08. Evenemang & kampanjer

Starta eget djurhem.

2010-09-25 17:44 #0 av: Eveline

Hej!

Jag har gått i tankar ett tag om att starta ett omplaceringshem för kaniner.

Jag har haft kaniner i alla tider till och från. Det senaste året har jag avlat lite och då har jag hängt mycket på blocket och kollat annonser. Det har slagit mig att så många vill skänka eller sälja sina kaniner billigt pga barn som tröttnat eller platsbrist osv.

När jag var liten skulle min pappa bygga en lekstuga till mig, den har nu stått halvklar ute på gården i ca 15 år. Idag satte jag första spiken i huset på 15 år för nu ska här byggas.

Har räknat ut att där finns plats för ca 8-10 kaniner.

Min tanke är att ta emot kaniner som är i akut behov av nytt hem för sedan försöka placera om dem till bättre hem.

Jag undrar lite hur man ska gå till väga såhär i första stadiet, vilka man ska ta kontakt med? hur reglerna förhåller sig?

Mvh Evelina

Anmäl
2010-09-25 18:16 #1 av: Eveline

Såg att det fanns en del "liknande" trådar.

Men jag vill ändå ha tips och ideér om allt, det är bra med lite hjärngymnastik =)

Anmäl
2010-09-25 19:58 #2 av: Mari

Det jag kan tipsa dig om är att först och främst ta kontakt med länsstyrelsen så att de kan utfärda ett tillstånd för din verksamhet.
Jag har inte i huvudet men det är ett antal burar per år som man får ta hand om för att omplacera så för att få allt rätt och riktigt så tror jag det är bäst att man börjar med att söka tillstånd.

Sen är det bra att fundera ut hur man ska klara verksamheten ekonomiskt. Det kostar pengar att ta hand om kaniner, vissa kanske behöver veterinärvård och det är ofta så att man ha djur kvar väldigt länge som då kostar i foder. Kolla upp om du har någon bonde i närheten som man kan köpa hö av då det är det billigaste alternativet.

Sedan ska man även fråga sig själv - har jag tid med detta? Det är inte bara att ta in flera djur utan man måste även kunna lägga ner några timmar per dag för att få djuren sociala och hanterbara. Vissa kanske har suttit ensam i sin bur väldigt länge och är rädda för att man ska ta i dem - de behöver mycket tid.

Anmäl
2010-09-25 20:19 #3 av: Eveline

#2 Tack tack för tipsen!

ja, jag har funderat på detta och tiden har jag och pengar är inga problem, finns fullt av bönder runt omkring som man säker får köpa balar med både hö och halm billigt.

Det som drar mig mest till detta är att jag tycker synd om djuren, känns bra att kunna ge djuren en ärlig chans till. =)

Anmäl
2010-09-27 00:10 #4 av: Kickan90

Ja det hade varit super om du lyckas starta en.

när du väl startar en kan du ju gå in på http://djurhem.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=30262a81-81a2-4fa5-9761-413d4d19e587&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

och skriva upp dig =)

Lycka till!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.