Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2151 ggr
Tina
2010-07-18 23:39

Oönskade reptiler

Det finns många fall där katter, kaniner, marsvin och andra gnagare släppts ut i naturen och övergetts då ägarna tröttnat på dem. 
Faktum är att även många oönskade reptiler släpps ut i det fria på sommaren, enligt DN. Läs mer här.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Rafflan
2010-07-19 11:42
#1

Ja det var ingen nyhet, mängder av vattensköldpaddor hittas på dem mest konstiga ställen i helt hemska skick (om man har otur)

Dock brukar ofta polisen kunna fixa att större djuranläggningar/djurparker kan ta emot dessa stackare.

Mari
2010-07-19 12:12
#2

Läste också detta fast i Söderhamns Kuriren i morse.
Hemskt hur människor behandlar de djur de en gång skaffat för att sköta om Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
2010-07-19 16:06
#3

Illrar är vanliga att råka ut för att dumpas med. Var en historia inne på iller.ifokus för inte för länge sedan där några hittat en mycket sjuk iller som någon stoppat i en påse och knutit igen och dumpat..

Roliga sidfakta: det finns ferala guldfiskar i vårt land :P Tom. de går inte säkra från att kastas ut i naturen..

Mari
2010-07-19 16:08
#4

#3 ferala? Menar du att guldfiskarna får besöka toaletten? Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
2010-07-19 16:34
#5

#4 Hahaha! Feral betyder att en organism/djur rymt/släppts ut och förvildats. Är väl engelskt och jag tror man oftast använder "förvildning" på svenska, men jag är väl skadad från skolan :P

Sen finns det ju olika "grader" på det hela. Vissa klarar nätt och jämnt av att överleva, andra klarar sig bättre och kan föröka sig i det vilda med. Minns jag inte galet tror jag att guldfiskarna tillhör den senaste kategorin.

Mari
2010-07-19 17:45
#6

#5 Då hänger jag med, testade googla ordet men fick inte fram något som gjorde mig klokare Tungan ute

Så det finns alltså guldfiskar ute i den Svenska naturen? Som överlever? Även på vintern!?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Aviendha
2010-07-19 17:54
#7

Feral är det engelska ordet, "ferala" är det försvenskade som vi ofta använt i utbildningen ;)

Jepp, de går ju att övervintra guldfisk i dammar, så de klarar sig bara pölen inte blir bottenfryst :) Så samma grej gäller väl i naturen, det är tåliga fiskar i grund och botten. Hittar inte artikeln om dem jag läste för kanske ett år sedan.. Då stod det om förvildade guldfiskar i svenska sjöar som tydligen lever och frodas.

Mari
2010-07-19 18:04
#8

#7 Intressant att dessa kan klara sig i vår natur. Undrar om det kan ställa till något problem i framtiden

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
2010-07-19 18:10
#9

Det finns ju en hel del damfisk som klarar sig vild, men det är ju vintern som ställer till det. Men många karpar och liknande är ju vanliga att man övervintrar om man har utedamm.

Det kan det säkert göra, många verkningar ser man ju inte förän långt senare om det inte rör sig om en "aggressivt invasiv" art. Guldfiskar ska väl kunna äta grodyngel, och det är ju inte så bra med tanke på att många av våra grodor har det lite småkämpigt i dagsläget.

becka89
2010-07-20 00:39
#10

Stog om det i eskilstuna kuriren idag www.ekuriren.se

Saga85
2010-07-20 02:11
#11

Ja, särskilt nytt fenomen är det ju inte, men bra att det tas upp. När det gäller diverse herptiler är det ju vanligt att folk tyvärr blir chockade över lilla Skalman som plötsligt "växer ur sitt kar". Sen är de dessutom "tråkiga" och lever länge.

Jag tog över en sådan vattensköldpadda för flera år sedan från min dåvarande killes kusin. Råkade springa på exet för ett tag sedan och då kom det fram att deras andra sköldpadda hade blivit dumpad strax därefter i dammen i Botaniska trädgården.

[isdrakee]
2010-07-21 00:48
#12

Det är så fruktansvärt tråkigt att det är så vanligt. =( Och jag kan tro att det inte är allt för många av dom utsläppta husdjuren som faktiskt hittas. Det är nog många som stryker med.

Jag förstår seriöst inte hur folk kan vara så oansvariga. Hur hemskt det än låter så är det ju bättre att folk betalar en slant och avlivar sitt djur hos veterinär än att dom ska gå en hemsk död tillmötes i en natur dom inte hör hemma.

Men det är väl för pinsamt eller slöseri med pengar…

FunkyShrimp
2010-07-21 01:57
#13

#9 "damfiskar" hihi :D
finns kanske lite herrfiskar också ;D

Annons:
Aviendha
2010-07-21 02:05
#14

#13 Hahaha! Jag stavar rätt hyffsat men jag har ALDRIG lärt mig det där med bokstaven "m". När det ska vara dubbla eller inte. Det går liksom inte in hur jag än försöker :P

FunkyShrimp
2010-07-21 02:32
#15

haha :D

det är inget ovanligt att felstava så ingen fara, ser bara väldigt roligt ut ibland :D

Aviendha
2010-07-21 02:35
#16

Jepp, det händer rätt så ofta med de där nedrans M:en. Det enda jag verkligen vet om dem är att lamm är ett djur och om det djuret är lamt så är det synd om det :P

mandariiin
2010-08-02 02:31
#17

Jag har svårt att förstå hur människor jag överge ett djur som dom har tagit till sej ansvaret för…. Själv skulle jag aldrig klara av det.

Lia@mandariiin.com

Rafflan
2010-08-02 05:51
#18

#17 dem tror kanske djuren få det som i det vilda?

Mari
2010-08-02 12:15
#19

#18 Ja många tror säkert att djuren klarar sig bra ute i naturen men det finns säkerligen också de som bara lämnar av dem där då de tycker att det är ett lämpligt sätt att bli av med dem även om de vet att de inte kommer klara sig så länge.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anna-Helga
2010-08-03 15:02
#20

Har i dagarna tagit hand om en sköldpadda som ingen verkar sakna… Rynkar på näsan

Annons:
Ceciliaolucifer
2010-12-07 14:02
#21

Rödörade vattensköldpaddor har man hittat ute i våra svenska vatten, sommartid som vintertid. Dom har verkat må bra. Men visst är det fel.

Jag har aldrig sett någon, men har hört talas om det av bekanta. Jag tror att många djur är duktiga på att anpassa sig beroende på när dom släpps ut.

Men det gör inte saker mer rätt.

Rafflan
2010-12-07 14:13
#22

#21 nej men kan dem dock anpassa sig har dem ju en chans att leva tills dem blir hittade, värre för dem som dör en plågsam död av köld eller svält :(

Ceciliaolucifer
2010-12-07 15:00
#23

#22 Absolut! Håller med totalt!

Bunn
2010-12-07 23:43
#24

För några år sedan stod det i lokaltidingen att en leguan hittats. Någon hade stoppat den i en pappkartong och ställt den utanför en djuraffär.

Upp till toppen
Annons: