Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 5415 ggr
Mari
1/21/11, 1:26 PM

Rökning och djur

Jag undrar hur ni ser på det här med att röka inomhus om man har djur? Då tänker jag inte på det här med att röka under fläkten utan att man röker i hela huset/lägenheten.

För visst borde djuren vara lika utsatta som oss människor med lungcancer osv?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Banankaka320
1/21/11, 1:39 PM
#1

Det är väldigt korkat och egoistiskt tycker jag. Eftersom djuret egentligen inte har någon chans heller att komma undan ifrån röken, bara onödigt och elakt. Man kan ju gå ut, men då stinker man ändå när man kommer in xD
Jag röker inte alls, men när jag smakade en gång så har mina djur reagerat mot lukten och gått ifrån mig :o


zickan
1/21/11, 10:14 PM
#2

För min del tycker jag det är idiotiskt att röka runt icke rökare. Dvs människor, djur osv som inte röker själva.
2010 fick vi avliva en 1½ årig katt på jobbet då denne hade levt ett år i en bostad där det röktes massa inne. Katten hade iof en knöl på livmodern, men denne kunde ha opererats bort. Det avgörande för avlivningen var de tok svarta lungorna som resulterade i en trött, seg ungkatt hona, ofta spydde, pälsen glanslös-fet-illa luktande. Käkade massor av special foder men tappade bara vikt.

Av ren respekt till de ickerökande så kan de som röker gå undan. Ett undantag tycker jag är att röka i köket under fläkten med stängd köksdörr. Det är jag själv uppväxt med och tyckte inte att jag störde eller gjorde våran boxer dålig.
Men djur och barn som inte kan skydda sig eller komma undan ska inte heller utsättas för den plågan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[iurochskur]
1/22/11, 11:25 AM
#3

Jag vet en som rökte med valpen i famnen….trots att det var ute så stank hela valpen rök. Det sa jag till om. Det är likadant som att utsätta sina barn för rök: HEMSKT!

dragonstar
1/23/11, 4:08 PM
#4

Uschh… Alla varelder reagerar på rök. Blir så förbanand när jag ser människor som räker med djur elerl unge i famnen. Det är en sak att man röker tex ute. Men att röka inen så ens djur sambo barn och i många fall grananr får stå ut med det, Det är fel!

Tror många faktiskt inte tänker elelr vet om hur mycket djur reagerar på röken, det tas ju inte upp så ofta som alal skador på en sjävl och möjligen ens barn då.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

RADiOACTiV
1/28/11, 11:47 AM
#5

Jag tycker att det är helt okej att vara rökare och ha djur. Om man har det i baktanken hela tiden, att vara noga med att djuret inte utsätts för röken. Att helst gå ut och röka, inte hålla hunden nära sig om man röker under promenaden. Absolut inte aska i närheten av hunden ej heller kasta fimpen i närheten.

Rökning inomhus med djur, i synnerhet hund & katt, är dock inte okej. Röken sätter sig i alla möbler, väggar och finns kvar i luften. En hund som utsätts för rök på det sättet får bedövat luktsinne, dem får alltså svårigheter att känna lukt i flera timmar efter att ha utsatts för rök. Och blir dem ständnigt utsatta för detta förblir ju dessa problem, och förstör så mycket för hunden då lukten är dess viktigaste sinne.

Sen kan jag ju tillägga att rökare vänjer sig vid röklukten, och känner inte så mycket av den som ickerökare gör, lukten av deras kläder osv.. då kan man ju tänka på hur mycket det luktar för hunden, som har så mycket skarpare luktsinne än vi. Och att leva i detta då, om husse/matte röker inne.

Att röka under fläkten är jag dock inte säker på hur jag ställer mig till, visst det luktar, men röken försvinner i alla fall och man kan stänga dörren till köket så det är ett förbjudet område för djuren. Eller vädra ut innan man öppnar igen. Vad tycker ni andra där?

Mari
1/28/11, 11:52 AM
#6

Angående fläkten så tycker jag att dörren ska vara stängd när man röker och att fläkten måste vara bra. Jag tror nog jag skulle tänka mig att kunna låta djuren vara i köket en stund efter att man rökt för det mesta åker väl ut genom fläkten?

Jag röker inte så jag har ingen aning, jag har en pojkvän som röker, honom har jag förvisat till balkongen MEN fönstren är så oerhört dåligt tätade i vår lägenhet så mycket av lukten kommer in ändå tråkigt nog, förhoppningsvis kommer hryesvärden att titta över tätningen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Aviendha
1/28/11, 1:40 PM
#7

Jag är inne på samma linje som de flesta andra här - rökning ger skador och därför ska djuren inte behöva vistas i den. Under en hundpromenad är det ju rätt lugnt, under en riktigt bra fläkt likadant men att röka inomhus utan fläkt tycker jag inte är försvarbart. Man kan faktiskt gå ut/sätta sig under fläkten och är den dålig kan man skaffa en bättre. Extra försiktig med rök bör man ju vara om man har fåglar av något slag. Lungor är känsliga men fåglarnas lungsäckar är i jämförelse superkänsliga..

SaraC
1/29/11, 8:51 PM
#8

Jag skulle då aldrig röka, eller tillåta att någon annan rökte, inomhus överhuvudtaget hemma hos mig. Som #5 skriver, även om man står i ett särskilt rum eller under en fläkt så sprider sig röken ändå och sätter sig i möbler och väggar om man regelbundet röker på samma ställe. Varför utsätta djuren för det när man kan gå ut eller välja att inte ha några djur om man inte orkar/har möjlighet att gå ut?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[RoxannaH]
2/3/11, 1:28 PM
#9

Jag skulle aldrig röka inomhus även om jag inte har något djur, vill inte skada djuren.

Upp till toppen
Annons: