Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1406 ggr
kaningodis
7/7/10, 5:45 PM

Skillnad på omplacering och "säljes"

Har en liten fundering angående djur som omplaceras och djur som är till salusäljes.

Vad är det egentligen för skillnad? När omplaceras ett djur och när säljs ett djur? (Med säljas menar jag tex en uppfödare som säljer ungar, de omplaceras ju inte).

Om man inte har tid för sitt djur eller har tröttnat, omplaceras djuret då eller säljs det?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Kastanjegårdens Kaniner

Annons:
kaningodis
7/7/10, 5:49 PM
#1

Omplaceras för mig är när ett djur tex har blivit dåligt skött i sitt förra hem eller att ägaren är blvit allvarligt sjuk mm. Att man tröttnar på sitt djur så räknar jag det ej som att djuret omplaceras.

Omplaceras för mig är mer akut, inte för att någon inte orkar städa buren etc.

Kastanjegårdens Kaniner

Mari
7/8/10, 1:51 AM
#2

att sälja ett djur är för mig att man vill tjäna pengar, eller åtminstånde få pengar som är ungefär värdet på djuret.

Att omplacera tycker jag är när det är lite mer akut, kanske som du skriver att det är ett djur som blivit dåligt skött, en hemlös katt, en hund från ett dödsbo osv. Något djur man vill komma till ett nytt bra hem utan större krav för att man själv ska tjäna pengar på det.

Om någon inte har tid för sitt djur eller tröttnat tycker jag är svårt att säga om djuret ska omplaceras eller säljas. Vill ägaren få ut summan djuret är värt eller vad de har gett för djuret när det inhandlades (om djuret foertfarande är i samma bra skick) så tycker jag att man säljer.

Att omplacera tycker jag heller inte får ses som en sista akuta väg, då alltså genom att lämna bort djuret till vem som helst, en omplacering tycker jag man ska vara noga med så att djuret hamnar i rätt passande hem där man vet att det blir rätt och bra omhändertaget. Så även om det är akut så ska man inte glömma bort sådant

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Sephrenia]
7/15/10, 5:36 AM
#3

Säljes för mig är när du lägger ut ett hutlöst pris för en tex sphynxkatt (som fodervärd tillochmed handlade den annonsen jag försöker minnas nu) då du skulle ha han så länge hon inte ville använda han i avel, betala maten själv och försäkring och betala 8000 tusen för kalaset, mer eller mindre hon vill tjäna in pengar på tillfället, under tiden han ej är där för att sedan roffa åt sig honom igen när det passar henne för att sedan ge tillbaka honom när han gjort sin grej.

Liknande situationer med tex illervalpar som hämtats hos en farmare och kostat 500 kronor styck (säger vi) och säljes sen på blocket för 2000:- en vecka efter att dom kommit dit, då insåg dom väll att den där valpen inte var lika söt som jobbig och kan tjäna en hacka på det..

En omplacering är en där priset är orelevant bara rätt hem dyker upp, alltså bara för djurets bästa.

mandariiin
7/15/10, 3:35 PM
#4

Kunde inte ha skrivit det bättre än #3!

Lia@mandariiin.com

Chieko
7/15/10, 4:28 PM
#5

Passar på att ställa en relaterad fråga jag funderat över:

Om man tar emot ett omplaceringsdjur som visar sig vara dräktigt och föder ungar man inte kan behålla: anser ni att man omplacerar eller säljer de ungarna?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Tina
7/15/10, 5:35 PM
#6

När jag säljer något byter jag en vara mot pengar. Helst vill jag vrida ur det yttersta värdet på varan för att kunna tjäna så mycket som möjligt på affären, men ibland får jag nöja mig med att få betalt för det värde som varan egentligen har. Det känner säkert de flesta igen när det kommer till att sälja t ex en begagnad mobiltelefon, men detta faktum förkommer också ofta i affärer är djur är involverade.

När jag omplacerar ett djur är inte mitt huvudsakliga syfte att tjäna pengar. Jag placerar om, överför, flyttar djuret till en plats där mitt hjärta känner att djuret kommer att få det bra. Här är det alltså familjen med det stora hjärterummet, och inte familjen med den stora plånboken, som jag vill att djuret ska bo hos.
Självklart tar jag ändå betalt för djuret, personligen vill jag aldrig skänka bort ett djur (sett till djurets bästa - inte mitt eget). Dock försöker jag inte pressa ut djurets yttersta värde i pengar och mitt syfte är inte heller att lägga pengarna i min egen ficka utan här ser jag en viktig punkt som starkt kan reglera priset på omplaceringsdjuret: 
* Hur mycket pengar krävs det för att denna omplaceringsverksamhet ska kunna fortsätta och gå runt? Hur mycket kan jag ta från min egen lön och spendera på detta och hur mycket måste komma från annat håll?
Har jag en dålig inkomst kan jag alltså behöva ta en större summa pengar för omplaceringsdjuret än en person som har en bra inkomst.

#5 Vare sig det gäller vuxna eller unga djur följer jag alltid principen ovan. Jag vill inte tjäna pengar på de ungarna, inte mer än att jag kan driva min verksamhet och införskaffa det som djuren behöver. Går jag plus på min verksamhet ska även de pengarna oavkortat gå till djuren.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: