsben.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2010-06-06 23:22
#5

Kom på en lite rolig sak också ang. det här med gräsätandet, jag har även hört att de äter gräs för att det ska bli dåligt väder (!) i de flesta av fallen har det stämt med hunden vi hade när vi var liten, jag kommer då ihåg att han brukade äta gräs på sommaren innan det började regna eller åska

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: