Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 2417 ggr
Mari
1/21/11, 3:32 PM

Vad tänkte ni på?

Ni som varit i något djurhem/katthem/hundstall och hälsat på.

Vad var er första tanke när ni klev in genom dörrarna? Vad var det som fick er att åka dit?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Bim
1/22/11, 11:13 PM
#1

Åh, jag är också nyfiken på avd ni har tänkt när ni har klivit innanför dörrarna! Själv har jag inte varit på något djurhem än så jag har inget att berätta.

ingvarisbjorn
1/23/11, 4:35 PM
#2

Jag hjälper till som helgpassare på ett djurhem här, och åker dit en helg i månaden för att städa burar, mata, vattna och umgås med djuren. Första gången jag klev genom dörrarna tappade jag hakan och blev ganska överväldigad eftersom att det var så många katter. För varje utslängd katt finns ju en familj som kastat ut den. Begreppet "hemlösa djur" blev till något konkret och det var ganska tungt att inse.

Men jag blev fast och är numera även akuthem åt djurskyddet Glad

ala02
1/25/11, 7:51 PM
#3

Nu sätter vi i gång!

Första gången så var det inte färdigt för att ta emot djur. Allt skulle städas och saneras, mögel och gammalt damm skulle bort. Det skulle spacklas, målas snickras lagas och allt möjligt. Som tur var var det många som hjälpte till och det gick fort. Så fort inspektör och veterinär varit dit kunde vi ta emot djur. Tvättmaskin, kylskåp och en massa saker skänktes dit och vi fick god hjälp av snälla människor i staden.

Att man började på allvar att engagera sig beror på att jag hade fått en katt som skulle haft en bättre start på livet och vänner engagerade sig i föreningen. Arbetet jag har så kan man ställa upp på lite annorlunda sätt och tider. Satt elever på straffarbete med att ta fram original till trycksaker och liknande, tur du hunnit slutas Mari ;-)

Mari
1/26/11, 10:42 AM
#4

#3 Hihi jag drogs ju in i det hela fast än jag hade hunnit sluta Flört
Du har väl hälsat på fler djurhem än Hoppet har jag för mig? Vad fick du för tankar när du klev in där? Bra bemötande?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ala02
1/26/11, 2:01 PM
#5

Gefle katthem var det välorganiserat, slog det mig första gången. All info om katterna utanför burarna, och ordningsregler uppsatta lite överallt som påminnelse. Bra ytor för katterna att leka av sig på. Nu får de nya lokaler så jag ska ner och eventuellt hjälpa till på lördag. Ny rapport kan komma efter det. Karlstad har otroligt bra lokaler, några fler har jag inte besökt.

Mari
1/26/11, 2:05 PM
#6

#5 Ser fram emot rapport, bjud gärna in dem hit till forumet, vore roligt om fler som håller på med djurhemsverksamhet skulle vilja bli aktiva här inne.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
ala02
1/26/11, 7:08 PM
#7

De har också fått sina smällar på iFokus så det blir nog inget med det.

Mari
1/26/11, 11:32 PM
#8

#7 Ja men här på djurhem har de väl inte fått tagit någe stryk? Här inne har inget sådant inträffat vad jag vet om? Tråkigt om de ska dra hela iFokus över en kam Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ala02
1/27/11, 11:09 AM
#9

#8

Blir ju lätt så, det är ju ganska vanligt att dessa hittar inlägg oavsett var man varit och lämnar kommentarer. Har själv skippat katter iFokus, tack vare personer från hittekatter. De är till och med på vår FB sida och förstör både för vår och er förening. Men du har rätt här är vi hitills förskonade.

Men vi lämnar den diskussionen, annars drar vi in tjafset hit.

Mari
1/27/11, 11:17 AM
#10

Min första tanke när jag klev in i lokalerna för ett djurhem var att det var väldigt rörigt, dock var det adoptionsdag när jag var där så det var mycket, mycket folk i de trånga lokalerna.

Man blev även väldigt tagen av att det var så mycket djur och att alla satt och tittade ut genom gallret och jamade längtande.
Längst ner fanns det även kaninungar, varav en jag fick min syster att adoptera.

Andra gången jag var där, då var det lungt och alla var snälla och trevliga. Då fick man tid att gå in till alla katterna och bekanta sig med dem, det var riktigt mysigt även om man kände att man ville ta med sig alla hem. Jag minns mycket väl i början när jag började jobba hur svårt det kändes att lämna dem efter kvällspasset, alltid var det någon som jamade som att de inte ville bli lämnad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fredriiks
1/29/11, 1:15 AM
#11

#10 Vilket djurhem då?

Fredriiks
1/29/11, 1:16 AM
#12

Jag har själv extra jobbat på ett katthem där jag tycker att allt skötte sig exakt som det ska göras, man är väldigt noga om katternas hälsa som personalens hälsa och allt är väldigt organiserat!

Mari
1/29/11, 8:16 PM
#13

#11 Det hette Hoppet men är nerlagt nu

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
SaraC
1/29/11, 8:46 PM
#14

Min första tanke var att det var otroligt att alla katter kom överens. Var på ett katthem där alla katter gick fritt tillsammans. De var uppdelade på två större avdelningar, vuxna/äldre i en och yngre i en annan. Plus särskilda avdelningar för mammor med ungar och karantän. Mina katter, som båda kommer från samma katthem, har hittills aldrig haft några problem med främmande katter och jag undrar om det inte kommer från att de var vana med att bo med så många andra katter.

Katterna var, enligt mitt intryck, väldigt harmoniska ihop och det verkade trevligt med dessa stora ytor både inomhus och utomhus istället för mindre burar för varje katt.

Det som fick mig att åka dit var att jag var intresserad av att köpa en katt. Åkte dit och tittade och hittade en passande katt som vi sedan och tillbaka och köpte. Åkte sedan dit igen senare och tittade efter en till katt, såg ut en och åkte sen tillbaka och köpte honom.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fredriiks
1/30/11, 2:30 PM
#15

Katthemmet jag jobbade på var uppdelat såsom , karantän,grön avdelning ,gulavdelning ,blåavdelning och kök. Med en viss avdelning för dom mer skygga katterna där dom får gå fritt med varandra och umgås såmycket som möjligt och är även på en liten mer avskild plats där personal kan umgås med dom så mycket som möjligt och "socialesera" dom så dom blir mer vana med människor. Med vet som kom till hemmet varje vecka som såg till att alla behandlades rätt osv Bra organiserat och planerat

Mari
1/31/11, 10:35 AM
#16

#15 Låter riktigt bra, kanon att ha en veterinär som kommer ut för behandlingar. Vart finns detta katthem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fredriiks
2/4/11, 12:36 AM
#17

Katthemmet finns i Hägersten lite utanför Stockholm.

ala02
2/4/11, 10:47 AM
#18

Det har inte blivit något besök i Gävle, de har inte varit där på helgerna. De har fått tag på folk som jobbar på dagtid på veckorna så det är full fart då. De har väl också fullt upp på gamla stället under helgen med katterna och sånt.

Chieko
2/8/11, 5:11 PM
#19

Jag har varit på Göteborgs djurskyddsförenings djurhem en gång. Gick dit för att se om jag kunde vara till någon hjälp (men de krävde att man kunde samma dag/tid i veckan och jag jobbade oregelbundet då så det funkade inte). Jag tyckte det var fint och fräscht! De har en bod för karantän och ett hus för katter, kontor tvätt osv. Sen har de en ganska nybyggd länga för hundarna med tillhörande små utegårdar.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

MajaL
2/18/11, 12:42 PM
#20

Ett hunddagis och härberge var det. Jag var på prao i 6an i grundskolan.

"Oj!" var nog det första jag tänkte.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Annons:
Mari
2/18/11, 12:47 PM
#21

#20 "oj" i en bra eller dålig ton Tungan ute Nä men var det som du hade tänkt dig ?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MajaL
2/18/11, 12:49 PM
#22

#21 Det var nog mest inte vad jag tänkt mig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

[Ai-chan]
2/18/11, 4:18 PM
#23

Nina tankar är
"undra vad för djur som finns inne" och
"Nej nej nej nej nej… (gånger ett ex antal gånger), inga fler djur hem! nej nej nej nej nej nej, bita ihop!"

Och sen kollar jag o ser om jag finner fel på stället som kan förbättras och kollar hur djuren har och hur dom mår.

Varit till några djurhem/djurskydd. Men "Nej nej nej" är oftast på djurhem, utställningar, djuraffär och andra ställen där djur finns som söker nya hem. Men inte alltid det funkar!

Men nu var det så länge sen för mig, och har nästan helt lagt ner med djuren. Har "bara" 3 katter kvar. Men suget sitter ännu i att hjälpa djur, dock minskat ner rejält och försöker kontrollera mig. :) Men mest sitter suget i för att bli med råttor igen. Får se hur framtiden ser ut med studier, tid, ekonomi och ev flytt. Just nu har jag inte tid, ork eller ekonomi. Eller ja, råttor finns det alltid för. Men inte direkt ork just nu. Men om man skulle råka komma över något som lockar en rejält så vet man aldrig vad som sker. =)

Aviendha
3/18/11, 12:10 AM
#24

Min första tanke vid katthemmet jag besökte häromdagen var hur det egentligen fungerar att ha så många katter lösa tillsammans.

Nu var mitt syfte med besöket att dels kolla på en representant för den typen av verksamhet, men även en övning i hur djurskyddskontroller ska utföras. Sitter just och skriver min kontrollrapport för besöket :P

Det fanns ett stort engagemang hos personalen och det var rent och ordnat vilket jag tyckte var positivt. Sen kanske jag inte höll med i deras syn på en del saker. Och själva hållningen var acceptabel men det finns en del saker som borde åtgärdas.

Upp till toppen
Annons: