06. Djurskyddsfrågor

skulle gärna vilja ha lite tips!

2012-02-24 21:49 #0 av: HejPåDig

Hej alla djurälskare! Jag har ett brinnande intresse för djur, särskilt smådjur och katter. Jag har en hamster som heter Gözta. Eftersom att jag är så intresserad av smådjur skulle jag gärna vilja ha någon/några mer. Jag har funderat och funderat och har blivit lite intresserad av att ha ett omplaceringshem i en liten skala för hamstrar och gerbiler. Tyvärr kan jag nog inte ha några kaniner, eftersom att mor min har astma, och därför blir det lite svårt tyvärr med lite "större" djur. Men hon har visat tåla sig hamstrar och gerbiler! Jag har försökt att tänka, och ja, jag har tid även om det är någon som inte hittar något nytt hem, jag har tillochmed (ivrig som jag är) gjort informationspapper, köpvilkor osv. Men jag undrar, skall jag ta kontakt med länsstyrelsen? Vad ska de göra? Vilka lagar gäller? Vill gärna veta!

Anmäl
2012-02-28 13:27 #1 av: Tina

Är det gnagare du vill omplacera får du ha max 5 burar/förvaringsutrymmen i din verksamhet utan tillstånd. Det innebär att du kan ha stora burar med flera gerbiler/hamstrar i och när en gerbil/hamster flyttar kan ett nytt djur ta dess plats. Det finns alltså inga regler som bestämmer hur många gnagare du får omplacera per år, bara regler som reglerar antalet burar. 
Det finns en artikel om detta inne på Omplacering.iFokus.

Det är länsstyrelsen som kan ge dig tillstånd för fler burar i verksamheten. Du fyller i denna blankett och postar till din länsstyrelse. Länsstyrelsen har ofta mycket att göra så det kan ta några veckor innan du får respons. Länsstyrelsen kommer att kollla att du följer de föreskrifter som finns, de kan du finna här, samt att du som person är lämplig att driva verksamheten.

Jag har pratat med flera kontaktpersoner till olika länsstyrelser och vissa anser inte att ett omplaceringshem behöver tillstånd. Det är dock Jordbruksverket som satt upp dessa bestämmelser i L120. Även om man planerar att ha ett omplaceringshem i mindre skala tycker jag att tillstånd är något att sträva mot. Det ger ett seriöst intryck och bekräftar att verksamheten och du som drivande person blivit granskad och godkänd.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.