Annons:
Etikett10-teman
Läst 2054 ggr
Tina
2010-06-17 22:52

Ute dygnet runt?

Är det rätt att låta hästar, kor och andra djur på bete stå ute dygnet runt på sommaren?

Vilka krav bör gälla för att det ska ses som rätt?

  • Tillgång till skydd för väder och vind?
  • Myggmedel?
  • Skydd för ögonen mot t ex flugor?
  • Bör hagen/inhägnaden vara större för djur som går ute dygnet runt än de som bara går ute dagtid?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
[Liinda]
2010-06-17 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tycker det är rätt. Jag tror dom uppskattar det jättemycket faktiskt. Men jag tycker att om dom går ute dygnet runt att det ska finnas ett bra skydd som det jag har lagt upp bilder på. Jag tycker alltså inte det räcker med bara träd eller ett plank det ska vara ett hus med 3 väggar.

Aviendha
2010-06-17 23:32
#2

Ja, tillåter klimatet så ser jag inga problem med det, men liksom #1 så anser jag att de ska ha vindskydd av bättre kvalité (det borde de ha i vilket fall) för man vet aldrig när en plötslig skur/vind eller vad det nu kan vara kommer.

När det kommer till mygg och flugor så vidtar man väl samma åtgärder som man gjort i vanliga fall, vad det nu kan vara. Ser inte varför just den biten skulle behöva skärpas bara för att de vistas ute på natten, mygg och flugor är inte värre nattetid.

Hagen bör väl vara stor oavsett vilket, är det en liten rasthage det rör sig om så anser jag väl inte att den lämpar sig till dygnet-runt-vistelse.

Att hålla kor eller hästar på kall lösdrift är inte helt ovanligt året om så jag ser inte varför det skulle vara annorlunda här. Det blir ju tom bättre eftersom de själva kan komma och gå som de vill (vilket inte alltid är en möjlighet i alla system av lösdrifter)

[silkesnosen]
2010-06-18 10:30
#3

Hästar på bete…som i sverige sker under sommartid…går väldigt bra och den perioden de får vara ute dygnet runt, så märker man hur bra de mår!! Under den perioden när de får vara som mest naturliga(ständig rörelse, närhet till artfränder…välja, äta en tuva här o där och stå och njuta!) så är de så lugna och balanserade, de utstrålar lycka!! För alla de hästar jag haft på sommarbete har det räckt med ngn träddunge el. vägg…..i rätt riktining!! Jag har kompletterat med (efter behov) solskydd på råsa mule, flughuva, på valacker(skapet) smörja in med flugavstötande salva och spreja med lite hemmagjord "flugspray" på kroppen. Givetvis måste man se över sin häst/hästar varje dag!! 

 Har mött enstaka hästindivider som blir oerhört stressade av flugor, har då bara fått vara ute en tid på dagen, med helkroppsskydd…precis som jag träffat på en häst som blev oerhört stressad i box och ville stå i spilta, men de kan räknas i litet fåtal!!

M

Tina
2010-06-19 19:00
#4

Vad tycker ni att minimistorleken bör vara på en hage där djur, t ex hästar, går ute dygnet runt?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[silkesnosen]
2010-06-20 20:45
#5

Beror på skifte mellan hagar..,… och hur många hästgrupper och antal hästar /grupp. Tillräckligt med  bete för minst en vecka, dygnet runt för ex. hästgrupp på tio individer. Absolut minst….en 40 gånger närmare 100m . Kan vara mindre, men då måste man se till antal och byta ofta….spelar också roll om kuperat…viktigt med tillräcklig plats för att sprida ut sig!

Rafflan
2010-06-23 16:17
#6

Jag tror djuren mår enromt mycket bättre av att gå ute dygnet runt, mer naturligt.

Djuren bör ha tillgång till skydd för väder och vind.

Och ang storlek får man tänka lite själv, inte någon liten grus hage utan en riktig hage, gärna med skog.

Annons:
SwedenZoo
2010-06-25 02:47
#7

Min sköldpadda skulle nog trivas att gå på bete dygnet runt. Men jag har inte byggt nät över han , och jag vill inte ta några risker med rovdjur.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Upp till toppen
Annons: