Annons:
Etikett14-övrigt
Läst 929 ggr
MouIIyo
2015-05-10 20:35

Volontär på katthem

Jag har funderat ett tag på att vara volontär på ett katthem. Men innan jag bestämmer mig för något så tänkte jag kolla om någon av er är eller har varit volontär? Dela gärna med er av era upplevelser! Vad var roligt? Vad var tråkigt?


Annons:
[kerstinthemilklover]
2015-05-10 20:42
#1

Jag har varit volontär på katthem under en sommar. Det var supertrevlig och slitsamt på samma gång. Det bästa är att gosa med trevliga katter och när hittekatter får nya hem. Det värsta är när man måste städa efter 100 katter samt ta svåra beslut.
Om du har ork och engagemang så kan du definitivt göra lite. Att komma dit och tömma lite lådor är guld värt!

MouIIyo
2015-05-10 20:54
#2

#1 Myset låter ju inte alls dumt! Vilka uppgifter var det utöver att rengöra lådor, mysa med katterna och sånt? Fick du även hämta upphittade katter?


[kerstinthemilklover]
2015-05-11 07:19
#3

Jag var med vid mottagande av hittekatter och infångande av "vildkatter".

Det är även en hel del administrativt man kan hjälpa till med, uppdatera hemsidor. Ringa telefonsamtal och ha möten mellan alla som frivilligt jobbar med katterna. Teckna försäkringar, ta katter till och från veterinärer. På katthem så kastrerar man katterna.
Utfodring är också en syssla.
Att leka med katter var också en del jag fick ansvara för :D

MouIIyo
2015-05-11 07:49
#4

#3 Det låter ju faktiskt väldigt roligt! Jag ska nog ta och kontakta katthemmet och se om jag kan testa på det ett par månader till att börja med. Man gör ju det för en god sak!


[kerstinthemilklover]
2015-05-11 08:04
#5

Tänk på att ta på dig en lagom mängd uppgifter. Nu i början så kan det vara bra att göra lite mindre än vad du har kapacitet till just för att du ska hinna känna in vad du vill. Det ska vara roligt och givande för dig.
För du kommer upptäcka att det är vääääldigt mycket som ska göras, men bränn inte ut dig!
Lycka till!

Mari
2015-05-12 14:06
#6

Jättebra #5 att du säger till om det, det är lätt att man tar på sig för mycket när man märker att det faktiskt är så mycket som det behövs hjälp med. 

Jag hoppas du kan testa på att jobba på ett katthem, det är väldigt givande!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: