Annons:
Etikett08-evenemang-kampanjer
Läst 1781 ggr
dragonstar
9/4/10, 8:55 PM

Starta akuthem hemma?

Hej jag har funderat lite på att ta emot djur som är i akut behov av tillfälligt hem. Undrar om ni tror att det kan finnas behov av detta?

Jag ahr en vitherdehundsvalp hanhund, 54 L akvarie och en guldhamster.  Samt vana av mindre fåglar och läst på en del om katter.

Jag bor i Åkers styckebruk

De djur jag skulle kunan ta emot är.

Hamsterar och andra gnangare

Giftfria ormar

Hundar

Cornishrexkatter (möljligen nakenkatter och devon)

Mindre fågelarter

Vissa fiskar

Har en Ledig hamsterbur och en ledig mycket liten fågelbur.

Tipps och ideer iallafall jag prövar detta? någon som gör detta och bor nära kan vi ju alltid hjälpas åt =)

Kanske skriver på helt fel ställe. MVH Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Tina
9/5/10, 1:49 AM
#1

Du har kommit till helt rätt ställe! Skrattande

Det uppkommer ofta tillfällen där djur behöver tillfälligt hem, och varje chans är guld värd.
Har du sett vår akuthemlista? Den listar personer som har möjlighet att erbjuda djur tillfälligt hem, skriv gärna upp dig på den!

Här är några tips och idéer på vägen:

Hur är din valp mot andra djur? Även om du bara tar emot ett djur tillfälligt har du fullt ansvar över det djuret, utöver dina egna. Behöver ditt akutdjur vistas på större ytor i huset, som exempelvis katter kan behöva, måste du se till att din valp och akutdjuret inte vill och får chansen att skada varandra. Skulle dina egna djur och akutdjuret inte fungera tillsammans kan läget bli mycket besvärligt.

Du bör även kontrollera noga att ditt akutdjur inte har någon smittsam sjukdom som kan spridas till dig, dina egna djur eller emellan varandra om det är flera akutdjur.

Du bör vara ordentligt påläst om djuret och inte ta hand om det bara för att det verkar vara ett lättskött djur som du egentligen inte vet mycket om.

Du bör självklart även kontrollera burarna du har hemma och buren som eventuellt följer med akutdjuret. Innehar buren lagliga mått för just detta djur? Är det i övrigt en lämplig boplats för djuret?

Har du tillräckligt god ekonomi för att (utöver mat, tillbehör, boplats mm) kunna ge dyr veterinärvård till alla dina egna djur inklusive akutdjuren? Ibland är oturen framme och en sjukdom kan slå till när som helst.

Ta dig aldrig an fler djur än att du har plats och ekonomi för att kunna låta dem bo hos dig i resten av deras liv! Förmodligen och förhoppningsvis kan du omplacera ditt akutdjur till ett livslång hem, om du vill det, men det finns inga garantier för att djuret någonsin blir sålt.

Kom ihåg att det krävs tillstånd för att få omplacera en större summa djur. Enligt källa får du omplacera max 5 burar/år utan tillstånd.

Lycka till! Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

dragonstar
9/6/10, 5:48 PM
#2

Tack för svaret! Min hund är väldigt skällig omt andra djur men de hundar och katter han träffat har han efter möte inte brytt sig om elelr velat leka med. Hamstern får han inet närma med risk för att han torr hon är en leksak. Kaninenr och andra djur i djurafär bryr han sig inte mycket om elelr skäller på.

MEn ska läsa på lite och fundera vidare =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Liinda]
9/7/10, 1:21 AM
#3

Oja det behövs verkligen! Och jag tycker det är en jättebra ide du har =) Lycka till! =)

[Sephrenia]
9/9/10, 12:30 AM
#4

Tycker det är störtkul att du vågar ta in de djuren arterna du är beredd att ta in, lycka till.

dragonstar
9/9/10, 12:34 AM
#5

JAg sak vänta en perjode så att min valp får mogna till sig lite.. han är bar 4 månader ennu. Men sen ka ndet nog bli något av detta.

Ananrs blir det "bara" mer omplaceringsdjur =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: