Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2064 ggr
SweetCheeks
8/28/10, 6:52 PM

Att köpa unge från uppfödare

Hej! Jag som stolt har sagt att alla mina djur skall minsann vara omplaceringar har nu gått och kärat ned mig i en liten silversobel hos en guldhamsteruppfödare…

Egentligen skall vi inte ens ha fler hamstrar men tänkte i alla fall åka och titta på det lilla undret för att se om vi klickar så att jag helt enkelt inte klarar mig utan honom. Men, det ger mig nästan lite ångest över att jag eventuellt kommer köpa en bebis av en uppfödare, det känns som om jag är en hemsk människa som sviker de äldre hamstrar som behöver ett hem…

Anledningen till att jag ens åker och tittar är att jag fick höra att de båda pojkarna i en av mina absoluta favoritfärger var otingade… Jag kännner mig så ytlig! Nog för att jag kommer att träffa honom och se om han är lika trevlig som han är söt men i alla fall…

Ville bara skriva av mig lite… Jag befarar att jag kommer att bli fullständigt förälskad i honom och då kommer han ju att få komma hit, men är det "ok"? Det låter som en jättefånig fråga men jag tror ändå att många här inne förstår hur jag menar. Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
Mari
8/28/10, 7:22 PM
#1

Nej inte ska du ha dåligt samvete för att du köper från en uppfödare och dessutom en i färgen du velat ha länge. Jag kan inte se något fel i det eftersom hamstern kommer att få det bra hos dig :-)

Glöm för guds skull inte att visa upp bilder här på underverket om det nu blir så att ni klickar Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
8/28/10, 10:07 PM
#2

Jag har omhändertagit två olika vuxna marsvin som tidigare haft tveksamma hem. Vuxna hanmarsvin är ofta extremt svåra att sammanföra, därför införskaffade jag bebiskompisar till dessa. Jag köpte dem från uppfödare, eftersom att jag inte vill stödja djuraffärerna och att vänta på att två ungar skulle dyka upp för omplacering var nog ett långdraget projekt. Självklart visste jag vilka raser och färger som jag tycker är finast, och letade delvis därefter.

Viktigt är att du känner att du kan stödja uppfödarens verksamhet. Jag stödjer uppfödare som har ett vettigt syfte med sin kull, uppfödare som anpassar antalet kullar till antalet plats - inget djur ska behövas lämnas i djuraffärer eller skänkas bort på grund av platsbrist, uppfödare som värnar om sina äldre djur och låter dem stanna även om de inte längre kan bidra till aveln och uppfödare som är noga med vilka de säljer till.

Egentligen ska inte omplaceringshem behöva finnas, egentligen ska alla djur få ett säkert hem första gången de säljs. Jag är rädd att många uppfödare blundar för den redan överfulla marknaden som redan finns gällande vissa djurarter.
Därför är det viktigt att du som driver omplaceringshem tänker på vilka du väljer att visa stöd för.

Känns den här uppfödaren bra? Då kan en liten silversobel hamster skratta sig lycklig åt ett underbart hem! Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

SweetCheeks
8/28/10, 11:55 PM
#3

#1 och #2 Tack för uppmuntrande och kloka ord! Glad

Det har klickat rejält och det verkar inte som om min sambo är helt emot ett ytterligare tillskott till familjen. Jag vill definitivt köpa den lilla bebisen men skall prata med sambon imorgon innan jag ger säkert besked.

Det är så fint med vita ögonringar… Kyss

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
8/29/10, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Yay! Jag har hoppat upp och ned av glädje idag! Lillla Elbling från Sulfidas (Roxie på iFokus) skall få flytta hit. Skrattande

Här kommer bilder som efterfrågats, tänkte att det trots allt inte är supermycket OT… Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
8/29/10, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kyss

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

SweetCheeks
8/29/10, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kyss

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
SweetCheeks
8/29/10, 3:42 PM
#7

Tilläggas skall att jag tror att det är "min" sötnos på bilderna. Tungan ute Han har en bror i samma färg så det är inte helt lätt att skilja dem åt men har för mig att det var Elbling som blev fotograferad i handen. Glad

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Tina
8/29/10, 3:43 PM
#8

Nämen kära nån då…. Kyss
Ja…. jag kan inte klandra dig för att du föll för den där gobiten. Skrattande

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Mari
8/29/10, 4:53 PM
#9

Vilken härlig färg! Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SweetCheeks
8/29/10, 5:08 PM
#10

#8 Skrattande Hihi, vilken tur, då är det inte bara jag som förstår hur ljuvlig han är!

#9 Hela han är härlig, både färgen och namnet, och hamstern förstås! Kyss

Jösses, jag känner mig helt kvittrig och fånig, som om jag vore nykär eller något… Skäms Men han är ju så väldans underbar… Skall till Sulfidas lite senare idag och ta fler bilder så att jag överlever fram till att han är leveransklar. Oskyldig

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

wolfgirl82
8/29/10, 5:25 PM
#11

Sicken sötnos! =) Förstår att du kärat ner dig i han. Skulle jag med ha gjort. Ursöt liten kille!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

UlrikaD
8/30/10, 1:03 AM
#12

Han är supersöt! Jag har ju släkten på pappans sida här hemma så jag är väl lite partisk.Skrattande

SweetCheeks
9/14/10, 8:46 PM
#13

#12 Hehe, nejdå, inte partisk, du är logisk. Flört

Lilla Elbling har kommit hem nu! Han ligger och sover under en rot men har kikat fram och han är om möjligt ännu sötare nu än på bilderna ovan. Kyss

Jag ångrar mig inte en sekund!

Dessutom fick faktiskt även en omplacering följa med hem, ett vitt litet energiknippe som nu verkar ha fått lite ro till slut efter att ha rumstrerat om i buren. Lilla honan är knappt sex månader men har redan haft tre kullar. Gråter Roxie räddade henne och fyra andra hamstrar från ett hem där de missköttes och nu så skall hon få bo här. Efter att ha byggt lite burar upptäckte jag ju att det faktiskt fanns plats för en till sötsak. Tungan ute

NU är det däremot stopp tills några av dvärghamstrarna har fått nya hem.

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
SweetCheeks
9/15/10, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En brusig men ljuvlig bild på den lilla sötsaken. Vågade inte fotografera med hög effekt på blixten så det fick bli högt ISO-tal istället. Tycker ändå att det framgår hur underbar han är. Kyss

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Tina
9/15/10, 12:58 AM
#15

Så söt, liten pepparkaka. Kyss
Jisses så hamstersjuk man kan bli av ett par bilder…

#13 Du ångrar nog ditt beslut om att visa upp honom när jag kommer på oväntat besök och nappar med mig honom hem. Skrattande

Vad underbart att en liten vit fick följa med dig hem också! Värmer i hjärtat att veta att denna lilla tjej nu har det bra.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

SweetCheeks
9/15/10, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Han är fullständigt underbar…

Haha, oh nej, inte min Elbling, han är bara min! Skrattande

Jo, på ett "tragiskt" sätt kändes det ju lite mer ok att köpa en bebis när jag även tog en omplacering… Hon är jätteliten men även jättesöt. Det skall nog kunna bli en gostös av henne bara hon får lite tid. Glad Tack för komplimangen förresten!

Bjuder på en till bild på lillkillen men du får fortfarande inte komma och norpa honom! Tungan ute

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

mandariiin
9/15/10, 3:20 PM
#17

Riktigt snygg färg. har aldrig sett en sån förut. (sen är jag ju inte så insatt i hamstrar…..)

Men det att köpa från uppfödare är inte fel enligt mej. Jag har alltid tagit emot omplaceringar. men snart får även jag hem en liten iller tjej från uppfödare. Någon gpng måste man ju få unna sej en liten krabat som flyttar in hos en. :)

Lia@mandariiin.com

Upp till toppen
Annons: