Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2486 ggr
Kickan90
9/23/10, 2:49 AM

Vi som tog omplaceringsdjur hem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Här kan man gärna få skriva lite om man har tagit hand om ett omplaceringsdjur, kanske har djuret hemma fortfarande eller så har den fått ett nytt kärleksfullt hem.

Berätta gärna om dina erfarenheter och om djuret.

Kan berätta lite om min hund som jag tog hand om, kortfaktat^^:

Jag själv skaffade min första egna hund som jag tog emot från en kompis som misskötte henne. Efter 3veckor hade hon gått upp och vi gick till veterinären för grundsprutan och en massa koll. Hon vägde då 14kg och hade inte sån värsta leklust som en 6mån valp skulle ha. De hade tryckt ner henne i avföringen så det var mycket som man fick "plåstra" om.

Nu blir hon 2år har en massa energi, fått bra med muskler, längre päls och väger 24kg.
Älskar allt och alla, en riktigt liten ängla hund.

En före och efterbild, på efterbilden var hon 1 år :)

Det behöver inte vara sånt här tråkigt de har varit med om, det räcker med att du har fått tagit hand om ett djur som har omplacerasGlad

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Ellenfyrkant
9/23/10, 12:47 PM
#1

Jag äger ju 3 omplaceringsdjur, men har betalat för dem alla. Räknas det också eller är det bara såna som akut sökte nytt hem ?

Mvh Ellenfyrkant

Mari
9/23/10, 12:57 PM
#2

#1 Jag tycker det räknas, jag har också betalat en liten summa för två av de omplaceringsdjur jag har för tillfället

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
9/23/10, 2:54 PM
#3

För några år sen tog vi hand om en 4-5 veckors kattunge som hade hittats springa längs en stor väg ute på landet. Vi tog hand om henne och flaskmatade henne och hon fick såklart stanna. När hon var ca 11 veckor blev hon allvarligt sjuk och det visade att hon hade en kraftig tunntarmsinflammation men efter att ha legat med dropp och fått medicin 2 dagar så tillfrisknade hon och hon finns kvar hos min mamma än idag. Dock med lite känsligare mage men en riktigt mysig och lycklig katt är det och hon fick såklart en kompis också efter några veckor =)

Just nu har jag 2 kattungar hemma hos mig som söker nya hem. Jag tog emot 3 kattungar för att dom skulle avlivats annars och en har redan fått ett nytt hem. Dom 2 andra väntar fortfarande på nytt hem medans dom för varje dag blir socialare och mer framåt eftersom dom var skygga från början.

Det är dom jag tagit hand om =)

Mari
9/23/10, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Marsvinet Kola kommer ifrån livlinan. Hon var ca 2 år när jag tog hand om henne 2008. Mycket nyfiket och trevligt marsvin som troligen inte blev så jättebra behandlat i sitt förra hem då hon blir stel som en pinne när man ska plocka upp henne. Mamma till Squikie

Kola och Squikie hittade jag via marsvin.ifokus när jag sökte efter sällskap till min Mumindalens Maja som blivit ensam efter att hennes kamrat Bönan gick bort. Jag ville först ha en unge men efter att ha kikat runt på internet så fann jag att det fanns så många vuxna marsvin som behövde nya hem. Kola & Squikie fanns i närheten och transport kunde ordnas till Bollnäs där jag gick i skolan så en morgon hämtade jag dem där och de fick vara med mig under skoldagen innan vi tog bussen hem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
9/23/10, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är Sqikie, hon var ca 1 år när jag tog hand om henne 2008. Hennes mamma är Kola och de är bästa vänner. Väldigt försiktig och liten och har med tiden utvecklat fetty-eye så hennes ögonlock hänger lite. Är väldigt trevlig och gosig bara hon själv får komma fram och inte bli tvingad.

Båda två berättade tjejen jag tog dem ifrån hade haft det dåligt i sitt förra hem. Hon hade fått klippt av stora delar av pälsen för den var så tovig. Kola hade även en son med sig som jag fick se när jag hämtade upp dem, han skulle vidare till Ljusdal har jag för mig. Båda två har varit väldigt smala och på gränsen till mager, de är väldigt svåra att hålla i hull och det är nog bara senaste halvåret de gått över 800g så äntligen börjar de bli lite "massa" på dem båda.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kickan90
9/23/10, 3:13 PM
#6

#1 ja det räknas, jag betalade också en summa för att få hem min vovve.

#3 härligt med lyckliga slut som inte alltid värkar så lovande ;)

#4 & 5 det är synd att djuren behöver åka ut för något sånt här. men det är tur att vi andra finns för dom. =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
OttoIsTheShit
9/23/10, 10:36 PM
#7

Jaha får väl jag också skriva :) Tog hem två råttflickor utan namn .. När jag frågade vad dom hette ryckte han på axlarna och sa ''B1 och B2''. Dom bodde i en liten kaninbur med spån, pellets och ett hjul. Pälsen var äcklig och man kunde inte överhuvudtaget hålla dom.

Men jag försökte jätte länge med att få dom lite mer handtama men till slut gav jag upp och de fick leva me sina andra burkompisar i lugn och ro. Den ena fick jag tyvärr avliva efter några månader men hennes syster är fortfarande hemma hos mig :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

OttoIsTheShit
9/23/10, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En liten bild på My lady :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Kickan90
9/23/10, 11:05 PM
#9

Så tråkigt att de inte bryr sig om dom.

För e är verkligen så söta =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Pauliine
9/23/10, 11:35 PM
#10

Jag har tagit hand om en massa kaniner och marsvin som har fått nya fina hem! :)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Mari
9/23/10, 11:40 PM
#11

#10 Berätta gärna lite om dem Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pauliine
9/24/10, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Jag drev ett omplaceringshem för något år sen. Fick in en hel del djur och fick väldigt väldigt många samtal per dag om gnagare och smådjur som sökte hem. Jag gjorde egna avtal både vid inlämning och utlämning som jag har kvar kopiorna på. Det var verkligen ett heltidsjobb! Men himla kul eftersom att jag var så pass intresserad. Ca 3-4 h om dagen la jag ner på att kela, byta på burar, mata, byta vatten, klippa och borsta, ta in och ut från inne till utomhushagarna och fixa o fixa o fixa. Galet nu när jag tänker på det, hehe =) Alla djur hade ju sina personligheter och jag fick även in en dräktig hona som fick ungar. Lägger ut en bild som jag hade gjort som "reklam" förut, ganska gammal men finns ju några sötnosar på dem samt en av kullarna jag haft bara nåra dagar gamla :)

Men det är kul, och det kändes alltid så bra när jag lyckades få in en kanin t.ex. Som var mager och skygg och ut gick hon som en utåtriktad, tjock och glad kanin till ett nytt och bättre hem. Åååh älskar den känslan! Jag är stolt över mig själv som drev hemmet och peppar alla omplaceringshem och er som tar hand om djur. CREDS TILL ER!!! Ni gör så otroligt mycket för alla!!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Kickan90
9/24/10, 12:25 AM
#13

En medlaj till dig också =)
Du har lagt ner mycket jobb inte bara på ett djur utan på flera djur :D *imponerad*

Ja alla som gör något sånt här borde få en stor medalj, för ni är riktiga HJÄLTAR<3

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Mari
9/24/10, 12:51 AM
#14

#12 Oj vad kul att vi fått in en veteran inom omplacering av smådjur, om man nu kan kalla dig för det? Kanske är fel namn Tungan ute
Har du slutat helt med omplaceringar nu?

Jag tycker att alla som tar hand om ett omplaceringsdjur borde få en medalj! Tänk vilken god gärning de gör för djuret i fråga Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kickan90
9/24/10, 1:13 AM
#15

Ja det är verkligen roligt att det ändå är så många som har hjälpt eller hjälper till.

Sen kan man också beklaga att vi behövs, men det är ju ändån tur att vi finns för djurenSkrattande

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Pauliine
9/24/10, 1:22 AM
#16

#13 Tack så mycket! Man blir alltid glad av uppskattning! :)

Ja verkligen!! Vet att det är otroligt mycket jobb, men när man inser hut mycket man får tillbaka så är det värt det!

#14 HahaSkrattande Jag tar det som en komplimang! :) Ja, för tillfället så ägnar jag mig bara åt min vove och en av omplaceringskaninerna som blivit kvar, men ibland får jag fortfarande samtal från människor som vill lämna in sina djur eftersom att jag hade en egen hemsida då som ligger lagrad på något sätt via google tror jag :o. Men då hänvisar jag dem till ett annat omplaceringshem som jag sammarbetade lite med :)

Ja, verkligen!!!Skrattande

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

UlrikaD
9/24/10, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har väldigt många omplaceringsdjur och har haft flera genom åren.

Just nu har jag flertalet chillor som kommit hit av olika anledningar. Alltifrån allergi, till tröttnat, kommer kasta ut dem i skogen osv. Vissa har flyttat vidare till bra hem, men andra fick flytta in med någon burkompis här hemma och har slagit sig till ro här.

Hamstrar som folk tröttnat på. En blev övergiven hemma när ägaren åkte in på sjukhus. Tog flera dagar innan någon kom ihåg att det fanns en hamster i lägenheten. Några har jag slussat vidare till nya hem, men några nästlar sig in i hjärtat och stannar kvar. Bl.a killen som blev övergiven i lägenheten då.

2 gerbiler som ägaren tröttnat på skulle dumpas för två år sedan ungefär. Hamnade här och kom inte så mycket längre.

Degusar, ett gäng som kom hit, hälften skulle bli ormmat och hälften satt ihop hanar och honor hur som helst och dumpades till först till kvarn. Ena honan var dräktig för vilken gång i ordningen har jag ingen aning om. Dessutom med någon av sina söner. Hon klarade inte förlossningen utan dog i mina händer på väg till veterinären.

Har sökt nya hem till några åt dem men inte hittat rätt hem ännu. De får bo här resten av livet om så krävs. De har varit med om tillräckligt.

Illrar, av de som bor här nu är dessa omplaceringar:

Erik, Oliver, Pyret, Nalle och Molly. Snuffe är köpt som vuxen iller genom uppfödaren och Guinevere är från min egen uppfödning. Mina tre andra illrar som jag förlorade i somras var två av dem omplaceringar (Lurvas och Nolita) Den tredje, Grizzly är den enda iller jag köpt som valp.

Nykomlingen i gänget är Molle, stor röd hankatt som omplacerades akut pga allergi. Kom hit full med öronskabb och är nu inne på sin andra behandling för att försöka bli av med det.

Bild på Erik som sover med min tass i sin. Han behöver aldrig flytta mer.

Kickan90
9/24/10, 2:09 AM
#18

Naww, jag gillar illrar men jag förstår inte så mkt om hur man sköter om dom och hur de är. men de verkar som riktiga bra husdjur.

Det är sån tur att de kan stanna hemma hos dig och inte behöver flytta omkring. Kul, inte så roligt om de bor på ett "hem" där de bara väntas på att komma ifrån. Bättre med en ägare om ni förstår vad jag menar ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Ellenfyrkant
9/24/10, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag har följande omplaceringsdjur hemma:
vilka jag heller inte har några planer på att omplacera vidare

Pirat:

En gul/ svart japantecknad dvärgvädurs kanin, okastrerad hane. Jag har haft honom i ungefär ett halvår då han var fyra år gammal. Han är och har alltid varit ouppfostrad, han tror att han är stor som ett hus och farlig som en krokodil. Men både tänder och klor har han bevisat att han har… Jag kan väl kalla honom ett "projekt". Jag håller med framgång på att uppfostra honom. Egentligen är han faktiskt en ganska mysig kille.
Anledningen till att jag har honom nu är att min kompis som tog hand om honom tidigare inte hade intresse ö.h.t då det var hennes systers kanin från början. Jag tyckte synd om honom eftersom han fick för lite uppmärksamhet och inte var omtyckt eftersom han var ouppfostrad, synd eftersom det är ägarens fel. Så i alla fall så erbjöd jag mig att köpa honom och så blev det.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
9/24/10, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ronny:

Ronny är en dvärghamster som från början kommer från djuraffär där han såldes som sibirisk dvärghamster. Så även om han är väldigt lik ren vintervit kallar jag honom hybrid. Han är sex månader och har bott hos mig i en dryg månad nu. Han är rund & matglad. En trevlig typ att ha och göra med. Lätt och vänlig att hantera. Bor ensam då han och hans kullbror, Felix, började bråka. Men han verkar nöjd med det "ensamma" livet.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Ellenfyrkant
9/24/10, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Felix:

Felix är en dvärghamster som från början kommer från djuraffär där han såldes som sibirisk dvärghamster. Så även om han är väldigt lik ren vintervit kallar jag honom hybrid. Han är sex månader och har bott hos mig i en dryg månad nu. Han har en förmåga att bitundersöka fingrar vilket är ett beteende jag lyckats dämpa. Han gillar att undersöka nya miljöer och föremål. Om han ligger och vilar i boet kommer han ofta ut och kikar när man lockar på honom. Felix är en dominant hamster och bor ensam för att han började bråka med sin kullbror, Ronny.

Anledningen till att jag valde att köpa och ge hem Ronny & Felix var att jag dels ville ha dvärghamstrar men vad jag hade i åtanke var att jag ville ge hem till individer som redan fanns snarare än att öka efterfrågan på nya. Jag såg att jag hade ett bättre hem att ge dessa individer.

Det var allt för mig.

Mvh Ellenfyrkant

Kickan90
9/24/10, 8:35 PM
#22

Det är väldigt stort projekt att försöka göra en kanin tam. Men när man ser framstegen så blir man bara så glad :D

Lycka till med dina söta små husdjur.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: