Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1595 ggr
Mari
6/11/11, 11:15 PM

Berätta för 1 person om vikten av kastrering

Ni som har facebook har väl inte missat det viktiga evenemanget "Berätta för 1 person om vikten av kastrering"?

Nu i kattungetider är det extra viktigt att försöka informera om hur många hemlösa katter det redan finns.

Här finns det en facebooksida med mer information om varför det är så bra att ha sina katter kastrerade. Det finns även mer att läsa på kattstatus.se

Hur ser ni på okastrerade katter och okontrollerad/kontrollerad avel av huskatter?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Falurven
6/16/11, 10:36 PM
#1

Jag tycker det är en självklarhet att man kastrerar sin sällskapskatt. Hane som hona. Även innekatter!

Bara för att man har en hane (och inte blir den som sitter med en kull sen) så betyder det inte att man kan strunta i att ta ansvar. Vill vi att antalet hemlösa eller oönskade djur (i detta fallet katter) ska minska så måste vi hjälpas åt med detta.

Det föds så sjukt mycket kullar hela tiden. Vi kan hela tiden se hur blocket översvämmas av katter som söker hem. Ofta till helt oanständiga priser eftersom efterfrågan inte är lika stor som utbudet.

Mvh Nathalie

Niiinah92
7/31/11, 10:59 PM
#2

Gud vågar inte nämna kastering offentligt längre, har gått omvårdnadsprogram och där hade jag praktik på ett sjukhus, jag satt och disskuterade kastrering med en sjuksköterska (på en chinchilla kan tilläggas) i personalrummet och då fick en manlig sjuksköterska fnatt och jag fick utlägg efter utlägg om hur fel det är, han lyssnade inte på några argument eller någon av de andra i personalen som oxå var för kastrering. Han fortsatte hålla på större delen av min kvarvarande praktiktid *suck*.

Mari
7/31/11, 11:34 PM
#3

#2 Tyvärr finns det dom som är helt inställda på motsatsen, dock tycker jag inte att du ska sluta helt att nämna det för alltid hjälper det någon katt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Chieko
8/1/11, 12:22 PM
#4

Är för kastrering av alla sällskapskatter! Inne som ute, då de som är tänka att vara inne kan smita ut!

Avel av huskatt är svårare, då jag ofta tycker att dessa är de finaste utseendemässigt och jag därför skulle vilja ha en själv. I dagsläget är det ju inga problem, men om man helt förbjuder det försvinner de ju till slut…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mari
8/1/11, 1:00 PM
#5

#4 Jag tror nog att avel av huskatter alltid kommer att finnas kvar, även om det blir förbjudet så kommer säkerligen någon "hoppsan"kull att komma till, förhoppningsvis blir det lite svårare att få tag på dessa katter och kanske dyker det även upp seriös avel av just huskatter så de går att få tag i på ett kontrollerat sätt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wolfgirl82
8/1/11, 8:15 PM
#6

Tycker absolut att flera ska kastrera sina katter.

Man ser lappar överallt om kattungar som skänkes nu, en kompis på fb såg jag hade satt ut sina för 5:-/st.

Katter lever ju så pass länge och alla katthem är mer eller mindre fulla så vore ju underbart om vi kunde se till att kanske få ner antalet katter lite genom att se till att det inte blir oplanerade kullar utan att de som bara vill ha katter som sällskap kasterar dem så fort de bara kan.

Skickade fb gruppen till alla jag känner som har katter.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: