Annons:
Etikett10-teman
Läst 1588 ggr
Tina
2010-06-07 19:26

Veckans fråga: Semester

Veckans fråga tar upp ämnen som på olika sätt knyter an till vår temamånad i juni, Sommar.

Planerar du att åka på semester i sommar? Hur har du i så fall ordnat det för dina djur?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
2010-06-07 19:38
#1

Om jag åker på semester någonstans så tar mina föräldrar hand om djuren, annars får jag planera in min eventuella semesterresa på annat sätt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fiona
2010-06-07 20:36
#2

ja jag ska på semester men då tar mina föräldrar hand om djuren. Ska till marsvins SM vilket jag tar som en semestertripp men då får ju såklart marsinen åka med!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tina
2010-06-07 20:50
#3

I sommar är jag ibland hos min pojkvän och ska under 1 vecka ner till Jönköping på "semester". Marsvinen tas då omhand av min mamma, min mamma älskar dem verkligen så det är inget problem för mig att åka bort ibland. :-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

zickan
2010-06-07 21:35
#4

Jag valde annat. Pga att jag har rätt många djur och alla har olika sätt :-P

Jag åker sällan på längre semester för jag klarar inte att vara ifrån djuren så länge. Inte att djuren inte klarar sig utan tvärt om :-P

Kort helger hemifrån: hunden medföljer vart jag går. Kompisa har nyckel hem till mig. Normala fall har jag tillsyn om jag är borta mer än 24 tim. I ovanliga fall där jag måste åka och lämna typ djur med medicinerings behov, högdräktiga, nyfödda ungar osv så ser jag till att dom har tillsyn varje dag.

Sällan borta länge. Men varje sommar unnar jag mig 1-2 veckor semester hemma på gotland.
Där medföljer hunden alltid. Hittar jag bur att låna på ön så medföljer illrarna. Pga iller smitning som gjorde mamma orolig. Får illrarna inte vara lösa då det är för lätt att de kan komma ut.
Är min systers kille inte där samtidigt så försöker jag alltid smuggla med råttor.  Då jag får riktig abstinens och oftast avbryter min semester eller köper en råtta från visby zoo bara för att jag saknar dom.

Under två somrar har jag "hyrt" en kompis att bo hemma hos mig. I år verkar jag inte finna den möjligheten. Då har jag en kompis relativt nära som ställer upp. Men den kompisen ska kanske med under 3 dagar till gotland.
Vilket är att jag då kan dra hit en kompis från köping mot betalning. Ska fråga om inte de kan ta illrarna då de är mer illervana än min kompis här i stan.

Ende jag inte vet helt hur jag ska lösa är mina två undulater. De trivs inte att matte är borta. Även den art som är mest känslig hemma hos mig mot ev värmeslag.
Ska se om ingen orkar ha dom hemma hos sig under tiden. Blir det strul så är det även lätt att ta med dom till gotland.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2010-06-07 22:08
#5

Kan tillägga några varningar som jag råkat ut för :-/

Ska någon bara komma typ en gång om dagen och kolla alla djuren. Ge mat, vatten, ta ut osv. Eller om man själv ska åka hemifrån typ förmiddag och komma hem dagen efter.

* sätt på extra typ ståltråd runt vattenflaskorna. Även om det rör sig om daglig tillsyn. Djur kan lätt skaka loss, putta till så flaskan kommer loss och ramlar ned på golvet.
- 2008 hände det mig. varm morgon kommer kompis och kollar till djuren hemma. Det är mörka moln på himeln så hon stänger fönster hos mig för trolig regn. Byter vatten.
Dagen blir varmt regn med åska. Dagen efter kokhet och de orkar inte åka i hettan. Åker till mig mot kvällen. Öppnar dörren och det är gassande hett hos mig. Synen som möts är en vatten flaska som ramlat ned från min ena kaninbur. Lämnad hona med med halvgamla ungar. Alla ungarna låg döda. Mamman dåligt skick.
De får i henne vatten och åker in. Hon får komma hem samma dag. Och dagen efter kommer jag hem.
De höll henne svalt på toan under uppsikt. Men tyvärr levde Ds bara under två dagar efter jag kommit hem.

* Drag. Även om det är varmt så är värmen inte alltid den farligaste fällan på sommaren.
Smådjur, fåglar osv kan bli riktigt sjuka av drag. Om man planerar ha en fläkt på, tvärdrag, fönster öppet osv.
Kontrollera så att inge djur står i drag. Även om ett fönster står öppet och man inte tror att det drar. Så kan det ändå vara lite drag. Samt om det går från en riktigt varm dag till kylig natt. MEd fönster öppet. Det är som att själv sitta i solen en hel dag och hoppa ned i kallt vatten, eller som många får erfara. Man blir ofta frusen på kvällen efter man solat och temperaturen sjunker lite.
 -  2003? jag flyttat till sthlm. Bor i en stor etta. Håller kaninen längst in i rummet, balkongdörren står öppen på andra sidan.
Vet inte helt hur det gick till. Men Kiwi fick svårt att andas, slutade äta. Blev orolig och vi åkte akut in till bagarmossen mitt i natten.
De konstanterade lunginflamation. Ville avliva henne. Men jag ville gärna försöka med allt. Så de röknade för att se hur illa det var. Gav henne dålig procent för att överleva. Men lät mig hållas och skrev ut medicinering.
Hon blev bättre ett par dagar. Men tyvärr hände något så hon inte fick luft. Hon fick panik och jag fick inte tag på henne. Föll bara ihop på mattan. Försökte försiktigt med mun metod och trycka. Men vågde inte heller ta i. Försökte ruska henne. Men hon hade tyvärr avlidit. Satt där bra länge innan jag lyckades ringa killen. Han kastade sig över och drog upp mig chockad ännu sittandes på mattan med henne.
Rullade ihop mattan och försvann.

Lite saker att tänka på hur enkelt det är att ting går snett med faror man inte direkt tänker på.
Jag kan hålla jätte svårskötta djur. Men just kaniner åker jag verkligen på allt skit.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mari
2010-06-07 22:11
#6

#5 Jättebra att du delar med dig så att fler kan tänka på dessa faror

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
zickan
2010-06-07 22:45
#7

Kan ju tillägga
* Öppna fönster/balkong.
 - Akta så katt inte hoppar/ramlar ned. Hund får för sig att hoppa över balkong räcket om den lämnas ensam.
Iller/råttor osv smiter, ramlar ned, försvinner.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
2010-06-07 23:54
#8

OM vi skulle åka någonstans så blir det i såfall att låna stuga av sambons släkt och då får hundarna följa, men vi fixar någon som kan ta hand om råttorna, gerbilerna och katterna här hemma.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NinniH
2010-06-08 01:02
#9

Eftersom jag jobbar hela sommaren, så nej. Tungan ute


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

gulzebra
2010-06-08 18:19
#10

Blir ingen semester för min del. Möjligtvis en dagsresa till Furuvik och en dagsresa till fjollträsk om jag har råd, gör jag det så behövs ingen djurvakt iom att jag bara är borta över dagen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

FeliciaS
2010-06-08 18:36
#11

Nej, troligtvis stannar jag hemma. Kanske så följer jag med familjen till Tyskland om jag känner för det, men annars är jag hemma och tar hand om marsvinen och hästen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mandariiin
2010-06-08 22:14
#12

Jag ska på semester i en vecka. Syskonen kommer hit och fixar djuren :)

Lia@mandariiin.com

Aviendha
2010-06-10 01:11
#13

Planerar att vara hemma en längre period, kanske inte räknas som semester men jag tar med mig illrar och alla möss.

Planerar kortare semester och kan då inte ta med några djur (mc) så då får pappa ta hand om illrarna och en bekant mössen. Annars försöker jag i största mån ta med illrarna iaf om jag ska någonstans eftersom de lätt blir uttråkade om de inte aktiveras.

Men jag har inga problem att lämna dem hos pappa om jag är i de trakterna, han älskar dem som om det vore hans egna och de har skitkul där, ute minst en gång om dagen och massor av lek så det känns super :)

Man blir rätt hämmad när man har djur och man får planera en hel del för att få det att gå ihop ibland, men det brukar gå bara man har lite framförhållning.

Annons:
SaraC
2010-06-10 15:09
#14

Annat.

För det första är det extremt sällan vi åker bort, i år har vi hittills inget planerat, och sedan beror på vart vi åker och hur länge vi är borta.

Ibland får hunden följa med. Katterna har inte varit med någonstans än, men de skulle få följa om det går att ta med dem till det stället och om det inte är för långt borta.

Innan vi skaffade katterna brukade hunden få bo hemma hos någon i min familj om vi åkte bort utan att han följde med. Sedan vi skaffade katterna har vi bara varit borta båda två en gång och då bodde min mamma över här med djuren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fia-mia
2010-06-11 15:24
#15

Är bara jag borta tar familjen hand om marsvinen. Är hela familjen borta bor mormor och morfar hos oss och tar hand om katterna, marsvinen och fiskarna. Då får de lika mycket uppmärksamhet som vanligt vilket är toppen

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

isafisa
2010-06-14 00:34
#16

Blir hemma mestadels, men ska väl åka till stockholm minst 1 vecka men då tar sambon hand om djuren åt mig :)

Valkyrie
2010-06-16 12:31
#17

När jag ska bort måste jag ha vakt, håller på och letar =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

isafisa
2010-06-16 14:47
#18

Ändrade planer, blir hemma hela sommaren med valp :)

[BellaO]
2010-06-17 01:12
#19

Jag kommer bara vara borta några enstaka dagar på sommaren, då kommer min familj vara hemma och se efter kaninerna och ta ut dom osv. Ska ev. till Gotland med familjen, då kommer min kompis se efter dom, då jag ser efter hennes när hon reser bort;)

Men kommer försöka vara hemma så mycket som möjligt och bara korta stunder isf:)

[Liinda]
2010-06-17 23:24
#20

Jag ska på en veckas semester till Grekland och då kommer min mamma att ta hand om mina djur eftersom vi bor grannar =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: