Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 4400 ggr
Ceciliaolucifer
2010-12-07 14:09

Lättast/Svårast djur att hitta hem åt?

Vilket djur verkar vara lättast att hitta hem åt? Alternativt svårast?

Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få hem till smådjur, då dom kanske inte anses vara "husdjur" på samma sätt som en katt eller hund? Fördelar med smådjur, typ mus, hamster osv är att dom inte tar så stor plats, är relativt billiga i drift.

Hundar och katter är nog djur som människor lättare kan relatera till. Men dom kostar destå mer, och tar mer plats och kräver mer i form av prommenader.

Men jag vet inte, hur uppfattar du det?

Annons:
NinniH
2010-12-07 14:18
#1

Jag har inte haft särskilt svårt att hitta hem åt kaniner och hamstrar, när jag haft till salu.
Enda jag haft svårt att hitta hem till var en vit rödögd hamster.
Honom tog det 3 månader att hitta nytt hem åt och det berodde enbart pga hans ögonfärg..
Sånt kan jag tycka är väldigt synd när djuret i sig är otroligt härligt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[isdrakee]
2010-12-07 14:27
#2

Jag tror att dom som är svårast att omplacera är djur som ingår under samma föreskrifter som djurparker. Djur som kräver mer än våra vanliga husdjur vad gäller t ex yta. En art som behöver ett minimimått på 30kvm är givetvis svår att hitta passande hem åt. Men även mindre ytor som några få kvadratmeter kan göra det mycket svårare tror jag.

Mari
2010-12-07 14:35
#3

Äldre katter tycker jag är svårt att placera ut till vettiga hem, antagligen för att det redan är så mättat med katter eftersom man nästan får betalt för att ta hand om oönskade katter.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ceciliaolucifer
2010-12-07 14:59
#4

Oj, den såg jag inte! Det måste vara ngn bugg på iFokus. Ser inte bilder om jag inte reloadar :)

Mkt söt tjej, vad heter hon? hur gammal är hon?

Tina
2010-12-07 15:04
#5

Jag tror att smådjur, ex hamster, kanin och marsvin, är relativt lätta att hitta hem åt. Sedan beror det såklart på vilka krav jag som säljare har på den nya ägaren, jag vill nog inte sälja till vem som helst.
Smådjur är lätta att impulsköpa. De tar inte mycket plats, de behöver i princip bara mat, vatten och burstädning. Smådjur ses ofta som bra "barndjur", många föräldrar köper smådjur åt sina barn utan att ha minsta intresse för djuret själv. Många smådjur lever heller inte speciellt länge, vilket säkert känns som en trygghet för vissa ifall de skulle tröttna på djuret ifråga.

Katter och hundar däremot tror jag är svårare att hitta hem åt.
Katter finns det ett enormt överskott av. Vi har kattungar från uppfödare och privatpersoner, katter som omplaceras av privatpersoner, katter i katthem/djurhem/jourhem, hittekatter mm.
Då det finns så många katter som behöver ett nytt hem tror jag att det är svårt att få någon att välja just min katt, speciellt om jag är en privatperson som omplacerar min egen katt. Jag kan nämligen tänka mig att köparna är delade - ena delen vill ha en kattunge och andra delen vill ha en vuxen katt. Den ena delen är utesluten för min del eftersom att min katt är vuxen. Många personer i den andra delen är förmodligen insatta i kattmarknaden och vill "rädda" en katt. Förmodligen söker de sig till katthem eller söker efter hittekatter hos privatpersoner.

Katter och hundar impulsköps oftast inte på samma sätt som smådjur. De lever ett långt liv och speciellt hundar kräver mycket av sin ägare hela livet. Att äga ett sådant djur kräver ett seriöst intresse, oftast av hela familjen.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Bunn
2010-12-07 23:36
#6

Huskatter är otroligt svårt att hitta hem åt. Mycket  beroende på att det finns så otroligt många fler än vad som efterfrågas.

Hamstrar och andra smådjur är nog inte så svåra att omplacera, men däremot är risken stor att de omplaceras flera gånger. Som #5 redan nämnt; Hamster, kanin, marsvin etc. är "barndjur" och när barnen tröttnat och föräldrarna inte är villiga/intresserade av djuret så omplaceras de igen, igen och igen.

Populära hundraser så som Amstaff(korsningar) samt chihuahua(korsningar) är förmodligen bland de lättaste att omplacera. Visserligen kräver ett hundköp mer eftertanke än ex.smådjur, men just dessa raser är det väldigt många som inte tänker sig för ordentligt innan de skaffar sig.

Annons:
[Liinda]
2010-12-08 13:56
#7

Jag vet att folk har svårt att hitta hem till katter pågrund av överskottet.

Men jag tycker det var läskigt lätt att sälja katter. Jag hitta nya hem åt 3 skygga kattungar korthåriga på 3 veckor. Givetvis hade dom börjat bli tama när jag placera ut dom.

Och när jag la ut annons om långhåriga kattungar så fick jag mail från 22 olika personer på mindre än 3 dygn.

Mari
2010-12-08 14:10
#8

#7 Långhåriga kattungar är bland det lättaste i kattväg att få omplacerade, just nu verkar alla bara vilja ha långhåriga kattungar och gärna att de ska vara grå.. har fått flera sånna förfrågningar på kort tid nu när jag jobbar på djurskyddet bill och bull.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
2010-12-08 14:11
#9

Smådjur tycker jag är svårast att hitta nya hem till. Tog mig 1 år att hitta fodervärd åt en kanin jag hade.

Breathplay
2010-12-08 17:04
#10

Jag tycker katter är svårast. Har hittat hem relativt snabbt till både marsvin, möss och allt möjligt. Men som sagt är det mättat på katter, tycker det är svårt att hitta hem till kattungar också.

Jag ställer upp som akuthem och jag får överflöd av förfrågningar att ta emot katter.

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

wolfgirl82
2010-12-08 20:28
#11

Jag tror att katter är ett av de svårare djuren att omplacera eftersom det finns sånt stort överskott.

Även kaniner verkar vara svåra att hitta nya hem till också pga överskott. Det är iaf det djur jag får in mest förfrågningar ang att ta emot.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Bunn
2010-12-08 21:09
#12

#7 Långhåriga katter och främst då kattungar är, i mångas ögon, sötare än korthåriga. Kattungar är i regel också enklare att omplacera än vuxna.

[Liinda]
2010-12-08 23:29
#13

Jo det vet jag men jag blev så chockad över att det var hela 22 stycken som hörde av sig under bara 3 dygn :O

Annons:
[nataschaj]
2010-12-14 17:50
#14

Ja vill säga kaniner marknaden verkar inte vilja ha "dem" vilet e synd för dem e hur underbara som helst.

Marsvin verkar de komma mer å mer ut på marknaden.

Möss/råttor/hamstrar släpper folk ut i stället för å försöka hitt hem åt (givitvis kaniner med å marsvin)

Bonkatter finns jätte mycket!.

hundar av rastypen amstaff/pit mixar å dessa sorter, kolla över allt så ser man. å kolla bara på alla av denna typ dem släpper ut nere i malmö/skåne hållet…

Men nr 1 vill ja helst säga kanin 2 katter. osv.

[nataschaj]
2010-12-14 17:53
#15

glömde lättaste djuret å hitta hem åt….. tjaa små hundar tror ja allt.. vet faktiskt inte..

mandariiin
2010-12-25 02:09
#16

Vattensköldpaddor och chinchillor har jag haft svårt att bli av med.

Lia@mandariiin.com

[[Narwayn]]
2015-07-03 22:18
#17

Tycker det gå i perioder det där med omplacering.
Men lättast att hitta (rätt) hem till är dvärgkaniner, marsvin, gerbiler, hamstrar och möss. Svårast är hästar, kor, grisar, vissa hundraser, svarta katter, rödögda smådjur, ormar och "exotiska djur".

[Einarpung]
2015-08-07 00:40
#18

Det svåraste djuret som jag har omplacerat är råttor. Har haft ute en annons om mina råttor i snart ett halvår nu men fortfarande ingen seriös som hör av sig. Dom som hör av sig är mest intresserade av buren och inte råttorna. Likaså möss och hamstrar har varit jättesvårt att omplacera. Det lättaste djuret att omplacera tror jag är kattungar och hundvalpar.

Lollomoo
2016-02-05 21:29
#19

Jag har både katt och råtta och för mig kostar råttan mer än katten.

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

Kalli
2016-05-05 10:47
#20

Tror att mycket beror på individ, även om det säkert finns arter som är mer och mindre svåra. Exempelvis en hund som inte fungerar med andra hundar, andra djur eller små barn - den annonsen har legat ute länge nu och det är ytterst tveksam om de kommer hitta ett nytt hem.  Är det en mindre hund, utan större "problem" så väller det däremot in med svar.  Av förklarliga skäl, det finns fler människor som har möjlighet och framförallt lust att ta hand om en okomplicerad hund.

När det gäller katter beror det nog mycket på utseende, tyvärr. Men så är det en väldigt mättad marknad. Skulle jag gissa så är komplicerade svarta katter något av de svåraste omplaceringarna.

Samma gäller nog många smådjur, när det gäller råttor är det absolut lättast att omplacera djur med ovanliga färger, dumboöron, rex brukar vara lättare än släthåriga. Samma gäller å andra sidan när man tar kull också, ännu mer om man är en liten okänd uppfödning skulle jag säga. Större kända uppfödare kan sälja mycket på ryktet om att få fram bra djur. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: