Annons:
Etikett09-solskens-molnhistorier
Läst 1816 ggr
Chieko
2010-07-24 20:28

kaninomplacering.

Tänkte berätta min lilla historia här :)

En vanlig dag satt jag inne på iFokus, just då marsvin eftersom det var de sjuren som fanns i mitt hus då. Får syn på en tråd om att en massa djur behöver omplaceras akut, då de annonserats ut som djurmat. En kvinna i Uppsala hade erbjudit sig ta hand om en kaninhona, men djuren fanns i Göteborg, så kunde ingen hjälpa henne?

Jo sa jag, visst jag fixar det. Skulle ju ändå åka till Stockholm några dagar senare så det var hur bra som hellst (hade redan bokat djurkupé för att kunna ta med mig djur :D ). Hon som skrivit tråden och hade kontakt med nuvarande djurägare bad då att jag själv skulle ta hand om en hankanin som också behövde komma därifrån. Jag frågade mamma, som sa ok till att han bodde här i MAX en månad. Jippie sa jag!

Åkte och hämtade de två kaninerna onsdag förmiddag, Blixten och Nougat. Mina marsvin fick flytta till sin hage och honan bo där, hon skulle ju ändå åka med mig på torsdag morgon.
Åt Blixten byggde jag ihop den bur jag köpt som sommarbur åt marsvinen.

Tog lite kort på kaninerna och la upp för att alla skulle se att djuren var räddade. Då fick jag lite kommentarer på hur tjock Nougat var, och utan att ha hakpåse. Var hon möjligtvis dräktig? Neeej då sa jag. …

Torsdag morgon, ca 40min innan jag skulle gå hemifrån. En mörk fläck i Nougats bur. 10 små kaninungar! Snabb kontakt med kvinnan i Uppsala: hjälp! Nu kan jag ju inte flytta dem! Nej, vi bestämde snabbt att jag skulle ta med hanen till henne istället, tittade in fort till föräldrarna och informerade om läget, och skyndade mig till buss och tåg!

På tåget, när klockan blivit en lite mer trevlig tid på dygnet tog jag kontakt med min kompis och bad henne kolla till kaninungarna och mamman. Allt var bra med dem, och är fortfarande!

Alla 10 ungarna, 5 tjejer och 5 killar, mår ännu bra, 3 månader senare. Alla utom 3 svarta killar har hittat nya hem.

Blixten har bytt namn till Rocky och mår bara fint som kastrerad innekanin, Nougat bor kvar här.

Nu frågar jag mig bara hur man kan lämna bort en så högdräktig kaninhona, tur att hon klarade det!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Mari
2010-07-24 20:45
#1

Ja jag har följt detta och det är otroligt att hon var dräktig och födde precis innan ni skulle åka. Tur var väl det så det inte hände under resan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Chieko
2010-07-24 20:56
#2

Ja då vet man inte hur det hade gått. Och hade hon fött i sitt förra hem hade det nog inte gått att rädda alla små, då hade de nog blivit ormmat.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

UlrikaD
2010-07-25 19:31
#3

De hade helt säkert blivit ormmat, det var ju vad resten av djuren skulle bli….

Hela degus-gänget bor ju fortfarande kvar hemma hos mig.

Mari
2010-07-25 19:32
#4

#3 Fick du ut den degusen som rymde i bilen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

UlrikaD
2010-07-25 19:35
#5

#4 Det var ju inte min bil, utan kvinnan från Eragons. Hon åkte hem med bilen, men degusen hittades aldrig tyvärr.

Chieko
2010-07-25 21:43
#6

#3 Hade jag kunnat ha kvar alla kaniner hade jag nog haft det, men dom var lite många ;) Bor ju dessutom fortfarande hos mor och far vilket ställer till en del problem…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Mari
2010-07-25 22:14
#7

#5 Synd, den hittade nog ut från bilen, de är ju så små Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

UlrikaD
2010-07-25 22:16
#8

#7 Ja, hade det varit min bil så hade jag ju suttit utanför och väntat tills den kom ut helt enkelt. Men jag kunde inte kräva att hon skulle sitta med mig på min parkeringsplats längre än de två timmarna hon gjorde.

[Sephrenia]
2010-07-27 20:25
#9

~ Ändrade rubriken med hänvisning till denna tråd ~

Chieko
2010-07-28 12:14
#10

#9 fast det är ju ingen omplacering jag är ute efter, bara berätta min historia… Har en omplaceringsrtråd för killarna som följer er mall till punkt och pricka.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Sephrenia]
2010-07-28 12:45
#11

Jaha det är samma person, sorry.

Upp till toppen
Annons: