Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 975 ggr
fia-mia
2010-07-10 14:43

Semesterhem - vad tänka på?

Funderar på att agera semesterhem. Än så länge bara funderingar men det var en sak jag funderade på:

Hur ska man göra för att minska smittsamma sjukdomar?

Ska nya djur sitta i karantän först?

Ska man kräva att djur ska badas med ohyreschampoo innan de kommer hit?

(självklart kommer alla djur tittas igenom noggrant osv)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Annons:
Mari
2010-07-10 14:50
#1

Karantän brukar ju vara 1-2 veckor om inte mer. Längre än så kanske man inte behöver ställa upp som semesterhem.

Jag skulle nog låta de djur jag har hand om bo i ett eget rum eller där de inte kommer i direkt kontakt med mina egna pga smittorisken. Jag skulle nog även kräva att djuret var vaccinerat mot de vanligaste smittorna om det tex är en hund eller katt.

Att bada dem tycker jag är bra. Dock skulle jag nog ha gjort det själv så man vet att det verkligen är gjort.

Hygienen är ju också viktig för att förhindra smittospridning. Har man tex. marsvin så får man se till att ha egna verktyg att rengöra buren med så man inte blandar bland alla burarna. Eller att man rengör dem noga i virkon efter varje bur, allt för att förhindra eventuell smitta.

Men jag tror även att det är viktigt att man kollar igenom djuret noga innan man tar emot det också, märker man att något inte står helt rätt så får man hänvisa till veterinär eller någon annan som kan ta emot sjuka djur.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: