14. Övrigt

Hjälp! Vill skaffa höns!!

2017-05-10 20:56 #0 av: Linnea4488

Hej, jag vill gärna skaffa en anka. Jag är 11 år och har många djur som jag tar hand om själv. Jag bara älskar djur och jag har länge velat ha en anka. Jag har läst på och det känns som om en anka passar mig. Men jag kan inte så mycket om dom. Skulle du kunna lägga två minuter på att svara på mina frågor?

1. Finns det någon lite mindre anka som kan leva ensam? Jag skulle behöva en som kan leva ensam eller hur många kan dom minst vara. Alltså finns det någon sort som trivs med det?

2. Hur ska den bo? Ska den bo inne i en bur på mitt rum eller ute? Funderar på att ha den ute men måste man ha ett hus då? Om den måste ha ett hus hur ska det va inrett? Går det med att man bygger om en drivbänk som den kan gå in i och ha en stor hage?

3. Vart kan man köpa en? Ska man åka till en bonde? PS: vill gärna ha ett ägg att kläcka så jag får vara med från födseln.

4. Hur stort måste den ha? Ska den ha en jätte stor hage?

Så det var mina frågor om det finns något mer jag ska tänka på så skriv det! Men jag bor i stan typ, och har en stor tomt. Men det är ändå ganska lungt där jag bor, tysta grannar och inga galna bilförare.🐥

Anmäl
2017-05-10 21:17 #1 av: Zepp

Ankor bör ha tillgång till någon form av vattensamling, helst en bäck eller sjö.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-05-10 21:23 #2 av: Linnea4488

Men vad jag har läst finns det sorter som behöver mest en balja att doppa huvudena i.

Anmäl
2017-05-10 21:26 #3 av: Zepp

De lär nog bada i baljan om inget annat finns.

Grejen är om du vill att ankan/ankorna skall må bra och kunna leva lite naturligt.

Anmäl
2017-05-10 21:30 #4 av: Linnea4488

Okej, det ska jag nog ordna, hittade någon sort som hette Mignonanka, värkande passa, men jag vet inte så mycket om den. Men jag ska väl kunna fixa en stor hage med en stor balja. Funkar det om den skulle vara 3 meter bred? Två meter på bredden och en halvmeter djup ungefär? Man kanske ska gräva ner den i marken så det blir lätt att komma i?

Anmäl
2017-05-10 21:34 #5 av: Sindri

Nu låter jag kanske dum, men om du verkligen älskar djur hur kan du då vilja ha ett djur som måste bo i bur och inte får leva i sin naturliga miljö?

Anmäl
2017-05-10 21:35 #6 av: Zepp

Du skall ha värprede och godkända byggnader för ankan/ankorna hur som helst.

De vill ha en ganska grund damm/balja.

http://www.ankor.se/Skotsel.htm

Anmäl
2017-05-10 21:41 #7 av: Linnea4488

Men det finns lju tama ankor? Eller vad menar du Sidri? Jag vill inte skada djuret och kommer gör allt för att den ska må bra? Jag kommer fixa stor hage och stor balja? Eller måste jag gräva en damm också? Jag har en stor tomt så det ska nog lösa sig.

Anmäl
2017-05-10 21:43 #8 av: Linnea4488

Tack så jätte mycket Zepp! Ska läsa på lite mer och se om jag kan få tillstånd att skaffa ankor så får vi se.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.