Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 2842 ggr
Isira
2/21/11, 10:29 AM

Hur är det att vara stödhem?

Hej

Jag har funderat lite på att testa vara stödhem någon gång. Jag har två egna flickor här hemma och det knepgia nu är att min äldsta nyligen slutat kissa utanför lådan. Är det risk att detta beteende börjar igen om jag tar hem en stöd katt?

Ni som har vait stödhem och har egna katter, brukar det funka bra dem emellan?

Jag bor idag bara i en 40 kvadrat stor etta, bör jag lugna mig med att vara stödhem å länge jag bor så litet? Kan stänga av till köket om det behövs. Flytt till större planeras så smått men det kan ta ett tag till.

Är ju hemma en del nu så har tiden att lägga på en stöhemskatt känner jag, så kanske därför jag känner miig lite hejjalös.Tungan ute

Annons:
Mari
2/21/11, 11:15 AM
#1

Jag har inte själv varit stödhem åt katter men jobbar med omplacering av katter i en förening så jag kan svara lite på dina frågor.

För det första så bör du ha ett rum att stänga in katten i om den inte suttit i karantän innan den kommer till dig. Karantän brukar vanligen vara i 2 veckor, då katten ska sitta isolerad och under tiden bli veterinärundersökt, vaccinerad och eventuellt kastrerad.

Eftersom du bor så litet så bör du vara stödhem åt en förening som kanske redan har denna möjlighet att katten redan är klar i karantän. Helst inte ta en katt direkt utifrån.

Jag tycker också att det är viktigt att dina egna katter är fullt vaccinerade och kastrerade just för att förhindra sjukdommar och revirtänkande, även katten du tar emot bör vara kastrerad. Jag tror inte du bör ta emot mer än en katt i taget då du bor så litet och redan har två katter.

Jag hoppas fler svarar i denna tråd som har egna erfarenheter om hur det är att agera stödhem Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isira
2/21/11, 11:31 AM
#2

Tack så mycket för ditt bra svar. Nej en var ju tanken isåfall, behöver nog fylla på mina flickors vaccination dock, är dags nu under våren så får lugna mig tills jag sparat färdigt till det och ordnat med det då.

Har varit och kikat på Rädda Katten så kommer nog gå via dem isåfall dem är inte så långt här ifrån Glad

UlrikaD
2/22/11, 11:19 PM
#3

Jag har varit stödhem i flera år och jag har fyra egna katter.

Man får räkna med att få hem öronskabb emellanåt. Och vill man vara säker från andra sjukdomar så är det karantän som gäller.

Ställ gärna dina frågor på Hittekatter, där är de flesta jourhem i någon form.

Isira
2/22/11, 11:31 PM
#4

Ska fixa vaccinationerna på mina flickor och snart (hoppas jag) blir det flytt till större lägenhet så då ska jag ge det ett försök. Öronskabb är ett mindre problem, en lokal veterinär här gav mig bästaa huskuren för det :P funkat på båda mina och på pappas katt ^^ vetrinärer som inte vill mjölka pengar ur folk gillas starkt ^^

Mari
2/23/11, 9:58 AM
#5

Vad för huskur? Dela gärna med dig Flört

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isira
2/23/11, 1:06 PM
#6

Jo han tipsade mig om att använda revaxör för människor som finns receptfritt på apotektet, den ska hjälpa till att lösaupp mojjset. Sen tvätta försiktigt med bomullstops  och ljummet vatten när det fått verka en liten stund. Efter det droppa i några droppar matolja i öronen, det skapar en miljö scabben inte trivs i. Detta gjorde jag en gång i veckan, två gånger första veckan när det var som mest. Kan ta 4-5 veckor men sen är allt borta.

Jag som var fattig student men fick hem Kaori hit, hej och hå (vem kan lämna en stackars svulten apatisk kattunge liksom) så hade jag inte mycket pengar och hon hann ge alla katterna scabb för jag var oförsiktig. Men Alla är fria från det nu nästan kostnadsfritt :) det är ju en mild kur inte en massa konstgjorda ämnen och grejjs vilket jag gillar.

Annons:
Isira
2/23/11, 7:10 PM
#7

Tror nog banne mig jag ska göra slag i saken dock. Detta är något som jag har funderat på i många årända sedan jag fortfarande bodde hos föräldrarna. Nu bor jag i egen lägenhet som jag bestämmer fullt över och inga allergikers i närheten :) så ska testa vara stödhem.

Har väl mest varit tveksamma för folk är så jäkla negativa. Redan när jag skaffade andra katten fick man utstå folks åsikter om varför man skulle ha mer än en katt :/ Får ignorera både pojkvän och mors åsikter Obestämd *suck*

Mandusius
3/6/11, 3:24 PM
#8

Jag är stödhem :)
Och bor i förs ig i en tvåa men den är endast 49kvadrat, så inte mycket större än den du har och jag har tre katter (två är stödhemskatter) och det funkar utmärkt :)
Hade velat ha en till om det inte vore för sambon:P

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Isira
3/6/11, 7:37 PM
#11

Hehe, jag har också en skeptisk pojkvän som jag tror är lite rädd att det ska urarta. Han är inte så glad för katter för allt hår som far överallt :P  men mina flickor brukar flirta sig till att få sova hos honom ändå :P

Gjorde i alla fall slag i saken och igår kom två små pojkar hit och stora flickan  har tagit det mycket bättre än vad jag tror :P hon tycker det allt är lite spännande ändå, fast hon inte vill erkänna det ^^

Mandusius
3/6/11, 7:42 PM
#12

Härligt att det går bra :D 
Fått några klagomål än? ;)

Bara att dammsuga en gång i veckan^^ är allergisk själv så det brukar göra susen :P
När jag tog med min katt hem till mina föräldrar så vart inte hon katten där hemma att det kom en till och snodde all uppmärksamhet;)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Isira
3/6/11, 7:49 PM
#20

Hehe pojkvännen har inte varit här än, men han suckar åt mig. Men försöker intyga att jag max vill ha 3 egna själv och inte kommer sitta med 10 katter. Och sålänge jag bor själv kan jag ju vara stödhem, hur det blir i framtiden får man väl ta då. delar man boende med någon i framtiden som inte tycker om det får man väl sluta vara stödhem.

Annons:
Mandusius
3/6/11, 8:12 PM
#21

Håller med dig framtiden är senare , men det kanske är med godkänt när du har ett större boende också;)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[Sephrenia]
3/16/11, 2:06 AM
#22

Jag vet inte då jag ej haft stödhemskatter men vet att illrar jag haft som akuthem som sjävla vart dåliga på lådan lärde mina tjejer ovanan, om det sen blir osäkert och stressigt kan jag nog tro att detta kan ske.

Upp till toppen
Annons: