Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2768 ggr
wolfgirl82
8/12/10, 2:26 PM

Idag har jag tagit ett jätte steg ...

mot att på sikt kunna uppfylla min dröm om ett litet djurhem för smågnagare.

Jag har för en liten stund sedan mailat till en av djurskyddshandlägarna här i Dalarna för att få reda ut detta med tillstånd. Vad som krävs o.s.v.

Så nu kommer jag ivrigt vänta på svar från henne. :)

Jag är jätte nervös över svaret samtidigt som jag är stolt över mig själv att jag äntligen har tagit steget och kommit igång med att höra mig för.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Tina
8/12/10, 3:43 PM
#1

Oj, vad roligt! Hoppas allt går vägen.
Jag drömmer om exakt samma sak som dig, och eftersom att jag också bor i Dalarna skulle det vara roligt att höra hur det går. Håll oss uppdaterade! :-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
8/12/10, 4:37 PM
#2

Jätteroligt att höra! Vad spännande att få följa någon såhär från början Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
8/12/10, 10:51 PM
#3

Jag lovar att jag kommer hålla er uppdaterade så fort nått händer och sker. Jag antar att det inte är deras prio ett att ge mig svar så jag lär nog få vänta. :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

ala02
8/13/10, 1:38 AM
#4

Lycka till!

amandapi
8/14/10, 11:55 PM
#5

åh vad roligt! Lycka till! Jag håller tummarna för dig att du får ett svar du vill ha Glad

[Sephrenia]
8/15/10, 4:38 AM
#6

Hoppas du får ett trevligt och informativt svar, berätta gärna svaret för oss andra :)

Annons:
wolfgirl82
8/16/10, 7:12 PM
#7

Liten uppdatering:

Fick till min förvåning svar idag! Jätte roligt. Men som vanligt (enligt mig) är svar från myndigheter lite luddiga så jag mailade tillbaka med motfrågor så att jag har förstått det hela rätt.

Så jag återkommer till er mer vad jag får reda på. :)

Stort Tack för alla lyckönskningar!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Emmsann
8/17/10, 1:19 PM
#8

Ska bli roligt att läsa om hur det går :-)

//Emma

wolfgirl82
8/17/10, 3:26 PM
#9

Uppdatering igen:

Jag får omplacera MAX 5 st burar/år utan tillstånd.

Har man fler än 6 burar så krävs tillstånd enligt §16 Samt man måste intyga att man har kunskap och erfarenhet som behövs för att man ska kunna sköta om de djurslag man håller på med.

Så med ett svar där man inte kan missuppfatta det hela med burantal/år så kommer jag börja väldigt väldigt smått i år med 1 bur inne i taget.
Så blir småskalig verksamhet vilket jag ändå kommer ha den dagen jag ser att det skulle funka med en liten verksamhet här i Dalarna.

Så blir en liten test period nu. Märker jag att det fungerar bra kommer jag på sikt se till att jag får ett tillstånd för det hela. =)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Mari
8/17/10, 3:51 PM
#10

#9 Kul! 5st burar/år. Betyder det att det får i princip bo hur många djur som helst i dessa burar under detta år? Eller är det bara 5 djur om året?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
8/17/10, 4:18 PM
#11

#10 Nej tyvärr utan är 5 omplaceringar om året. Så jag får ej omplacera o fylla den platsen med en annan omplacering.

Tex

Bur 1  - 2 Marsvin

Bur 2 - 2 Marsvin

Bur 3 - 1 Guldhamster

Bur 4 - 1 Kanin

Bur 5 - 2 Dvärghamstrar

Sedan är det stopp för det året om man inte ansöker om tillstånd för större verksamhet.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Mari
8/17/10, 4:25 PM
#12

#11 Ah då förstår jag :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

amandapi
8/17/10, 7:35 PM
#13

ok men vad innebär det att vara djurhem då? Vad är det för skillnad på det och bara ta hand om djur?

Kommer du ta betalt på något sätt eller jag förstår inte riktigt, haha Skrattande

Annons:
wolfgirl82
8/17/10, 9:08 PM
#14

#13

Jag kommer troligen ej ta betalt för att folk lämnar in men vill de skänka en liten gåva till verksamheten får de gärna göra det.

När djuret sedan omplaceras kommer jag ta ut en summa för det. Dels för att få upp statusen på djuren samt även för att täcka lite kostnader då allt kommer tas ur egen plånbok. Men alla kronor kommer gå in i verksamheten.

Förstår inte riktigt hur du menar med skillnaden. Att bara ta hand om djur och behålla dem är ju inte direkt ett djurhem/omplaceringshem dit djuren får komma och bo i väntan på det perfekta hemmet som vissa ägare inte har tid pga akut allergi lr dyl.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

amandapi
8/17/10, 10:35 PM
#15

hehe jag var otydlig.

Jag menade, om jag nu tar hand om ett djur som tex förra ägaren inte kan behålla och sen tex kommer på att jag inte vill behålla djuret och säljer det vidare, vilket många gör, vad är skillnaden med det och det du ska göra? Alltså förutom då att du gör detta för något gott såklart, men jag menar rent lagmässigt.

För det är ju många som tar hand om djur och sen bara säljer vidare, men ingen kollar väl dom om de följer lag om hur många djur de har?

Eller är det de att du ska typ bli "registrerad" som djurhem/omplaceringshem som gör att du måste följa dessa lagar?

Förstod du lite mer hur jag menade? Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. Skäms

Och om du inte förstår så e det skitsamma Tungan ute

Iaf, kul att du ska uppfylla din dröm, och vilken fantastisk dröm också, så bra!

wolfgirl82
8/17/10, 10:57 PM
#16

#15

Jag tror jag förstår hur du menar nu. Egentligen är det väl ingen som har riktig koll på hur många du ex omplacerar. Skulle du ta emot en kanin som du egentligen tänker behålla men efter ett halvår inte kan så har jag svårt att tro att det räknas som en omplacerig i det syftet som jag vill ha. 

Men skulle det bli ett stickprov så står man där i "skiten". Tex om någon anmäler en för granskning eller djurskyddshandläggarna har för lite att göra om kollar upp hemsidan hru många djur du har placerat om. Många omplaceringsverksamheter har ju sidor där man kan se vilka som de har lyckats placera om under åren som går. 

Jag vill ha en seriös omplaceringsverksamhet som följer lagar och reglar och få sikt ha tillstånd för verksamheten för att lättare kunna jobba med andra instanser för alla de smådjur som far illa.

Därav vill jag veta vad som gäller så man inte står där och verkar oseriös.

Visst är det jätte skoj och få uppfylla en fantastisk dröm man har men kommer även bli mycket jobb med det hela men det är en del jag är 110% redo att lägga ner tid och själ i. Samt att jag har en sambo som stöttar mig till 110% också och det betyder massor.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

amandapi
8/17/10, 11:05 PM
#17

japp du förstod nog hur jag menade nu Tungan ute

Ja det är bra att man följer de lagar och regler som finns, de finns ju där av en anledning, även fast man kanske inte alltid tycker det.

Men Lycka till!

wolfgirl82
8/18/10, 4:51 PM
#18

Ibland går det fortare än vad man tror.

Har gjort en liten hemsida för det hela o idag fick jag ett mail om 3 (troligen löwen) kaniner.

Inget bestämt ännu men kan luta mot att de blir de första att flytta in.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Mari
8/18/10, 5:05 PM
#19

#18 Visa oss gärna hemsidan Skrattande

Sen tycker jag att man gott och väl kan ta ut en liten avgift för att man får lämna djuren till dig, annars tror jag att det lätt blir att folk tror att det är enkelt att bli av med sina djur så de senare igen skaffar nya fast de egentligen inte ska ha. Det kostar ju även dig en massa att ta hand om djuren.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

amandapi
8/18/10, 7:30 PM
#20

Ja låt oss se hemsidan! Glad

Annons:
wolfgirl82
8/18/10, 9:23 PM
#21

Kom ihåg att hemsidan är under konstruktion fortfarande och inte färdigställd ordentligt. Bilderna på sidan kommer bytas ut så fort djur börjar komma in. Vill att bilderna ska vara på de djur som finns inne/fått nytt hem.

Men för er nyfikna, här kommer länken.

Lämna gärna ett litet fotspår i gästboken :)

#19 Jag ska prova om det går utan en avgift. Står skriver på hemsidan att man får lämna en gåva. Vill testa mänskligheten lite så här i början. ;)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Mari
8/19/10, 12:30 AM
#22

Jättebra hemsida, informativ och bra!

Jag lämnade en kommentar i din gästbok Flört Länka gärna till några smådjurssajter här på iFokus, sådant tror jag kan vara uppskattat!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
8/19/10, 1:21 AM
#23

#22 Tack så mycket! Skrattande

För er nyfikna kan jag skvallra om att jag fått mera information om de 3 kaninerna samt bilder.

Dock kommer jag ej ta in dem förens människan som vill ha hjälp kollat upp vad det är för kön på den minsta. Då de går ihop alla tre för tillfället.
Jag vill helst inte få in dräktiga honor hit.

Jag är ingen expert på kanin raser men verkar vara löwen av något slag. Troligen blandraser. Delar med mig av bilder när jag vet mera ang kön på dem. För jag antar att några av er är bra nyfikna Flört Ingen nämd ingen glömd Tungan ute

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Mari
8/19/10, 1:32 AM
#24

#23 Självklart är man nyfiken! Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ala02
8/19/10, 10:31 AM
#25

Hemsidan ser jättebra ut!

wolfgirl82
8/19/10, 4:41 PM
#26

#25 Tack så mycket :)

Ikväll kommer troligen en av kaninerna hit. :) Ska bli spännande tycker jag.

Så jag återkommer då mer om honom och hans historia varför han hamnade hos mig. Samt bild så klart :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

wolfgirl82
8/19/10, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Pelle är nu på väg hit. Detta är enda bilden jag har på honom just nu.
Troligen en korsning mellan löwen/dvv enligt den uppfödaren som hjälpte kvinnan att könsbestämma honom.

Bättre bild utlovas när han är på plats strax efter kl 20.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
wolfgirl82
8/19/10, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Han är här! Bilden jag la upp tidigare måste varit fel kort hon skickat eftersom hon hade tre. Så jag har tagit nya kort på honom så ni får se sötnosen.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

wolfgirl82
8/19/10, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ytterligare en bild på han. Nu ska han få bo in sig under kvällen och imorgon innan jag börjar pyssla med honom.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

amandapi
8/20/10, 7:24 AM
#30

Vilken sötnos! Glad

Mari
8/20/10, 4:49 PM
#31

Ja vilken sötnos!

Skapa gärna en ny tråd om honom där du berättar lite om hur det går, framsteg osv. Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
8/20/10, 8:25 PM
#32

Det kan jag göra :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

wolfgirl82
9/7/10, 8:56 AM
#33

Litet meddelande till er som ev följer min omplaceringsverksamhet via min hemsida så har jag fått lov att byta sida pga att nuvarande sidan enbart tar emot betalningar via kreditkort när man ska förlänga efter gratisperioden och det har jag ej.

Så då flyttade jag på sidan igår. Fortfarande lite smått o gott att göra men bara så ni har rätt länk för er nyfikna.

Så nya sidan hittar ni här

Kan även meddela att en ny kanin kommer in på torsdag. Dock har jag ev redan hittat ett hem åt den men inget 100% svar ännu.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Tina
9/7/10, 1:20 PM
#34

#33 Nya hemsidan var riktigt fin!

Lycka till med nya kaninen sen! Och som vanligt vill vi se massor av bilder. Flört

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Bim
9/7/10, 7:11 PM
#35

Åh vad kul för dig! :) Jag vill ocksåjättegärna öppna ett djurhem i framtiden.

Du ska veta att det du gör är strålande!

mandariiin
9/7/10, 11:12 PM
#36

Väldigt bra hemsida! Lätt att förstå och hitta på den. Tummen upp för det du gör!

Lia@mandariiin.com

wolfgirl82
9/8/10, 3:09 PM
#37

Tackar och bockar för alla fina och snälla kommentarer. Skrattande

Bilder på nya kaninen kommer självklart upp både här o på hemsidan :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Upp till toppen
Annons: