Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1916 ggr
SweetCheeks
2010-07-25 06:52

Nischade eller allmänna djurhem?

Hejsan, jag undrar hur du ser på nischade vs allmänna djurhem, vilket är "bäst" och varför? Med nischade avser jag ett hem som tar emot en eller ett fåtal arter och med allmänna ett hem som tar emot de flesta djurarter i nöd.

Personligen vet jag inte vad jag tycker, som nischad är det generellt lättare att marknadsföra sig men allmänna hem kan hjälpa fler olika djur, vilket är bäst i längden?

Jag frågar då jag har tankar på att starta någon slags "djurhemsverksamhet". Än så länge har jag bara en privat omplacering hemma och endast för hamstrar men nu har jag börjat kika runt efter en lämplig lokal.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
Chieko
2010-07-25 13:35
#1

Väldigt svårt att säga! I ett nischat djurhem kanske man kan känna att man har mer koll på"sin" djurart, de som lämnar in eller hämtar djur där vet att du har bra koll. Å andra sidan blir det synd om de djur som inte får komma in för att de är fel art.

Sen kan du ju bestämma dig för att ha alla gnagare till exempel om du vill utöka från endast hamstrar.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2010-07-25 13:35
#2

Såg just att du bor i gbg, va kul. Säg till om du skulle behöva lite hjälp :D

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

SweetCheeks
2010-07-25 14:48
#3

#2 Jag har skickat PM. =)

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
2010-07-25 16:01
#4

Det jag vet av egen erfarenhet är att om man tar sig an flera djurarter så måste man ha mer kunskap. Det kostar även mer pengar då djuren äter och behöver olika saker och omvårdnad.

I ett nischat djurhem där man tex. bara tar hand om katter kan jag tycka att det är bra om man inte blandar in andra djur så som hundar. Både katter och hundar kan bli stressade av varandra om de bor under samma tak och inte är vana med varandra.

Det kanske blir annorlunda om en eller två privatpersoner startar ett djurhem där man tar emot flera olika djurslag. Då vet man att man har den kunskap som krävs. Har man ett större djurhem med egna lokaler och därmed folk som kommer dit och arbetar ideellt så kan kunskapsnivån vara väldigt olika från person till person.

Vad som blir bäst i längden har jag ingen möjlighet att svara på. Det jag skulle kunna tro är bland de bästa alternativen är att man har en lokal där man tex förvarar de djuren man mest inriktar sig på, låt oss säga katter, sen att man har så kallade jourhem där man låter andra djurslag få vara och att då dessa jourhem har denna kunskap så att djuren får det bra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SweetCheeks
2010-07-25 16:20
#5

#4 Det sista låter mycket som det jag har funderat på. =)

Det jag mest tänker på är om man skall ta emot fler gnagare än de fem arter av hamstrar som hålls som sällskapsdjur… Som #1 skrev, ta emot alla gnagare.

Jag inser ju att jag inte kan rädda _alla_ djur men ett helt hem för "bara" hamstrar kanske är för lyxigt? Det finns ju balnd annat ett omplaceringshem för endast marsvin i Gbg och hon får ibland förfrågningar om att ta hand om hamstrar men själv kan hon inget om dem så det hade ju i och för sig kanske varit bra med något motsvarande. Sedan har vi ju alla degus, chillor, gerbiler, råttor och andra gnagare osm man dagligen hittar på Blocket. Skulle man kanske kunna göra så att man helt enkelt anpassar sig efter vilken "personal" man har, dvs tar emot djurslag beroende på kompetens, vilket försåts låter självklart men att man går ut med att man tex alltid tar emot alla slags hamstrar men även andra gnagare om möjlighet/kompetens finns.

Bara för att man har ett hem behöver det ju inte heller vara överfullt men samtidigt behöver det förstås gå runt så man får hitta en balans mellan kostanden för ett visst antal djur vs intäkter från adoptioner/donationer.

Jag hade ju velat se att hemmet kunde utför enklare "forskning" för att ta reda på hur vi bör sköta våra sällskapsdjur, hamstrar då i första hand. Jag har letat runt men inte hittat någon egentlig instans som har hand om forskning på keldjur för keldjurens skull, annat än veterinärvård och liknande. Är mycket nyfiken på dvärghamstrars beteende, ekologi osv. Jag skulle förstås kunna utföra "experiement" hemma men om en organisation står bakom väger onekligen resultaten lite mer. Föreställ er nu inte något slags försökslabb, det är inte alls det jag har i tankarna. =)

Däremot kan man ju exempelvis erbjuda att könsbestämma osv. Skulle även vilja kunna bestämma ålder med mera men då krävs ju lite mer avancerad utrustning. Det är som sagt bara funderingar än så länge och hela tiden kommer jag på nya idéer/ändrar mina gamla så i nuläget är det ävldigt flytande så att säga.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
2010-07-25 17:15
#6

Det jag har lärt mig med att jobba med djurhem är att man adrig går runt ekonomiskt med bara adoptioner då djuren kostar när de är inne osv. Adoptionsavgiften är bara något som täcker en liten del av alla kostnader.

För att få det att gå ihop ekonomiskt så måste man nog vara beredd att själv kunna stå för några av kostnaderna. Donationer från allmänheten är heller inget att lita på då det brukar gå i vågor, ibland får man mycket pengar och ibland inget alls. Det bästa vore om man kunde få regelbundet stöd från tex. kommun eller någon annan förening/organisation.
Har man ett omplaceringshem för bara smådjur så tror jag att det kan bli svårt att få stöd från kommunen, de ser inte problemet lika stort som tex. lösspringande katter eller hundar som behöver tas om hand.

Jag tycker även att man inte får sträva efter att fylla djurhemmet till bristningsgränsen när dt gäller att ta hand om djur. Dels för djurens och personalens skull. Det kostar rätt mycket att ta hand om djur. En sak jag tycker är viktig är att de som lämnar in djuren också ska betala en liten summa för att man tar hand om deras djur. Det ska inte vara så att man kan lämna djuren hos djurhemmet helt gratis, det ser jag bara som ett problem.

Det här med experiment tycker jag låter intressant. Undrar om det finns någon organisation som vill stå bakom och hur man kan bygga upp det hela.

Det är även bra om man kan erbjuda anda tjänster så som könsbestämning, åldersbestämning och kanske även hjälpa till med att klippa klorna på djur. Många djurägare har svårt att själv klippa.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
SweetCheeks
2010-07-25 17:35
#7

#6 Håller fullständigt med dig om att inte fylla upp till bristningsgränsen. Har själv satt mottagningsstopp här hemma fastän jag har några burar extra. Har än så länge inte heller tagit emot djur per se utan snarare lagt ut en hel del för att åka runt och hämta dem då jag svarat på annaonser på Blocket, inte det mest ekonomiska men har ännu inte fått klart hemsidan eller markandsfört mig så mycket utanför iFokus. Idéen att ha en omplacering kom dessutom först när jag hittade en annons på om dvärgungar som såldes för 2 kr st. Ville inte att dessa skulle bli reptilmat så åkte iväg till Trollhättan från Gbg för att hämta hem dem.

Att man behöver lägga ut en del själv är jag på det klara med, tanken är "nog" att bilda en förening och utöver odnationer/adopterings- och lämningavgifter ta ut medlemsavgift. Givetvis skall även bidrag hos övriga statliga instanser sökas men som du säger, kan bli svårt om det "bara" är smådjur. Hoppas dock på att kunna argumentera en del för min sak. =)

Det som skulle vara positivt med smådjur är att det är väldigt många barn och ungdomar som har dem, vilket oftast gör det lite lättare att få statligt bidrag.

Samtidigt som flera djur skulle få möjlighet till ett nytt hem skulle jag arbeta hårt på att öka smådjurens status samt utbilda barn, unga och vuxna i skötsel och liknande. Skulle så gärna vilja ta död på många "djuraffärsmyter" en gång för alla…

Jag är riktigt sugen på utöva någon slags beteende- och "behovsforskning" i syfte att förbättra skötseln av våra vanligaste smådjur. Särskilt grupphållning av dvärghamstrar är riktigt intressant, det vore grymt att ta reda på de optimala förutsättningarna för sammanföring osv, och ha "vetenskaplig fakta" att luta sig mot.

"Lättare" tjänster som även finns i vissa djuraffärer tycker jag absolut att man skall erbjuda för en billig peng. =) Men skulle soms agt även vilja erbjuda även annan "keldjursägarservice" som just åldersbestämning, kanske även släktskap med mera.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Caspia
2010-07-30 22:21
#8

# 7. Ser för det första fram emot att din hemsida lanseras.

Jag tänker på organistationer som gör punktinsatser för individer, t ex Svenska Hästars Värn, där man behåller individhästen inom organisationen och inspekterar fodervärden årligen. Jag vet inte om det är realistiskt att överföra till smådjur men jag gillar den täta kontakten och att det är organisationen som omplacerar igen om det behövs, så att omplaceringen inte tappar kontakten med adoptören och djuret reser vidare mellan nya ägare. Det är ju tyvärr svårt att juridiskt få till kontrakt som förbinder någon som köpt ett djur att tvingas lämna tillbaka den om den tröttnar.

Men nu var det inte det du frågade. De djurhem jag känner till som haft flera arter har haft mindre goda kunskaper om en del om dem. Det är pinsamt och beklagligt. Då tycker jag hellre att man ska hålla sig till en art. För att kunna hjälpa måste man ju inte vara fysiskt hjälpande, kontaktnät är inte att underskatta. Jag kan inte hjälpa t ex en leguan, men letar jag ordentligt kommer jag att hitta någon som kan göra det. På så sätt an man ju fysiskt omplacera en art och hjälpa till med andra arter genom andra människor.

Å andra sidan, har man extremt goda kunskaper om flera arter finns det väl inget som hindrar, men det är just extremt goda som jag anser vara minimi. Klart att man vill hjälpa alla, men jag tror att man gör det bättre om man hjälper ett fåtal som verkligen får det bättre än ett stort antal som det blir hafsigt för. Att hålla arter tillsammans som det diskuteras om det är bra för dem, t ex kaniner och marsvin, kan ju sänka anseendet om en i mångas ögon.

Dessutom är det nog viktigt att öka i lagom dos, som du skriver är behovet enormt och jag tror att det är lätt att ta på sig för mycket vilket ju inte gör någon lycklig. Eragons omplacerade ca 300 marsvin förra året och det ska väldigt mycket till för att det blir färre i år.

Envishet och drömmar

SweetCheeks
2010-07-30 23:53
#9

#7 Hehe, tack, det kommer nog gå lite segt, som alltför ofta men har iaf börjat så smått med att producera innehåll. =)

Det du skriver är mycket likt det jag själv tänker/tycker. Skulle aldrig hålla tex kaniner tillsammans med marsvin, man vill ju som du skriver uppträda och framstå som seriösa. Till en början vill jag bara ta marsvin och hamstrar, då det är dessa djur jag har kunskap om. Vi kan givetvis ta in även tex gerbiler om någon av medlemmarna som kan hjälpa till är kunniga på området osv.

Det som SHV gör låter väldigt intressant, skall kika lite på det och se om det är överförbart på smådjur på något sätt. Vill verkligen ha koll på vart djuren hamnar, samt rätt att få tillbaka dem om de måste flytta trots allt.

Jourhem och kontaktnät är verkligen inte att underskatta men drömmen är ju en riktigt fin och fräsch lokal där man kan hålla smådjuren och så blir det smidigt för adoptörer att komma och titta etc. Föreningen kommer ju att ansöka om tillstånd för verksamheten när vi har fler än fem burutrymmen, vilket "tyvärr" troligtvis kommer ske ganska så snart. Dock måste vi då först ha en lokal att få tillstånd för… Det är lite klurigt i uppstarten men det skall nog gå, verkar finnas en del engagerade personer som vill hjälpa till, det är superkull!

Varje djur som blir lyckosamt omplacerat gör ju att det är värt det. Är det ett djur mindre som blir avlivat eller utsatt i skogen så har vi uppfyllt vårt syfte. Givetvis är mina ambitioner mycket högre än så men vill visa att varje djur som får det bättre rättfärdigar föreningens existens. =)

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
2010-07-31 00:29
#10

#9 Du kanske redan vet detta men även om man är utan lokal och tex. kör omplaceringarna i sina egna hem så måste man ha tillstånd om föreningen tillsammans har fler än fem burutrymmen, det är väldigt lätt att missuppfatta den regeln tycker jag.

En annan sak jag kommer att tänka på. Om man ser till att ha väldigt bra kontakt med de som adopterar, att man verkligen får dem att förstå att det är till dig de ska vända sig om de av någon anledning inte kan behålla djuret då tror jag att de inte kommer avliva eller sälja djuret till någon annan pga tidsbrist eller vad det nu kan vara. Självklart finns det ju de som "bryter" mot detta eller vad man ska kalla det men jag tror nog att de flesta kommer hålla kontakten även efter adoptionen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: