06. Djurskyddsfrågor

Kanin utslängd

2010-12-12 13:33 #0 av: Spillane

Någon har slängt ut en kanin i kylan på Gärdet i Stockholm. Vi har redan en kanin som är gammal och nog inte klarar en livlig kompis, så det måste bli ett annat hem för den. Det är så avårt att se den ute i snön och veta att den är ute på nätterna i svinkylan. Den överlever inte vintern ute.

Finns det någon som kan tänka sig att ta hand om den om vi hjälper till att fånga in den?

mickey_spillane@hotmail.com

Anmäl
2010-12-12 16:34 #1 av: Mari

Åh hjälp!
Har du även lagt in detta på de olika kaninsajterna här på ifokus? Kanske någon där har större möjlighet att hjälpa till?

Kontakta även de djurhem och djurskydd som finns i din närhet, en lista på djurhem i Sverige hittar du i denna artikel.

Sedan tycker jag att du borde ta in kaninen
- det är ju inte direkt kaninvänligt ute just nu, han/hon kan väl bo själv? Har du någon stor låda eller liknande som du kan stoppa kaninen i? Sätt in mat och vatten - det måste ju vara bättre än att se den självdö där ute i kylan utan varken mat eller vatten!
Har du ingen låda så kan väl kaninen få bo tillfälligt på er toalett eller liknande?

Anmäl
2010-12-14 00:24 #2 av: Spillane

Hej,

jag har fått besked på kanin.ifokus.se att den tydligen hunnit anpassa sig till ett uteliv och har förutsättningar att klara sig själv. Min tidigare åsikt bygger inte på kunskap utan gissning och känsla.

Hälsningar

Micke

Anmäl
2010-12-14 17:43 #3 av: [nataschaj]

Kaniner ska man INTE ta in nu från denna kyla då den kan få värmeslag!.Absolut inte! ville bara påpeka detta ännu en gågn!.

Lycka te med kaninen!.

Ha en underbar dag!

BLOGG schaferlivet.blogg.se Handlar om min schäfer, och allt runt om kring.

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus!

Anmäl
2010-12-14 18:43 #4 av: Mari

Som jag förstod det så hade kaninen blivit utslängd? Har den blivit det i denna årstid så tror jag inte att den hunnit anpassa sig på en eller några dagar?

Har den vinterpäls så måste man nog kanske ta in den i ett kallgarage eller liknande, in tycker jag ändå att den ska - alltså infångas! Jag tycker det är fel att anta att kaninen anpassat sig så pass bra så att denne kommer klara sig under vår kalla och stränga vinter. Även om den klarar sig så är det väl med nöd och näppe!

Ta du och försök hjälpa kaninen på något sätt, som jag sa så kanske någon djurskyddsförening eller privatperson kan hjälpa dig om du själv känner att du inte har kunskapet.

Anmäl
2010-12-14 19:01 #5 av: [nataschaj]

4 dem får ju tjock päls väldigt fort.  de beror på hur mkt varmare de är i ett kallgarage för kaninen.

Den kommer ju inte att överleva om de är massa snö osv. de är ju ganska så säkert.

Bästa sättet att fånga in en kanin  är att man är ett par st å har nät, så man står som en rund ring elr knör in den i ett hörn, å slänger nät elr liknande på den. Eller försöka locka in den med mat å de i en kattfälla.

Ha en underbar dag!

Anmäl
2010-12-14 19:37 #6 av: Mari

#5 Ja men de får det nog inte på några dagar, fast jag vet inte säkert, vet bara att vi vänjde våra kaniner att vara ute genom att köpa dem på sommaren och sen fick de bo ute direkt. men även när det är sån här kyla som det är här nu (-21) så hade de isolerade burar, glas/ist för nät och en värmelampa. Nu bor de ute i stallet men där är det nog knappt bara några grader varmare än ute, fast vindstilla och alltid fri tillgång på hö

Jag hoppas någon får in kaninen

Anmäl
2010-12-14 20:53 #7 av: [nataschaj]

kaniner klarar ändå kyla på 21- utan värme lampa å allt.

Så länge dem bor i en bur som står på ben och har 3skydda väggar å halm å exra mat, så klarar dem de fint fint så länge dem har fått vara ute hela våren å allt för att få den pälsen dem har.

å dem behöver verkligen inte en värme lampa då.

Ha en underbar dag!

Anmäl
2010-12-14 21:07 #8 av: Mari

#7 Kanske fel av oss men så gjorde vi när de stod ute i burarna :-) Nu i stallet har de inte värmelampa.

Anmäl
2010-12-14 21:20 #9 av: [nataschaj]

man märker ju oftast på kaninen om de e förvarmt..

haha ne i stallarna e de änna varmt å skönt för dem!

Ha en underbar dag!

Anmäl
2010-12-14 21:24 #10 av: Mari

#9 Nja så varmt är det inte i vårt stall, bor bara kaniner där och det är nog som jag skrev bara någon grad varmare inne där än ute Flört

Men nu blev det lite OT, hoppas Micke loggar in och uppdaterar oss om hur det går för kaninen utanför honom.

Anmäl
2010-12-14 22:25 #11 av: [nataschaj]

10 haha jo de vet ja ju ;) men de är bra mkt värmare om man ska gämföra, hur som haver, kaniner klarar kyla hur bra som helts.

Ha en underbar dag!

Anmäl
2010-12-15 23:02 #12 av: Valkyrie

Hur vet du att kaninen är utslängd? finns väldigt många vildkaniner ute nu i stockholm.
Skulle gärna hjälpa, vet bara inte om jag verkligen får ta hem en till kanin för mina föräldrar.

Nataschaj- Om en kanin blivit utslängd NU i vinter har den inte fått riktig vinterpäls ännu, annan som om det varit i sensommaren ..

Anmäl
2010-12-16 20:38 #13 av: [nataschaj]

12 nej de e sant. ja tänkte mer på att den bott ute å blivit utsläppt ;)

annars lär den inte klara sig!

Ha en underbar dag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.