Annons:
Etikett10-teman
Läst 1605 ggr
Tina
2010-06-21 13:09

Veckans fråga: Aktivering

Veckans fråga tar upp ämnen som på olika sätt knyter an till vår temamånad i juni, Sommar.

Spenderar du mer eller mindre tid på att aktivera ditt djur under sommaren, i jämförelse med årets andra delar?

Motivera ditt svar!
Aktiveras din hund mer för att du har semester och därmed mer tid för att ta med hunden och bada, promenera eller spåra i skogen?
Aktiveras din häst mindre för att den går på sommarbete och inte aktiveras av dig på samma sätt som vanligt?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Tina
2010-06-21 13:13
#1

Jag har marsvin, och de aktiveras mer under sommaren. På sommaren får de ofta komma ut i sin hage på gräsmattan och äta gräs och studsa runt, vilket de inte har tillgång till på vintern. Under de delar av året som de inte kan vara ute på gräset får de då och då komma ut och springa på golvet innomhus. Detta är dock inte hälften så roligt som att springa utomhus och både Matte och marsvin älskar sommaren. :-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Ebfotograf]
2010-06-21 13:34
#2

Jag har en hund, han aktiveras mycket mer under sommaren. Det är inte så härligt eller roligt att köra lydnad eller agility när det är lerigt eller när det är snö. Man kan gå längre promenader, även bada vid något tillfälle.

Mari
2010-06-21 13:52
#3

Mina marsvin får mer aktivering under sommaren då de brukar få vara ute i gräshagen. Dock ser det inte ut att bli så mycket i sommar då jag jobbar och inte vill lämna de ute utan uppsikt under de timmarna jag är borta. Vill helst vara hemma när de ska vara ute eller veta att någon annan är hemma och håller koll.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eeeeeee
2010-06-21 14:39
#4

Jag har illrar och de aktiveras lika mycket vare sig det är vinter eller sommar. Då de älskar alla väder, så har de älskat att komma ut i snön och nu när de är soligt och fint =). När jag hade hund så hade jag lika mycket aktivering, men det blev mer variation på sommaren. Då vi fokuserade mer på spårning osv under sommarhalvåret.

Aviendha
2010-06-21 14:43
#5

Lika mycket vill jag påstå.

Jag har illrar och jag upplever att de har ett visst mått av aktivitet de vill ha/behöver per dygn och även fast aktiviteterna kan skilja mellan vinter och sommar så måste de ha den dosen i vilket fall. Sommartid blir det mer utepromenader och sådant, vintertid tar jag gärna promenader med, men när det är under -20 så fryser tom. illrarna för mycket för att det ska vara riktigt kul :P Blir mer innebus vintertid. FÅr de inte sin aktivitetsdos så märks det på dem; en sover massor, en annan gräver överallt och länge och den tredje studsar runt som en osalig ande.

Har möss med, men de tar jag inte med utomhus men petar givetvis på med dem lika mycket för det.

NinniH
2010-06-21 17:11
#6

Mina djur aktiveras lika mycket året om.
Hamstrarna aktiveras ju dock inne året om.
Jag själv har inget emot kyla och snö, jag älskar snö.
Kaninen älskar snö han med, så han får komma ut och skutta lika ofta året om.
Hunden vet jag dock inte, då han ännu är valp.
Men med tanke på att han redan nu om morgnarna är lite kinkig när det är kallt/blött, lär det inte bli lika mycket aktivering utomhus vintertid om han fortsätter i "samma spår" så att säga.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
mandariiin
2010-06-21 19:06
#7

Automatiskt så får mina djur mer aktivering under sommaren då jag själv är ute mycket mer, och jag har ett aktivare liv under sommaren där djuren får följa med mej.

Lia@mandariiin.com

SaraC
2010-06-22 14:38
#8

Min hund aktiveras lika mycket året runt. Däremot är vi utomhus och bara "är" mer under sommaren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Valkyrie
2010-06-23 14:45
#9

Jag svarade lite för snabbt.
Mina kaniner skuttar i hagen på sommaren och det är ju stort utrymme på det sättet får de ju den aktiveringen men jag är mer sällan ute i sele på sommaren då de då blir varma och man ska helst inte hålla på så mycket med de på sommaren.
På vintern med min förra kanin hade jag ju henne jättelänge varje dag som en hund och vi gick promenader och dessa kaniner hade jag ju itne i vintras med de kommer nog också kunna vara lösa snart, George brukar vi ha lös varje dag .

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rafflan
2010-06-23 16:13
#10

Dem aktiveras mer/lika mycket, dock åker man ju bort på resor och liknanade å då aktiveras dem ju ganska lite ;)

Neiah
2010-06-23 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det blir mycket roligare under sommaren men hundaran! Ta ut dom på en joggintur & avsluta med att dom får bada lite i sjön/havet brevid oss :) Alltid populärt!

Hästen blir det ingen skillnad. Kanske mindre nu på sommaren då hon får gå på grönbee & äta sej rund & go :D

*En av vovvarna på bilden*

SwedenZoo
2010-06-25 02:44
#12

Oj, det är väl olika. Mina ödlor är ju inne hela tiden. Landsköldpaddan får ju under sommaren bo ute, gräva och beta. Han får då chansen till naturliga beteenden.

Katterna vet jag inte, dem är ju utomhus i bur och jagar småkryp. Men de jagar ju syrsor innomhus också Skrikandes

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Kristall
2010-06-26 21:29
#13

Olika. Mössen aktiveras lika mycket oberoende årstid, de har aldrig varit utomhus (än iaf). Eller, kanske lite mer på vintern, då det blir mörkt så fort och man hellre stannar inomhus. Dessutom är det så lätt att t.ex. kombinera läxläsning med att låta mössen springa lösa på skrivbordet. ;)

Samma sak med marsvinen, de får sin aktivering inomhus året runt. De har fått vara ute en gång i sommar hittills, funderar dock på att låta dem vara ute mer.. får se.

Kaninerna får mer aktivering på sommarhalvåret. De får gå ute i sina hagar hela dagarna samt komma ut och springa fritt på gården eller ute i skogen i sele ofta. På vintern får de givetvis också vara i sina hagar, men de brukar bara tycka att det är roligt i nån timme, sen sitter de och väntar på att få komma in i buren igen.

Katten är utekatt och aktiverar sig själv, typ. ^^ Är ute massor på sommaren, på vintern brukar han dock vilja stanna inne större delen av dagarna och då blir det ju mindre aktivering för hans del (även om vi såklart försöker hålla honom sysselsatt då också).

Min sköthäst rids/aktiveras nog mer på sommaren, eftersom jag har mer tid då och kan motionera honom när ägaren jobbar.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Annons:
zickan
2010-06-26 22:26
#14

Tror inte aktiviteten på mina djur ökar eller minskar beroende på årstid. Smådjurens aktivitering flyttar bara från inne till mer ute.

Vet inte helt men skulle tro att hundens aktivering minskar ned på sommaren. Detta iom vanligtvis en olidlig värme, mygg och att just på sommartiden försöker man koppla av mer.
Vintern skulle kanske kunna vara den tid jag isf var mer delaktig i att aktivera min hund.
Mer ork när det inte är varmt. Mer anledning när man inte kan komma ut och låta hunden ströva fritt eller göra som han vill på stor tomt/lantställe etc.
Vintern blir fler aktiviteter inne för att man inte vill var ute och leka i snöstorm. Men även för att under vinter perioden har man mindre att aktivera sig själv med. Tycker iaf att jag blir enklare rastlös på vintern än på sommaren.

Tycker inte min semester ska ha någon anledning till om jag kan lägga mer tid på djuren för aktivering eller vill det mer bara för det är sommar.
Jag är mer personen som envist går och trampar ned snö gångar för att kaninen ska kunna gå löst som den är van på tomten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Valkyrie
2010-06-27 00:15
#15

Nu har aktiviteten ökat då jag kan ha de lösa =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

gulzebra
2010-06-29 19:04
#16

Här är det lite olika.
Ena kaninen brukar annars gå löst nästan dygnet runt, men nu på sommaren behöver jag kunna vädra och då funkar inte det, så för henne blir det mindre aktivering.
Samtidigt går det lite i perioder på somrarna - vissa perioder är ju så varma så jag orkar inte pyssla om djuren lika mycket, jag blir helt enkelt utslagen av värmen. Andra perioder blir det mer aktivering, jag kan gå ut på promenader med råttorna som jag inte kan göra hur som helst på vintern tex.
Samtidigt kan jag aktivera alla djur mer då jag kan ta in grenar med löv på, till sensommaren/hösten kan de få blåbärsris, lite sånt.

Och, såklart - jag spenderar mindre tid hemma. Inte så lite att djuren blir lidande av det, men de får självklart mer uppmärksamhet på vintrarna när jag ändå är inomhus hela dagarna.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

FeliciaS
2010-06-30 00:24
#17

Mina marsvin aktiveras lika mycket, de har en väldigt stor bur som de bor i dygnet runt men får komma ut ett par gånger/vecka på golvet, balkongen eller gräset. Enbart på sommaren får de komma ut i gräset, och då äter de mest och rör inte så mycket på sig ;)
Hästen rids och arbetas lika mycket året runt (ca 5 dagar/vecka), hon är lite till åldern och ska inte ha en hel sommars vila/bete. Just nu har hon dock vilat i drygt en vecka pga. skada.

Så jag valde att de aktiveras lika mycket året runt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Upp till toppen
Annons: