Annons:
Etikett13-djurhem-ifokus
Läst 2198 ggr
Mari
2010-08-13 18:49

Hjälp oss förändra

Jag har fått uppfattningen flera gånger om att flera tycker att denna sajt är oorganiserad eller rent utav sajt rörig. Därför vill vi nu ha hjälp att få fram vad denna sajt verkligen ska handla om. Hur ser ni på sajten?

Är detta en omplaceringssajt? För alla djur? Ska alla få omplacera/sälja? Ska omplaceringar från privatpersoner tas bort?

Ska vi prata mer om djurhem? Hur det fungerar i praktiken? Hur man får tillstånd?

Eller ska det bara vara en sida där man pratar allmänt om alla djur och hur man kan gå till väga för att få upp husdjurens status? Bara berätta solskenshistorier och ledsamma historier? Visa bilder på våra djur?

HJÄLP!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
SweetCheeks
2010-08-13 20:09
#1

Jag tycker absolut inte att omplaceringar bör försvinna, däremot vore det kanske en idé med en egen sajt för omplaceringar i kontrast till djurannonser. Det finns många som vill hjälpa ett utsatt djur i första hand och då är det väldigt smidigt att det finns en sajt dedikerad till omplaceringar.

Jag tycker sajtnamnet är lite "difust", visste inte vad jag kunde vänta mig. Men om man då tar bort omplaceringarna härifrån och flyttar till en egen sajt så kan man helt koncentrera sig på nyheter kring djurhem, tillstånd, lista över djurhem, moral och etik kring djurhållning, temaveckor, diksussioner till vad osm leder fram till att ett djur behöver placeras på hem och så vidare. Jag tycker att det här är en bra sajt med bra innehåll men något fragmenterad och det går inte riktigt en röd tråd genom innehållet.

Det är mina "förslag" men är givetvis öppen för diskussion kring huruvida de är bra eller inte. ;)

Även privatpersoner som ställer upp som jourhem/omplaceringshem tycker jag skall få "en plats" på den här sajten då de ju på sitt sätt är djurehem. Omplaceringsannonser "tror" jag dock att jag vill se på en egen sajt, inte på djurannonser då det känns som om omplacering-sajten skulle ha en annan "feel". Men det är vad jag tror. =)

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
2010-08-13 20:14
#2

Ett av dina förslag måste jag fundera lite på, den med att starta en ny sajt för omplaceringar. Jag kan tycka att omplaceringar då kan få plats på sidan djurannonser, omplaceringar är ju nästan som en annons bara det att man oftast måste få iväg djuret till ett bra nytt hem snabbt.

Det kanske är bättre då att ha kvar dessa på sajten? Djurhem handlar ju mestadels om att man tar hand om djur och omplacerar, inget vi bakom sajten kan göra i verklighet med alla dessa djur det annonseras om här men man skulle som vi har nu kunna fortsätta erbjuda att annonsera och att akuthemslistorna är aktuella.

Hur ser ni på mallen vi vill att ni ska använda er av? Det är fortfarande inte många som använder den, speciellt inte i akuta ärenden, ska den ändå finnas kvar med ett krav på att man använder den för att annonsen ska få ligga kvar?

Kan det fungera att fokusera på det du skriver här ovan och samtigt ha omplaceringar? I dagsläger känner jag att omplaceringarna inte alls har samma bredd som de hade i början då jag tog över sajten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SweetCheeks
2010-08-13 20:24
#3

#2 Mjo, jag förstår hur du tänker angående att det är annons, det är det ju. Men en sajt innehåller ju mycket annat än bara forumet, även om det givetvis är en stor del. På djurannonser är det inte heller tillåtet med några diskussioner. På omplacering eller vad den nu skulle heta kan man ju anpassa artiklarna och forumkategorierna helt efter ämnet men det är som sagt bara ett förslag, och jag brukar komma med ganska extrema förslag. =)

Jag tycker att mallen är bra, den kan säker finputsas men på det stora hela ser jag inga problem med den. Jag tycker även att man kan kräva att folk använder den. Det är ju trots allt en gratis tjänst, då kan man åtminstone följa en mall. Är det akut så kan ni kanske tom göra en akuta-ärenden-mall.

Kommande funderingar kan bara förverkligas om iFokus ändras men jag diskuterar ändå; Det borde finnas underkategorier i forumet, så att man kan hitta omplaceringshem av hamstrar i Örebro, något i den stilen. Vidare förstör senaste inläggen väldigt mycket, då det är många omplaceringar där. jag önskar att dessa visades för respektive kategori, eller i alla fall att man kan se vilken kategori ett inlägg ligger i. Alla är tyvärr inte så duktiga på att skriva rubriker…

Det kan säkert gå att köra båda delarna, har ju hellre omplaceringsannonser här än bara på djurannonser. =)

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Mari
2010-08-13 20:34
#4

#3 Ja förslaget om en egen sajt för omplaceringar ska man fundera vidare på, det är en bra idé men måste ifrågasättas lite för jag är osäker på om en sådan sajt ens får skapas, jag tror nog att många kommer tycka att det räcker med djurannonser, djurhem och alla dessa djursajter.

Förstår inte riktigt hur du menar med det sista med underubriker?

En sak jag tycker borde ändras på är just att man måste bli bättre på att utöka rubrikerna, inte bara för att det ska bli lätt för oss att hitta och förstå utan även för att sökfunktionen ska fungera korrekt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Sephrenia]
2010-08-13 20:53
#5

De där med om hur man startar ett djurhem från punkt a till hela vägen till ö (om må så vara) och allt på vägen är väldigt intressant.

wolfgirl82
2010-08-13 20:58
#6

Jag håller med ang att ha kvar omplaceringarna här på sidan. Djurannonser är till 90% ungar som söker nya hem hos uppfödare. Eller att folk letar djur till sin avel. Jag persoligen tycker det är mycket mer intressant att läsa annonserna här inne istället för inne på djurannonser.

Vi är många som vill hjälpa utsatta djur och inte är ute efter att skaffa tex en kaninunge på 8 veckor utan hellre tar oss an en kanin som kanske är 5 år.

Tycker privatpersoner ska få annonsera men kanske inte att uppfödare ska få annonsera om sina ungar som de tex inte fått sålda och nu vill omplacera dem pga det. Det är enligt mig deras ansvar när de tar en kull att se till och få djuren till ett bra hem.

Lite tankar från mig ang omplacerings annonser.

Sedan tycker jag även att solskenshistorier hör till sajten. Dom är alltid uppmuntrande att läsa om man läst om nått djur som har det väldigt svårt o hitta rätt hem eller om man läser om vanvård.

Prata mer om djurhem tycker jag är en självklarhet. Många har/vill köra igång ett och vet inte riktigt hur de ska gå till väga med detta med tillstånd osv.

Skulle även vara kul och se vad det finns för djurhem i olika län och vad de riktar in sig på.

Lite saker jag tycker hör till sajten.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Mari
2010-08-13 21:04
#7

#6 Mycket bra förslag du kommer med där, att kolla upp i vilka län det finns djurhem och vad de inriktar sig på det ska jag ta tag i och jobba vidare med.

Kom gärna med fler förslag ni tycker ska finnas eller tas bort/ändras.
Tex. hur tycker ni att annonsreglerna fungerar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Sephrenia]
2010-08-13 22:10
#8

Annons reglerna är bra som dom är tycker jag, finns inget jag kan komma på att komplettera med.

wolfgirl82
2010-08-14 19:13
#9

Annonsreglerna ser bra ut tycker jag. Står det man bör veta om man ska annonsera. Man kanske får pusha på lite att folk använder mallen när de annonserar så att all fakta om djuret framkommer.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Chieko
2010-08-16 15:36
#10

Jag tycker det är bra att man får skriva en tråd här med om omplacering. Ju fler ställen som finns, destu större chans att någon hittar den… Men som sagt, inga uppfödare utan bara omplaceringsdjur och deras eventuella räddade kullar (jag har ju själv hamnat i den sitsen, och anser att jag placerar om, inte säljer).

Solskenshistorier är skönt att höra/läsa för alla som håller på med omplacering, att det finns många fall där det går bra!

Och så vill jag ju ha informationen om hur man startar ett omplaceringshem, och en lista på de som finns. Bra för alla som inte kan/vill starta ett eget men har möjligghet att hjälpa till på ett befintligt. Man kanske till och med kan söka volontärer härifrån?

Summa: jag tycker att det är bra att allt finns på samma ställe!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2010-08-16 15:36
#11

Och just det: privatpersoner ska få annonsera! Det finns ju alltid de som hjälper till trots att de inte har ett helt omplaceringshem i ryggen!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

UlrikaD
2010-08-16 21:13
#12

Tycker omplaceringar hör hemma här.

Om jag t.ex vill annonsera ut mina egenuppfödda hamstrar eller chinchillor så väljer jag ju djurannonser.ifokus.

Men om jag fått hem dumpade, övergivna, misskötta djur som jag letar bästa nya hem åt (där pris är ganska oviktigt i sammanhanget)  så annonserar jag ju här.

mandariiin
2010-08-20 00:50
#13

Håller helt med UlrikaD!

Och det står i annonsreglerna att man ej får annonsera ut sina egen-uppfödda djur om man ej fått dom sålda. utan det hör hemma på t.ex. djurannonser.

Lia@mandariiin.com

Annons:
ala02
2010-08-22 11:55
#14

Vi kanske skulle ha en lista med djurskydd/djurhem som tar hand om djur? Finns väl en lista på någon annan sajt, fast inte bara rena katthem.

Mari
2010-08-22 12:19
#15

#14 Håller på att skriva ihop en sådan bakom kulisserna så kanske redan ikväll ligger den ute här bland artiklarna, så får ni medlemmar sedan hjälpa till att fylla på med de som saknas Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: