Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 1904 ggr
uz00x
2015-10-25 15:09

Anmäla veterinär?

Jag skulle avlivas ett djur hos veterinären, den fick inget lugnade och led i flera minuter innan den dog. Vill gäörna anmäkka detta för onödigt lidande, hur gör jag?

Annons:
[HundochKatt]
2015-10-25 15:37
#1

Antagligen till svenska veterinärförbundet eller länsstyrelsen. Tråkigt om det är som du säger.

uz00x
2015-10-25 15:43
#2

Ja tyvärr :( Hon fick inget lugnande eller någonting innan, gav sprutan och lämnade mig där med Gucci, som djuret hette, i ca 7-8 minuter innan hon kom tillbaka. Under den perioden så fick Gucci panik, försökte stå, men kunde inte, låg och andades utan att kunna röra sig, fick spänningar i kroppen och sdedan gick hon bort, inget jag någonsin vill vara med om igen! :(

Rafflan
2015-11-20 16:21
#3

Om det var ett litet djur som fågel eller gnagare har jag aldrig vart med om att veterinären ger lugnande? Och sticker dem i buken (vilket många gör) tar det tyvärr tid innan dem somnar in så tror tyvärr inte någon anmälan kommer leda någonstans.
Det jag tycker är dåligt är att veterinären lämnade dig ensam med djuret. Det jag även undrar är om du tex kom in akut på kväll/helg/natten för då finns risken att du fick en veterinär som inte avlivat så många djur av den typen och kanske därför det blev fel.
Du kan alltid prova anmäla, men kontakta även djurkliniken och berätta vad som hände så veterinären får veta att dem gjort fel.

[kendras]
2016-05-05 16:37
#4

ALLA djur ska få lugnande innan de avlivas annars är det djurplågeri! Veterinären gjorde fel, bara för att spara in pengar förmodligen. Anmäl hellre en gång för mycket än för lite. Dock tror jag inte det kommer att göras något i ett enskilt fall men ju fler som anmäler desto större chans är det att såna här veterinärer blir av med sitt vet.leg!

Rafflan
2016-05-06 02:23
#5

#4 mina hamstrar har aldrig fått lugnande innan avlivning, men dem har inte ens reagerat vid sticket och sedan somnat in lugnt och fint. Tror inte det finns någon lag/regel på att alla djur måste få lugnande innan avlivning

Upp till toppen
Annons: