Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2124 ggr
Nessie87
6/28/10, 7:25 AM

Gränsen mellan omtanke och omplaceringsverksamhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag har bestämt att jag inte skall avla på mina vintervita dvärghamstrar utan istället ta hand om de hamstrar som behöver ett nytt hem. Tanken är helt enkelt att jag skall ta emot "akuta" fall i stil med hamstrar som bortskänkes eller säljs väldigt billigt. Till skillnad från dessa ägare har jag sedan gott om tid på mig att hitta ett bra hem som de kan omplaceras till. Vissa räknar jag även med att låta bo kvar här. Hittar jag dock ett bra hem så är det ju bättre att den/de hamstrarna får flytta så att jag kan ta emot nya.

Detta skall hållas på en mycket liten skala, jag har tillgång till 10 burar, åtta på ca 0,12 kvm och två på 0,18. De på 0,12 skall kunna kombineras så att det kan bli två burar på 4x0,12 kvm, allt efter behov.

Jag har tidigare varit helt för rasavel med mera men har nu gjort en tvärvändning och vill som sagt kunna ta hand om de djur som redan finns istället för att producera nya.

Så nu undrar jag vart gränsen egentligen går; jag vill inte ha en uttalad omplaceringsverksamhet utan snarare agera stödhem/tillfälligt hem för hamstrar som behöver flytta.

Jag räknar inte med att gå med vinst, de pengar som kommer av omplaceringarna kommer ju oavkortat att gå till foder, burströ, utrustning med mera. Jag gissar att detta då är att betrakta som hobbyverksamhet och om jag inte missminner mig får man gå med 10 eller 30 000 i vinst per år utan att skatta.

Jag skall även prata med hyresvärden och höra vad de tycker om att jag har en massa små djur… Många i huset har dock hundar och katter, vilka i alla fall jag anser "förstör" lägenheten mer än smådjur som mestadels sitter i bur, alternativt springer ute på plastmattegolvet.

Hamstrar låter ju inte heller och är väldigt renliga av sig så man behöver inte vara orolig för att burarna skall börja lukta.

Som jag har förstått det har flera liknande privata "verksamheter" utan några som helst tillstånd eller dylikt. Är detta "ok"? Jag har varje intention att göra rätt för mig men är som sagt endast intresserad av att kunna hjälpa till och inte av någon föreningsverksamhet.

Jag vill ju kunna marknadsföra mig också, för att kunna nå ut till nya hem. Min idol är Irene på Eragon's men det är ju i en helt annan skala än vad jag tänkt mig, vill ha det helt privat så att säga. Går det? Finns det något som hindrar att jag i praktiken köper in djur och sedan säljer dem igen? Var i ligger skillnaden på att ta emot djur som bortskänkes alt. ta en avgift för att ta emot djur? Är det skattetekniskt eller något som regleras av djurskyddsalgen?

Jag har "börjat så smått". Det vill säga, jag har köpt sex dvärgbebisar som såldes tokbilligt på Blocket då jag var rädd att dessa skulle bli ormmat. Finns det nu något som säger att det inte är ok för mig att sälja dessa till nya hem?

Ursäkta om jag har upprepat mig men försöker vara så tydlig som möjligt i mina frågeställningar. Tar tacksamt emot svar och funderingar kring detta. Om du har erfarenhet av något liknande så berätta gärna om din "verksamhet".

Annons:
Mari
6/28/10, 10:17 PM
#1

Jättebra att du tar upp detta, jag tror att detta hjälper fler än bara dig.

Jag har tyvärr inga direkta raka svar på hur det går till eller hur du ska göra. Jag svarar efter det att jag kan eller tror att det är. Jag ska försöka att kontakta rätt personer och organisationer för att sedan kunna skriva en eller flera artiklar om detta ämne.

För det första, jag ser inget fel i att ta emot eller köpa billiga djur för att sedan omplacera dem till ett bättre hem. Att vara stödhem/akuthem ser jag som att man är om man tillhör en större förening och hjälper dem tillfälligt eller permanent med placering och omplacering av djur. Men det borde väl gå att använda sig av den termen för denna sorts verksamhet också men jag skulle nog föredra att kalla det för ett omplaceringshem för det är ju precis det du håller på med.

Angående tillstånd så har jag faktiskt inte en blekaste hur det ligger till. Jag vet ju att katter får man bara ha ett antal, föda upp ett antal och även omplacera (?) ett antal per år för att klassas som privatperson - sedan måste man ha tillstånd och jag kan tänka mig att det även är så för smådjur när man som du planerar att ta hand om djur för att sedan placera om dem.

Jag råder dig till att ta kontakt med länsstyrelsen i din kommun som tar hand om dessa frågor och säkert kan besvara dem.

Det viktigaste för att få tillstånd är ju såklart att man har burar som är lagliga och passar djuren. Jag är osäker men man kanske även kan behöva ha någon slags utbildning?

Jag hoppas att du fick lite hjälp på traven nu! Tveka aldrig att fråga om det dyker upp några fler funderingar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Nessie87
6/29/10, 12:33 PM
#2

Tack för svar! =)

Nu har jag kikat runt på bland annat Länsstyrelsens i Västra Götalands län webbplats.

Rent krasst verkar det som att svaret på min fråga i rubriken är fem burar eller färre. Har man sex burar eller fler under ett år krävs tillstånd. Detta har jag förstått gäller om man skall omplacera eller dylikt, som jag uppfattade gäller det inte för privata djur eller har jag fel?

Skall skicka in en blankett om tillstånd så snart vi har fått röjt i lägenheten. Det mest städade just nu är nog hamstrarnas burar… ;)

Det verkar inte som om man behöver en uttalad utbildning men man skall beskriva varför man är lämplig till att driva verksamheten… Så man skall ju kunna visa att man vet vad man håller på med.

Mari
6/29/10, 12:47 PM
#3

#2 Jag letade igår på länsstyrelsens webbplats för mitt län men jag hittade då inget alls, tycker det var en svårnavigerad sida. Vart hittade du ditt?

Vet du om det menas med att man har fem burar och därmed kan omplacera hur många som helst eller om det är fem burar = fem djur?

Jag tycker att det är väldigt bra att du söker tillstånd, sådant visar att man håller på med en seriös verksamhet. Berätta gärna om hur det går med allt!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Skatterna
7/1/10, 12:42 PM
#4

Jättefint av dig! Kan säga att jag också tillhörde gänget som propsar på stamtavlor och renrasigt när jag var yngre, men har precis som du gjort en tvärvändning och idag värderar jag alla djur lika högt oavsett hur de kommit till världen men stöder inte någon typ av avel så länge det redan svämmar över av oönsakde djur. Det är ju aldrig djurens fel utan de som väljer att föda upp för många utan att tänka på individen.

Önskar att flera uppfödare kunde göra som dig och sadla om till omplacering istället, i alla fall så länge det finns alldeles för många djur som far illa och som ingen vill ha. Och då menar jag både de som ser sig själva som seriösa pga renrasig avel med stamtavlor och de som tar kullar bara för att. Båda har lika stort ansvar när det gäller att inte sätta fler djur till världen än vad det finns seriösa livslånga hem till.

Jättebra att du vill köra seriöst med tillstånd och allt från början!

UlrikaD
7/1/10, 7:45 PM
#5

Tycker det är viktigt att man gör ett seriöst intryck när man startar någonting sådan här. Finns så många som inte är det och då hamnar man atomatiskt i samma kategori, fastän det inte är så.

Finns ju t.ex en tjej som annonserar överallt efter gratis kaniner, burar och tillbehör. Sen parar hon kaninerna och säljer både kaniner, ungar och burar för en hel del pengar.

Det tycker jag är helt galet.

Nessie87
7/2/10, 4:53 PM
#6

#5 Oj, nä så tänker jag verkligen inte göra. Är som sagt inte intresserad av avel (i praktiken) och omplaceringsavgiften kommer ju gå till att kunna ta emot och hålla fler djur som på så sätt får chans till ett nytt hem.

Galet men förmodligen ganska lukrativt, dock troligtvis inte helt lagligt om hon inte skattar på det (beroende på vinst förstås) och inte ett dugg etiskt.

Annons:
Nessie87
7/2/10, 4:59 PM
#7

#3 Jag gick in på Länsstyrelsen för Västra götalands län och sedan Djurskydd: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Veterinar/Djurskydd/.

På den sidan finns bland annat en länk till information om när och hur man söker tillstånd: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Veterinar/Djurskydd/soka_tillstand/.

Det verkar vara så att det är antalet burar som är relevant. Till exempel kan du ha en stor honflock med jättemånga marsvin (så länge buren är tillräckligt stor) och nio mindre burar med hanpar om du har tillstånd för tio burar. Just det här exemplet är "inspirerat" av ett existerande omplaceringshem.

[veralera]
7/3/10, 5:17 AM
#8

Helloo nu kikar jag in här lite också:) (var ett tag sen höhö…)

Har läst på väldigt mycket om sånt här, men det var några månader sen så är inte helt 100 på att allt jag säger är helt sant, så ta det med en nypa salt.

Enligt "lagen" (är det ens en riktig lag?) så får man lov att omplacera hm… 7 djur? 8? 9? 10? Någonstans däromkring, per år. Nu minns jag inte siffran exakt men har en trevlig kontakt på länsstyrelsen jag nog kan ringa imorgon.

Med andra ord är det en rätt begränsat siffra = dvs att göra som flera oregistrerade "omplaceringshem" omplacera tiotalet djur i veckan, många av dessa gör det enbart för pengarnas skull (ni minns väl alla de misskötta katterna… Djurens vänner eller vad de hette… SUCK), och det är just för att förhindra sådanahära fall att ske som siffran är rätt begränsad.

Dock tror jag knappast jordbruksverket knackar på dörren och slänger en böter om du råkar omplacera lite fler djur än så, de gör väl kanske en kontroll för att se att allt står rätt till bara (Till exempel var det ju en tjej dom pratade om på hamstersidan för ett tag sen… Vet inte om du sett det, och vet inte heller hur mycket man får säga om det eftersom det ligger på dold del - men hon köpte helt enkelt djur som var i behov av nytt hem pga mattens sjukdom(?), och sålde sedan direkt vidare dem och uppgav till nya köparen samma symptom som förra ägaren uppgett. påstår sen på sin hemsida att hon hjälpt stackars djuren få nytt hem, *hjälte*. INTE okej. Just där är det bra att kunna visa att hon bedrivit olaglig omplaceringsverksamhet)

Vad som gäller för att bli godkänd som omplaceringshem är jag inte helt säker på. Tror dock inte kraven är särskilt höga när det gäller smådjur. När det gäller hundar, katter mm. måste man ju ha" boxar" byggda och kunna agera servicemedvetet mot sina "kunder", alltså är ju inte en liten 1a på Möllevångstorget så lämpligt för det…

När det istället gäller smådjur tror jag de framför allt kollar på hur stora burarna är, så att alla är lagligt mått, samt hur du agerar när du tag emot nya djur med hygien och förebyggande av smittspridning, dvs att du tar emot nya djur i ett enskilt rum/del av rum, rengör alla nya burar osv.

Sen är en viktig sak att ha en bra veterinär som stöd, som du kan nå dygnet runt!

UlrikaD
7/3/10, 6:19 AM
#9

#8 Finns ju hamsteruppfödare som omplacerar fler hamstrar än så per år. De köper ju in, tar kull och omplacerar sedan de vuxna i ett evigt kretslopp. 

Borde inte den regeln gälla för dem också?

Nessie87
7/3/10, 5:45 PM
#10

#9 Jag är osäker på om det krävs tillstånd för uppfödning men omplaceringsreglerna verkar gälla för alla;

Tillstånd enligt §16 djurskyddslagen behöver du om du yrkesmässigt eller i större omfattning föder upp, förvarar och utfodrar, upplåter eller säljer djur.

  • Håller = har hand om egna eller andras djur
  • Förvarar och utfodrar = tar emot andras djur mot ersättning eller tar emot djur i syfte att förmedla dem t.ex. omplacering och inackordering
  • Upplåter djur = lånar ut djur mot ersättning

Tillstånd krävs när det handlar om ett antal djur i en verksamhet av viss omfattning.

Detta gäller för följande djurslag;

Andra sällskapsdjur än hund och kattYrkesmässig hållning/uppfödning/försäljning

**

  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år
  • Upplåtande/förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år

Källa: http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/amnen/Veterinar/Djurskydd/soka_tillstand/%C2%A716_tillstand.htm

Jag uppfattar det som att man endast går efter antalet djur när det gäller kaniner och illrar och att det ät antalet förvaringsutrymmen som gäller för övriga "smådjur".

**

Mari
7/5/10, 12:42 PM
#11

#10 Men enligt det du kopierade in här så borde väl detta gäller uppfödare med?

Tillstånd enligt §16 djurskyddslagen behöver du om du yrkesmässigt eller i större omfattning föder upp, förvarar och utfodrar, upplåter eller säljer djur.

Så har man fler än 6st kaniner så måste man ha tillstånd? Hur ser det ut om det bara är sällskapsdjur?

6 burar får man ha för upplåtande/förvaring eller utfodring. Så har man fler än 6st burar och har egna sällskapskaniner, ska man då ha tillstånd?

Det är luddigt det här!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SweetCheeks
7/5/10, 3:56 PM
#12

#11 Ja precis. Det som gör mig konfunderad är att uppfödning inte nämns under Andra sällskapsdjur än hund och katt. Rättare sagt, det nämns överst men inte i punktlistan.

Det verkar som om det inte anses vara möjligt att ha sex kaniner till sällskap… Jag håller med dig, det är väldigt luddigt, skall nog slå en signal senare idag eller imorgon och be dem klargöra.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
7/5/10, 4:00 PM
#13

#12 Gör gärna det och skriv gärna ut här vad för uppgifter du fått. Detta är ju intressant, har tyvärr ej möjlighet att ringa och fråga själv denna vecka, annars hade jag gjort det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
SweetCheeks
7/5/10, 4:14 PM
#14

#13 Nu har jag ringt och fått besked om att en djurskyddskontrollant kommer att ringa upp mig inom några dagar.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
7/5/10, 4:20 PM
#15

#14 Spännande Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SweetCheeks
7/6/10, 5:59 AM
#16

#15 UlrikaD har tydligen redan varit i kontakt med både Länsstyrelsen samt Miljö och hälsa. Hon skriver att det endast krävs tillstånd om verksamheten är yrkesmässig. Jag ser dock inte hur det kan skada att få höra det från ytterligare en källa.

#9 Som jag förstod av den (för ämnet) irrelevanta tråden på Hamster i Fokus så har du redan koll på vad som gäller då du skriver att du varit i kontakt med diverse instanser. Menar du att du inte vet vad som gäller för just omplaceringar?

Du får väldigt gärna dela med dig av det du vet i den här tråden så slipper Mari och jag sitta här som frågetecken. Ett tips är också att ange källa, eller att du varit i kontakt med Länsstyrelsen, i samband med ditt påstående om att en viss "paragraf" avgör huruvida tillstånd krävs för hobbyuppfödning eller inte. Jag gjorde själv den missen i mitt första inlägg om tillstånd men hänvisade sedan till Länsstyrelsens webbplats.

Det händer alldeles för ofta i forum att folk häver ur sig något det tror som om det vore absolut sanning utan att hänvisa till källan så att påståendet kan kontrolleras.

Menar du att det bara är om man har F-skatt som det krävs tillstånd?

Hur tänker du ang:

Visst är det bra om uppfödare i stor skala, omplaceringshem osv behöver tillstånd. Men att man ska behöva söka tillstånd för att man har fler än ett visst antal, då tycker jag det blir fel.

Jag tycker att det låter som om du säger emot dig själv men som sagt är jag nyfiken på hur du menar. Vad anser du är storskalig verksamhet? Vart och hur anser du att man skall dra gränsen?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

UlrikaD
7/6/10, 6:04 PM
#17

Jag har ju själv ganska många burdjur och varit i kontakt med både Länsstyrelsen samt Miljö och hälsa redan 2007. Med hembesök och hela alltet för att få allting klart för mig hur det fungerar.

Jag har inget företag, föder inte upp djur i stor skala utan har en hobbyverksamhet. Då behövs det inget tillstånd och du kan ha de burar du vill. Förutsatt att det är ok med din hyresvärd. Och dina grannar om du föder upp djur som luktar, typ råttor.

Men i och med att jag inte omplacerar djur så har jag absolut ingen koll på vad för tillstånd som gäller för den biten. Och det har jag aldrig hävdat någonstans heller. Så självklart, om du ska starta en verksamhet själv så bör du få allting förklarat för dig så du gör rätt. Det säger väl sig självt.

Jag ville bara tala om vad som gällde om man har många djur som sällskapsdjur hemma, ingenting annat. I och med att du började prata om tillstånd över ett visst antal burar osv.

Angående ditt sista inlägg om att jag säger emot mig själv, så förstår jag inte vad du menar.

Jag menar att om du aktivt sitter och tar massa kullar på dina djur, säljer i stor skala, och drar in pengar på din uppfödning. Alltså du är uppfödare som "yrke" och verkamhet. Som större kennlar, och de som regelbundet säljer sina djur till zoo-affärer osv. Självklart tycker jag att man ska ha tillstånd. Det är en verksamhet.

MEN om man har ett större antal djur som sällskap, man kanske tar hand om djur som är avlivningshotade, djur som blivit misshandlade osv, som absolut inte skulle må bra av att omplaceras vidare. Om man tar hand om dem och ger dem ett bra hem för resten av livet så anser inte jag att man ska dra i myndigheter i den saken. Och absolut inte behöva söka tillstånd.

Då skulle många djur få bli utsatta att dö i skogen, slängda in i en vägg för folk kan inte ta emot dem längre.

Det för mig, motverkar ett syfte.

Jag fick för några månader sedan akut ta hand om 11 degusar som skulle ges som levande föda. Hade du behövt tillstånd för tre extra burar hade jag fått säga: mata på. Nu kunde jag ta hit dem istället.

Men som sagt, ska man starta verksamhet, vad det än gäller, självklart ska man kolla upp vad som gäller och rätta sig efter det.

Och jag har aldrig sagt någonstans att du inte ska kolla upp vad som gäller, jag skrev i den andra tråden för jag tror att du skrämde upp en del folk som har flera burar. Och det är onödigt.

Denna diskussion har även varit uppe på tapeten tidigare år, upprepade gånger, med samma resultat. Angående sällskapsdjur då alltså.

UlrikaD
7/6/10, 8:54 PM
#18

En paragraf ur bestämmelserna som alltså gäller oss som äger sällskapsdjur. Återigen då inte omplaceringsverksamhet som kräver tillstånd efter 6 burar. Men gäller alltså inte "vanliga" människor.

"Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur."

Upp till toppen
Annons: