06. Djurskyddsfrågor

Arg!

2011-04-02 11:42 #0 av: Nali

Idag skulle jag gå coh köpa nät till mina gerbiler som har börjat hoppa ut ur akvariumet, då passar jag på att svänga in till djurmagazinet i stan. Jag ska säga att jag aldrig har gillat den affären.

Jag gick in till djuren som vanligt, det är fåglar,reptiler och smådjur i samma rum, djurensrum är ungefär lika stort som ditt sovrum och så har dom proppat massa djur i det rummet av olika arter. Jag kollade till gerbilerna och såg att dom var ca. 4 månader, dom har gallerburar till alla smådjur. En av gerbilerna hade gnagt av sig tänderna på gallret. Jag gick för att fråga vilket kön gerbilerna har och en anställd svarade ''Jag tror det är blandat i den buren, vilket kön vill du ha?'' Oh gud tänkte jag för man kan ju inte blanda 2 kön i en bur om djuren är 2-4 månader. Jag sa att jag ville ha hanar, då gick vi in dit. Jag frågade om jag kunde få kolla vilket kön det var och då sa ''Ja men kan du göra det för jag tycker dom är äckliga''. Gerbilerna var väldigt stressade och rädda. Jag lyckades få upp båda 2 och såg som tur att det var 2 honor. Jag frågade även henne om hur mycket kunskap dom hade om djuren, jag fick svaret ''nej alltså det är nog mer att alla vet lite om alla, det är ingen som är inriktad på något speciellt område'' Jag frågade även om hamstervadden som dom hade till gerbilerna och fick svaret ''Nej vi vet att dom kan fastna och skada sig men vi kollar ju till dom varje dag och även om det är stängt på söndagar så kommer någon och kollar''.

Djuren i djuraffären är väldigt vanvårdade, gerbilerna hade, massor med hamstervadd och dom hade blandat in spån i det för att det skulle bli varmare, en bro som dom böjt till ett hus och sen en stor matskål med deras hamsterblanding som innehåller sjukt mycket färgämnen. Jag såg ingen vattenflaska. Dom hade ungefär 2 mm spån och det var fullt med bajs.

Flera av deras djur speciellt gnagare är mycket vanvårdade och stressade. Jag blir så sur och nu undrar jag, ska jag ringa djurskyddet/jordbruksverket eller vem man nu ringer för att dom ska komma ner och kolla till saken? Jag tog även ett samtal med min mamma och fick svaret att djuraffären fanns innan hon kom till katrineholm (vilket betyder att den ungefär är 30 år gammal) och hon sa att djuren har alltid haft det så.

Anmäl
2011-04-06 23:11 #1 av: haschy

Håller med dig fullt ut!

Är själv från katrineholm så jag vet hur det ser ut där.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anmäl
2011-04-07 16:55 #2 av: Nali

#1 jaha oj vad trevligt att stöta på en karineholmsbo :) Jag har inte ringt än till djurskyddet då jag har tänkt att först ta mig upp dit och ta lite bilder då dom antagligen kommer göra om mycket om djurskyddet meddelar att dom kommer

Anmäl
2011-04-07 17:58 #3 av: haschy

Det tycker jag!

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Anmäl
2011-04-07 19:08 #4 av: Mari

Nali, det är dock inte djurskyddet/jordbruksverket du ska kontakta, utan det är Länsstyrelsen i ditt län.
Här hittar du länsstyrens hemsida, längre ner på startsidan kan du välja vilket län du bor i så du kan kontakta rätt person.

Lycka till!

Anmäl
2011-04-09 13:31 #5 av: [Sephrenia]

Tycker du ska anmäla, jag anmälde en affär i Örebro.

Vet inte vad som hände med anmälan men de har gått i kk nu.

Anmäl
2011-04-24 16:20 #6 av: Ailurofil

Tråkigt att dem inte städar ordentligt och har tillräckligt med kunskap. Det där med vadden tycker jag låter bra i alla fall för dem gillar ju att kunna gömma sig men man kanske skulle använt något annat istället? Du kan ju kontakta jordbruksverket men tror inte dem kommer ha tid att kolla på det tyvärr :(

Att blanda kön på gnagare slutar inte bra, det vet ALLA som har haft tillsyn till dem någon gång. Du kanske borde skriva ett mail till dem att du tycker dem borde ha lite kunskap om djuren?

Anmäl
2011-05-09 19:10 #7 av: [nataschaj]

Den djur äffaren ska man anmälas, för så får inte en djur äffar ha sina djur.

Dem har regler å följa, om städning och djurhållning.

Sen ska dem ha bra luft å utrumme, burarna ska vara städade å alla djuren ska ha minimått som är godkänDA för den art, samt att honor å hanar ska inte hållas tillsammans.

Fri tillgång till vatten/hö (till dem djur som ska ha de) ska alltid finnas..

jag har bara stött på 1 lite djuräffar i gbg som har de sådära, men aldrig så mkt som ni, dock är dem ikke bra ägare till den äffaren då dem skiter i lagarna när kunden frågar dem nått och de... men men..

Ha en underbar dag!

BLOGG schaferlivet.blogg.se Handlar om min schäfer, och allt runt om kring.

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus!

Anmäl
2011-05-09 19:15 #8 av: Nali

ska upp dit snart och ta bilder har inte haft tid sen ska jag anmäla

Anmäl
2011-05-12 13:48 #9 av: [Billkampfisk]

kan du visa bilderna här inne oxå?

Anmäl
2011-05-12 15:37 #10 av: Nali

#9 absolut har inte hunnit upp dit än men ska försöka komma dit imorrn eller idag

Anmäl
2011-05-12 15:39 #11 av: [Billkampfisk]

Ok,

Anmäl
2011-05-14 20:39 #12 av: Nali

Var på djuraffären idag och tog bilder

så här lever en guldhamster hane

Anmäl
2011-05-14 20:41 #13 av: Nali

såhär lever en annan hamster hane

Anmäl
2011-05-14 20:45 #14 av: Nali

Såhär lever 2 gerbiler (tror de är honor) jag funderar på att köpa dom när jag köper ett nytt akvarium då dom är väldigt lugna

Anmäl
2011-05-15 13:33 #15 av: [Billkampfisk]

gud så dåligt med inredning i burarna... detta borde du anmäla tycker jag.

Anmäl
2011-05-15 14:13 #16 av: Nali

#15 ska anmäla dom på måndag

Anmäl
2011-06-11 11:08 #17 av: Justie

Hur har det gått?

We accept the love we think we deserve

Anmäl
2011-06-11 11:10 #18 av: Nali

har inte anmält de än då jag funderar på vad jag exakt ska säga till länsstyrelsen och de känns även lite pirrigt x]

Anmäl
2011-06-15 17:44 #19 av: Ailurofil

Det är bara o säga att dem missköter djuren. Djuren har inte tillräckligt med bottenmaterial, lever ensamma, för skitiga burar m.m. Om jag hade varit du så hade jag inte stöttat djuraffären genom att köpa fler djur så dem kan beställa in fler.  

Anmäl
2011-06-15 21:57 #20 av: Nali

#19 gerbilerna jag tänkte köpa är ändå borta så tänker inte köpa något från dom.

Anmäl
2011-06-16 22:48 #21 av: Falurven

#0: Har du ringt? Finns säkert någon annan som kan ta på sig det om du tycker att det är för pirrigt. Inte jag däremot, med tanke på att jag har lite svårt för telefonsamtal.

Lite OT kanske, men djuraffärer borde inte få existera.. Djur kan vi köpa privat, vi kan beställa djurartiklar från nätet och vissa produkter finns i en vanlig mataffär.

Är jag lite hård nu? De borde inte få sälja levande djur iallafall.

Självklart finns det undantag. Men de är få! De som äger butikerna vill oftast bara tjäna pengar. Inte tänker de på djurens bästa alla gånger, med tanke på att dom kan vinna på att ge ut fel information.

Undra hur lätt det skulle vara att få tag på akvariefiskar och liknande...?

Mvh Nathalie

Anmäl
2011-06-16 23:01 #22 av: Nali

#21 har ej ringt än men ska nog göra de snart alltså jag funderar bara på lite vad jag ska berätta och säga är de någon som kan kan ge mig tips på vad jag mer exakt ska prata om, för de säger ja hej du har kommit till länsstyrelsen blah blah. Vad ska jag säga då? Hej jag vill anmäla en djuraffär för dålig skötning av djuren???

Anmäl
2011-06-16 23:10 #23 av: Falurven

#22: Javisst, så kan du absolut säga :) Börja med att presentera dig  och berätta att du vill rapportera en djuraffär för dålig skötsel, efter det borde personen du pratar med veta hur ni ska gå vidare med saken.
Att du har fotograferat burar osv kan vara värt att nämna det också.

Kanske någon med lite mer erfarenhet av detta skriver sen? Har trots allt inte ringt ett sånt här samtal tidigare :)

Mvh Nathalie

Anmäl
2011-06-20 19:02 #24 av: Cazzos

TS, jag ringde till Länsstyrelsen en gång förut (detta år) och jag anmälde min skola för vanvård av djur (vi har ett djurhus).

Det är pirrigt, jag vet, men det är bara att köra på och säga vad som står på i djuraffären! You can do it! Glad

Anmäl
2011-06-20 19:43 #25 av: Nali

Får se då kanske jag ringer redan imorrn! =)

Anmäl
2011-06-24 08:27 #26 av: Ailurofil

Ring så fort som möjligt nu. Det är ju bara fler djur som hinner lida om du tvekar. Tyvärr har jag själv ingen aning om hur där ser ut förutom bilder så jag kan ju inte ringa o anmäla, men snälla gör det för djurens skull och gör det nu direkt! Hjälpt djuren genom att ringa. :) Lycka till!!

Anmäl
2011-07-04 20:32 #27 av: LaSadie

hur har det gått? Tycker verkligen att du ska anmäla dem till länsstyrelsen, stackars djur...

Anmäl
2011-12-21 13:22 #28 av: Mice

Ringde du?

Anmäl
2011-12-21 15:01 #29 av: Nali

Det blev inget samtal med efter att  ha pratat med dem i butiken så mår djuren mycket bättre :)

Anmäl
2011-12-21 23:22 #30 av: Mice

Åh, det var ju bra att det löste sig ändå :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.