Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2204 ggr
dragonstar
2011-01-21 19:01

Ni med akuthem

Ni som tar emot djur under semester och som akuthem. hur många förfårgnign ar har ni fått och om vad.
Jag har nämligen varit skruven här ett bra tag nu och alldrig fått någon förfrågan.

Så nu är jag nyfiken hur det funkar för alla andra =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
ingvarisbjorn
2011-01-22 18:03
#1

Jag är akuthem åt en organisation, Djurskyddet Karlstad, så här är det full rulle. Sedan har jag fått tre förfrågningar utifrån, men har tyvärr inte kunnat hjälpa till i något av fallen. Ena gången skulle jag inte vara hemma, andra gången gällde det djur jag inte har erfarenhet av och tredje gången hade jag redan två akutkatter här och fler får inte plats i min lilla lägenhet Glad

Du kanske kan ta kontakt med någon organisation i din närhet, de söker nästan alltid akuthem/jourhem. Ta en titt inne på hittekatter.ifokus också, där brukar finnas folk som behöver hjälp och där finns också mycket information om vilka organisationer som man kanske ska hålla sig undan…

Att vara akuthem är det bästa jag har gjort, så himla givande och mysigt!

dragonstar
2011-01-22 18:27
#2

JA jag får kolla runt lite =) fast jag har en sambo som ärallergiskt så katter kan ajg ju inte ta emot tyvvär..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[iurochskur]
2011-01-23 16:02
#3

Jag har fått hit ett enda akut djur. Så jag har inte fått så många förfrågningar med andra ord sen jag skrev upp mig som jour/akut hem.

dragonstar
2011-01-23 16:04
#4

Ja, det känns som att dom som har mycket platts och börjar få in djur får massormed förfrågningar, men dom som bar kan ta något enstaka inte får det.. eller har jag missuppfattat?

Tur att ajg har mina egna djur och så fodervärldskatten samt hundvackt någon enstaka gång =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mari
2011-01-23 16:08
#5

#3 Vilket djur har du fått tagit emot? Hur gick det till? Fungerade det bra?

Dragonstar, ett tips är att du som #1 skriver att ta kontakt med någon förening eller organisation, jag är med i ett djurskydd och vi får ofta förfrågningar om fler olika slags djur men har mestadels bara möjlighet att ta emot katter, så jag tror säkerligen att du kan få hjälpa till om du frågar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[iurochskur]
2011-01-23 16:08
#6

Ja jag kan tänka mig att folk hellre hör av sig till dom som har möjlighet att ta flera djur än dom som kanske bara har plats för några få.

Trist, för jag sitter med tomma jourplatser här. Många djur avlivas p.g.a att dom inte lyckas hitta jourhem. Men jourhemmen finns ju framför näsan på dom.

Annons:
[iurochskur]
2011-01-23 16:10
#7

#5 Tog hand om en sköldpadds hane och lyckades hitta ett mycket bra hem åt honom. Känns som om jag skulle vilja hjälpa lite mera nu eftersom jag har massor av tid.

dragonstar
2011-01-23 16:13
#8

Jag har skickat ut förfrågnignar till Mariefreds akuthem. Inte fått något svar dock ochdet varen månad sedan. =( Sen volentärarbetar jag på Katthemet i löt i strägnes men sambon tål inte de katterna.

JAg tar gärna in djur som som jag kan leta nya hem åt på längre sikt. Säkerligen att dom i vissa fall får stanan kvar här.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ingvarisbjorn
2011-01-23 16:40
#9

Du kanske kan titta in på Omplacering.ifokus och se om du kan hjälpa till där? Många marsvin, kaniner, gerbiler och hamstrar omplaceras ju eftersom det är ganska vanligt att föräldrar köper smådjur till sina barn som sedan tröttnar…

dragonstar
2011-01-23 16:44
#10

Har daglig koll där men problemet är att sambon är allergiskt så misstänker att Kaniner är för mycket för honnom. Så tyvvär får jag nöja mig med att hjälpa Hamstar och kanske gerbiler och och mindre djur.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tina
2011-01-23 23:50
#11

Brinner du för att hjälpa till tror jag också att du får ut mer av att söka dig till en organisation. Tigerharen och Råtthjälpen verkar över hela landet och har aktiva jourhem. Även Rädda djuren söker jourhem och engagerar sig i smådjur och gnagare, även om katter och hundar är vanligast.

Du kan inte tänka dig att starta ett eget mindre omplaceringshem där du själv riktar in dig på vilka djurslag du vill/kan ta emot?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

dragonstar
2011-01-24 03:27
#12

Jag har faktiskt en blogg jag strtade för endamålet att ta emot djur som behövde tillfälliga hem.
http://svansar.wordpress.com/

De länkar du tippsa om ska kollas upp =) JAg brinenr för djur, är 90€säker på att detta är vad ajg komerm jobba med under mitt liv enda problemt är att jag inte har utbildnignen och inte kan bestämam mig vad jag vill rikta in mig på.
Sambon är dessutom alergisk så alal djur måste godkännas av honnom och blri det för mycket elelr fel art kan han reagera.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

apache
2011-01-24 15:00
#13

Jag har inte fått en enda förfrågning med…

Annons:
mandariiin
2011-01-24 16:46
#14

Jagh ar fått en del förfrågningar men tyvärr så har det totalt krockat med mitt liv pga iller operationer eller att jag har ett annat jourhems djur här då eller liknande.

Men jag tror att det handlar mycket om vart i landet man bor oxå….

Lia@mandariiin.com

[iurochskur]
2011-01-24 16:49
#15

#14 Hänvisar du vidare då?

Jag bor ganska centralt ändå och har ju möjlighet att åka och hämta i Sthlm vid nödfall. Så det borde ju vara en möjlighet för er i Sthlm att hänvisa till mig om det kniper.

mandariiin
2011-01-24 16:57
#16

Jag hänvisar till akuthemslistan.

Lia@mandariiin.com

[iurochskur]
2011-01-24 17:01
#17

#16 Toppen!

Banankaka320
2011-01-28 16:01
#18

Min mamma tog emot djur för några år sedan och det var många som ringde in, mest tog vi in fåglar och smådjur. Tror ngn katt kom till oss men den fick som tur var hem direkt eftersom jag var väldigt allergiskt innan.


wolfgirl82
2011-01-28 22:09
#19

Jag fick en hel del förfrågningar innan jag kunde ta emot. Men det var tack vare de förfrågningarna jag gjorde slag i saken och började med omplaceringen.

En sak man kan göra är också att hålla koll på blocket efter djur som skänkes. Man vet aldrig vart dessa djur kan hamna och jag har märkt flera fall då de faktiskt inte ärså välskötta.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

ala02
2011-01-30 11:53
#20

#13

Hör med livlinan, jag körde två katter åt dem till ett ställe strax utanför Örebro, och två till järnvägstationen i Örebro. Så de har personer i föreningen som bor i Örebro.

Annons:
dragonstar
2011-01-31 16:18
#21

Har presis flyttat så har lite rörigt och inte hunnit läsa allt här. Men Jag  Funderar på att bli omplaceringshem. Då till hasmtar. Och möjligne andra små gnangare. samt fåglar och möjigne visas andra djur. Ska fundera lite på det och prata med sambon mer om det.
Vill gärna veta hurdet går för er som är olplaceringshem och vad som krväs?
JAg bor i lägenhet och komerm ju ha svart att tex sära på djruen s blir svårt att ta emot sjuka djur tex.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mari
2011-01-31 17:07
#22

#24 Omplacerar du fler än 5st burar per år så behöver du ha tillstånd från länsstyrelsen vilket man kan söka.

Det som är viktigt är att kunna ha djuren i karantän under en tid, brukar vanligen vara mellan 2-3 veckor innan man kan omplacera dem vidare eller alternativt sätta in dem med de andra djuren man har.

Vad jag vet så brukar de flesta omplaceringshemmen ha fullt nästan hela tiden, jag tror det är minst två stycken medlemmar här som har denna verksamhet som jag hoppas tittar in här och kan svara på dina frågor Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dragonstar
2011-02-01 15:18
#23

Ja låter  super =) Får se om några andra svara och så får jag fortsätta läsa runt och fundera.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Breathplay
2011-02-02 11:18
#24

Jag får massor med förfrågningar sen jag skrev upp mig, har tagit emot marsvin, kaniner, råttor alla möjliga djur. Och dom jag inte har kunnat ta emot brukar jag hänvisa till akuthemslistan. Tror det har med att göra var i landet man bor kanske?

________________________________________________________________________

Isabella Ekelund

dragonstar
2011-02-03 23:48
#25

JA det måste nog ha det. Och kanske hur mycet man ligger i själv och letar upp och vilka kontackter man har..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

BlackieSixx
2011-02-06 15:34
#26

Jag har tidigare fått förfrågan om katter men har inte kunnat ta emot dom då tyvärr, men det är inte genom djurhem.ifokus utan från andra listor dom har hittat mig på internet.

Men fick häromdagen ett par frågor av en tjej som ville ha lite tips om en katt hon hade lite problem med & hon hade hittat mig här.
Men ännu är det inte aktuellt om hon söker ett akuthem eller inte. 

Men det är det första jag fått, utöver från andra sidor då som jag är uppskriven på.

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se


Mari
2011-02-07 10:38
#27

#26 Vad finns det fler för sidor där man kan skriva upp sig? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
ala02
2011-02-08 09:19
#28

Är jourhem åt Vildkattens omplaceringshem, tyvärr fyller man snabbt kvoten på antal katter och kommer inte ta emot fler katter förrän i höst. Förfrågningar kommer nästan hela tiden.

candycandye
2011-02-11 00:31
#29

Man kan ochså titta in på hittekatter i fokus, finns massor att göra och många som behövs!

dragonstar
2011-02-11 19:02
#30

Ja tyvvär kan jag itne ställa upp för katter om det inte är rex katter elel nakenkatter då sambon reagerar på de normalpälsade.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

BlackieSixx
2011-02-12 20:22
#31

#27: Jadu, finns många.. Jag har  googlat på "Akuthem" / "Jourhem" / "Stödhem" & sånt så kommer det upp en del. Glad

Bl.a har jag ansökt nyligen på,
men fått nej på många tyvär då jag bor lite fel till:

- Rädda Djuren

- Kattvärnet

- Rädda Katten

- Sundsvall's Djurhem

- Neverneverland

- Djurhjälpen

- Djurhemmet Tigerharen

- Djurskyddet

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se


Mari
2011-02-14 10:08
#32

#31 Ah nu hänger jag med, de flesta är djurhem eller föreningar som också använder sig av akuthem, jag trodde att du menade att det fanns fler sidor som djurhem.ifokus där man kunde skriva upp sigGlad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

BlackieSixx
2011-02-14 12:59
#33

#31: Jaha, jag förklarade inte heller så tydligt.. :)
Men dom behöver ju lika mycket hjälp som vi här inne,
så är man intresserad & ställa upp kan man ju gärna skicka ett mejl till dom också! Skrattande

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se


Mari
2011-02-14 13:01
#34

#33 Självklart, ska nog skriva en tipsartikel om detta Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
BlackieSixx
2011-02-14 13:05
#35

#33: Ajjimen, det vore toppen! Skrattande

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se


Upp till toppen
Annons: