Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 4933 ggr
Mari
2010-02-02 22:45

Köpte marsvin på blocket - åt upp det!

Jag vet inte om ni lyckats missa dagens nyhet på aftonbladet?

Saxat från aftonbladet_
"Erik Haag tillagade marsvin i SVT-program__
De sålde sitt älskade marsvin på Blocket - men visste inte att djuret skulle bli huvudrätt.
I nya avsnittet av "Landet brunsås" äter Erik Haag upp gnagaren.
- Fullständigt oacceptabelt, säger djurexperten Johan Beck-Friis till Nöjesbladet."_

Man blir så arg !! Skrikandes

Även om detta nu bara anses som en kulturkrock för många så tycker jag att det är helt fel att köpa ett marsvin på blocket för att sedan äta upp det - speciellt utan att säljaren visste om det!
Att de sedan i tvprogrammet visar hur de vrider nacken av marsvinet tycker jag heller inte är acceptabelt!

SkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandesSkrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
mandariiin
2010-02-02 22:51
#1

Ja, igentligen så väl inte detta mer fel än att äta gris, ko eller kyckling. Men jag tycker att det är väldigt fel att köpa någons husdjur för att laga middag utav det!

Lia@mandariiin.com

Mari
2010-02-02 23:18
#2

#1 Precis och avlivningsmetoden de använder sig av är jag inte säker på om den ens är laglig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Wera]
2010-02-02 23:43
#3

Såg det på Aftonbladet! :o Syrran visade mig. Det är inte att de åt upp marsvinet utan mer att de som sålde den inte visste att marsvinetskulle bli mat som gör mig… arg?

Mari
2010-02-02 23:45
#4

#3 Håller med dig, det är det som gör mig mest upprörd.
Vem vet hur många som har sålt sina små älsklingar på blocket pga olika omständigheter vars marsvin blivit mat utan att de visste om det !?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jsca
2010-02-03 09:01
#5

HERREGUD!!

[veralera]
2010-02-03 15:40
#6

#2

"Hemslakten upprör Johan Beck-Friis, informationschef på Sveriges Veterinärförbund:

- Det är ett brott mot djurskyddslagen.

Johan Beck-Friis menar att det endast är experter som kan ta död på ett djur så att det inte lider i onödan. Han tycker att SVT är ett dåligt föredöme som visar marsvinsmiddagen som om det vore en spännande söndagsrätt. I stället borde de skylta med att det är ett brott mot djurskyddslagen."

Uppenbarligen inte lagligt…

Skrev två långa svar på detta inne på råttor.ifokus… Har bara en fråga - Hur VET ni att familjen inte visste att den skulle ätas? Hur vet ni att familjen ens bryr sig? Vem säger att "familjen tvingades sälja sin kära familjemedlem" som aftonbladet säger?

Finns hur många människor som helst som köper djur på impuls, för att sedan trötta - tycka det är en jobbig "börda" som bara kostar pengar och sedan göra exakt vad som helst för att bli av med det. Kolla bara alla kaniner (råttor, chinchilllor, möss och marsvin med för den delen) som släpps ut lösa.

Annons:
Mari
2010-02-03 16:28
#7

#6 det vet man väl inte med säkerhet? Det är väl som med allt som aftonbladet skriver om att de har säkert förstorat upp det.
Men är det nu som de skriver att säljaren inte har en aning om att marsvinet skulle gå en säker död till mötes för att sedan bli tillagad och uppäten då tycker jag fortfarande att det är helt fel!

Det är inte själva matlagningen av marsvinet jag tycker är fel utan att säljaren inte blev informerad om marsvinets framtid (om det nu är så)

Tycker även att det är fel av SVT att visa själva avlivningen av marsvin eftersom den uppenbarligen inte är laglig…

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-02-03 16:44
#8

Allvarligt talat så tror jag inte de brydde sig…

Majoriteten av de som säljer/skänker på blocket bryr sig ju tyvärr inte…

Tycker egentligen inte det är något fel med avlivningen heller, hur det går till på kyckling/höns/ko/kalv/gris farmar är ju MYCKET värre - även på "ekologiska" gårdar…

[veralera]
2010-02-03 16:45
#9

Eller ja, fel och fel. Klart det är fel. Men inte VÄRRE än för andra "matdjur"…

Förstår bara inte vilken idiot som äter ett djur som är uppfött som familjedjur???:S Vem fan vet vad dom har gett den att äta. Allt gift den får i sig samlas ju i vävnaderna…

Mari
2010-02-03 16:49
#10

#9 jag tycker inte att man kan anklaga de som äter marsvin, inte dem i detta fallet då det är en tradition (?), deras kultur.

Jag vill inte veta om säljaren inte brydde sig, jag hoppas iallafall att de bryr sig lite åtminstånde - kanske var det en seriös uppfödare som sålde? Vem vet!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tina
2010-02-03 17:34
#11

Jag tycker att det är fel att säga "Majoriteten av de som säljer/skänker på blocket bryr sig ju tyvärr inte".
Jag har nyss lagt ut en annons på blocket om en marsvinstjej, och jag bryr mig otroligt mycket.

Jag lade ut annonsen på Blocket just för att det är Sveriges största köp & sälj marknad. Det är på Blocket som jag har störst chans till respons på min annons.
Alla som har lagt ut en djurannons vill sälja djuret ifråga, vissa är bara mer belägna över att det ska gå snabbt.

Jag tycker att det är bra att blocket finns när man vill annonsera om djur. Då slipper man leta upp alla olika forum för att annonsera där. Är jag intresserad av att köpa ett djur utöver de djur som kommer från uppfödarna, så kollar i alla fall jag på blocket.

Sedan verkar det väldigt misstänksamt att just denna familj som sålde marsvinet inte ställde speciellt många frågor om marsvinets framtida boende till köparen. Men jag tror att majoriteten av de djur som säljs på blocket ägs av människor som bryr sig. 
Sedan skulle jag aldrig misstänka, och ska inte heller behöva misstänka, att personen som köper mitt djur ska äta upp det. Den som köper djuret bör ha som syfte att ge det ett gott hem, därför kan många se det som överflödigt att ställa följdfrågor då de vill/behöver bli av med djuret snabbt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Liinda]
2010-02-03 17:47
#12

Dom sa ju det i programmet att dom köpte det på blocket men att säljarna inte fick reda på att marsvinet skulle bli mat. Så antagligen visste dom inte det nej

Mari
2010-02-03 17:49
#13

#12 Sa dem det i programmet också? Jag har inte haft någon större lust att kolla på det utan har bara läst artikeln i aftonbladet.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Liinda]
2010-02-03 17:59
#14

#13 Ja det sa dom. Det kan man se i klippet som aftonbladet länkar till.

[veralera]
2010-02-03 19:55
#15

Har inte ljud på datorn tyvärr så har inte kunnat höra det.

#10 Skrev jag  att det var något fel att äta marsvin?:P Nej. Men att jag aldrig hade ätit ett djur som var uppfött av en privatperson, kvittar om det var en ko, kyckling eller marsvin… Marsvin smakar tydligen hemskt gott har jag fått höra:P Är ju ett av de vanligaste foderdjuren i många länder  sydamerika:P (Min son är ju halvchilenare höhö)

#11 Visst du kanske har du kanske brytt dig om ditt marsvin när du lägger in annons men det är bara ett uppenbart faktum att de flesta faktiskt bara vill bli av med dem.

Synd men sant. Nog djuraffärernas fel egentligen, det är så otroligt enkelt och billigt att köpa djur idag så det blir på tok för många impulsköp. Och enligt min egen åsikt som bygger på MIN erfarenhet så skit många folk fullständigt i vart deras djur hamnar. Har tex frågat folk för om djurs ursprung, uppfödare, ålder mm. och bara fått svaret "När hämtar du honom", när man frågat vidare och säger man vill veta lite bakgrund kommer svaret "jajaja men kan du inte hämta han imorgon????" och liknande.

Skrev ett lite längre svar i råttor iFokus. Klipper in det här.

[veralera]
2010-02-03 19:57
#16

Klistrar in mtt svar jag skrev i samma diskuttion fast i råttor.ifokus:

Är inte ett dugg förvånad över att någon äter ett marsvin. Ska tydligen smaka väldigt gott vad jag förstått.

Och det om att den kom från blocket - Ni måste komma ihåg att det finns MÅNGA som köper djur, tröttnar och sedan bara vill bli av med det så snabbt som möjligt och skiter i vilket (bara kolla exempelvis alla kaniner som släpps ut i naturen mot en trolig död). Det har ju tydligen suttit själv också antar jag, ingen riktigt kunnig människa har ju ett marsvin ENSAMT. Vem vet, kanske säljarna tillochmed VISSTE att de skulle äta upp det?

Det jag däremot inte förstår  är hur någon idiot kan vilja äta ett djur som inte är uppfött som matdjur, och som man inte heller har någon som helst bakgrund på?:S Vem fan vet vad den familjen har gett den att äta?? Allt gift och skit som djuren äter samlas ju i djurets kropp och vävnad.

Och allvarligt talat är det inte helt omöjligt att denna historia bara är till för PRsyfte…

Mari
2010-02-03 19:58
#17

#15 "Förstår bara inte vilken idiot som äter ett djur som är uppfött som familjedjur???"
Den där meningen fick jag det till att du tyckte att det var fel att äta marsvin? Men jag missuppfattade väl dig, förlåt Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-02-03 19:58
#18

Klistrar in ännu ett svar jag skrev i råttor.ifokus:

Sen är det en till sak jag tycker är väldigt lustig.

Visst okej om familjen som ägde marsvinet innan sålde det i god tro så var det ju väldigt hemskt gjort.

Men troligen sitter det väääldigt många människor och tänker just nu "Vilken idiot äter marsvin", precis som många kaninfarmar som föder upp till mat får mycket "krititk" från utomstående, för de tycker det är "taskigt att döda kaniner".

Varför är det just taskigt att döda kaniner och marsvin? För att de är små och söta?

Sen en halvtimme senare sitter människorna som klagat och glufsar i sig kycklingfile. Varför tycker ví svenskar det är okej att brutalt slakta kor, grisar mm. men helt fullkomligt oacceptabelt att äta en kanin?

Har ni sett hur otroligt dåligt kycklingarna på kycklingfarmarna har det? Detta inkluderar "ekologiska" kycklingar.

Likadant med foder djur, "Åh den elaka ormen åt upp en stackars mus. Ormar är mördare, de borde förbjudas!" och en halvtimme senare käkar de hamburgare på mcdonalds.

Har egentligen ingenting med artikeln att göra, eftersom det "hemska" i artikeln var just att det var köpt av privatperson… Men ja. Bara mina tankar. Kyckling är i stort sett det värsta man kan äta tycker jag (men kan trots det inte motstå mcdonalds kycklingburgare som den dubbelmoraltanten jag är…)

Tina
2010-02-03 20:09
#19

Jag tycker inte att det är just tanken på att "äta marsvin" som är hemsk. Det som jag tycker är hemskt att att det sänker marsvinens status i samhället något enormt. 
Många pratar om att "Varför kan du äta ko men inte marsvin?", men hur många skulle kunna äta ett djur med hög status i vårt samhället som t ex hund eller katt?

Tänk vilket liv i rutan det skulle bli om Landet Brunsås åkte hem till en kinesisk familj och grillade på en Chihuahua, det skulle aldrig någonsin bli accepterat. 
Betyder inte det att SVT indirekt anser att marsvinen är ett sällskapsdjur med låg status? Ett djur som är en slit-och-släng-vara som man köper på blocket och sedan grillar på spisen? - Det tycker jag inte är acceptabelt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[veralera]
2010-02-03 20:18
#20

Jag ser inte ett marsvin som mindre värt än en hund. Ska du äta ett marsvin kan du likagärna äta en hund, djur som djur, du spiller ju ett liv vilket fall som helst.

Kan säga att JAG hade nog personligen inte reagerat annorlunda om det var en hund än ett marsvin, men förstår att media hade gjort det och förstår precis vad du menar.

Men precis som du säger så är ju hund en vanlig maträtt att äta i många länder, ja tillexempel Kina. har hört att det är väldigt gott också, precis som marsvin! xD (kan säga att kanin är fantastiskt gott hahaha… Allvarligt talat så hade jag fått chansen att smaka marsvin hade jag nog tagit den… Fast ja, aldrig i livet ett djur från blocket. SOm jag sa - vem fan vet vad den har satt i sig!!)

Men för övrigt - vilket djur har INTE dålig status i dagens samhälle när det gäller att ätas? (ja, förutom hund kanske då) Har du sett hur OTROLIGT dåligt kycklingarna har det? Och kalkonerna nuföriden blir så genmanipulerade och övergödda att de kan inte ens para sig naturligt. Måste konstbefruktas… FÖr att inte börja prata om belgisk blå…

Men ja, att de ens ERKÄNNER att det är köpt på blocket känns bara som lite PR… Någon som håller med? (de måste ju liksom förstå vilken kalabalik det kommer göra…)

Annons:
Mari
2010-02-03 20:26
#21

#20 Menar du PR för blocket? Jag vet faktiskt inte om jag håller med eller ej, jag tror inte att blocket erbjöd sig till SVT för att säga "kom och köp ett marsvin till middagen hos oss" de använde nog bara den sajten för att visa hur lätt det är. Fast jag kan ju ha fel Cool

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-02-03 20:32
#22

Haha nej idiot xD PR för programmet, programledare, tjejen som lagade maten xD Tror snarare att blocket skäms för det:P

Hahahaha "kom och köpt ett marsvin till middagen hos oss" HAHAHA jag dööör xD

Exakt vad jag behövde den här uttråkade dagen. Lillen sover på sängen och två chillor och en kanin skuttar på golvet (och fyra råttor runt lillen isängen haha), men jag vågar inte gå från sovrummet och städa burar (vilket jag behöver…) eftersom han vaknar tyst och försöker krypa ner från sängen så fort jag går ut härifrån…

Men en sak jag reagerar på - marsvin är ju vanligt i sydamerika att äta, och så "invandrar-tätt" (eller vad man ska säga) som Sverige är - det måste ju finnas NÅGON som föder upp "mat-marsvin" eller hur man ska säga?:S (Om man kollar på ett normalstort marsvin i sverige och de dem äter som mat i sydamerika är ju storleken väääääldigt stor…) Ja blocket blir väl billigare, men jag menar - just när det är TV borde man väl göra det lite seriöst? Det finns ju flertalet "mat-kanin"s uppfödare…

[veralera]
2010-02-03 20:34
#23

(såg precis att jag skrev "idiot" det var inte menat som "idiotidiot" eller hur jag ska säga, men typ ja. malmö språk vettu(H) *<--gubbe med solglasögon på msn* alla här kallar ju varandra idiot till höger och vänster=) haha

Folk brukar ta mina "idiot" och "pucko" väldigt seriöst här på internet har jag märkt haha, men ja. Det var inte något illa menat;)

Mari
2010-02-03 20:35
#24

Haha jag bara missuppfattar dig idag jag Flört

Det finns ju Cuy-marsvin som är mycket större än våra vanliga, de är ju de som man brukar äta, finns uppfödare i Sverige men vad jag förstått så är rasen inte så vanlig här ännu. På utställningar brukar de sälja recept på marsvin, har jag iallfall hört, har aldrig varit på en utställning för marsvin :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-02-03 20:44
#25

Haha det är lugnt:( Är van vid att folk missuppfattar mig. Pratar så snabbt och sluddrigt så varken jag eller lyssnaren hinner med vad jag säger :(

grundig
2010-02-05 13:18
#26

har nu pratat med blocket , det är inte tillåtet att skriva att djuren skall avlivas om dom inte får dom sålda . alla annonser kollas manuellt av människor och vissa kan missa elelr att trycket blirvit för stort på nya annonser , men gav dom lite förslag till en förbättring

Dom rekommendera alla att anmäla såna annonser där säljaren hotar att att avliva =) lite positivt iaf en fredag middag

[Liinda]
2010-02-05 13:31
#27

#24 Vaddå sälja recept på marsvin vad menar du? :S

Annons:
Mari
2010-02-05 15:58
#28

#27 Ja matrecept på hur man lagar marsvin, lika på kaninutställningar har jag hört så kan man köpa recept på hur man lagar en måltid av djuret i fråga.
Kan ju bara ha vart på en utställning eller bara ett rykte men det är iaf något jag hört att man kan få tag på väldigt lätt.

#26 Skulle detta hamna i tråden om avlivning? Det är ju bra att det inte får förekomma avlivningshot i blocketannonser - det hjälper till att höja djurens status!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
2010-02-05 16:07
#29

#28 Nja det där tror jag inte stämmer. Inte en enda av dom utställningar jag har varit på har det funnits såna recept. Det tror jag inte skulle få finnas helt ärligt, det skulle uppröra för många.

Och jag har ändå haft Cuy och varit väldigt insatt i det där och det fanns inga recept på dom heller kan jag säga :P

Mari
2010-02-05 16:14
#30

#29 Där ser man :-) Då hade den som jag hörde det av fel då.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
2010-02-05 19:05
#31

#24 Oj, var har du hört det? Förvånad

Det stämmer absolut inte i alla fall - på SMFs utställningar hittar man inga recept på marsvin. Det är ju en förening för avel och uställning av marsvin som sällskapsdjur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mandariiin
2010-02-06 11:20
#32

tycker att det är toppen att blocket svarade!

Lia@mandariiin.com

[veralera]
2010-02-06 18:16
#33

Har de tagit bort artikeln eller är det min dator som krånglar igen?

(ber förresten om ursäkt att min artikel ej blivit klar då vi har 100% stömavbrott i hela huset hemma, är hos mamma och pappa just nu)

Mari
2010-02-06 23:20
#34

#31 Hörde det för flera år sedan, kanske en 8-10 år (?) då jag precis börjat rida på ridskola, då var det en mamma till en i min ridgrupp som berättade att man kunde hitta recept på marsvin på utställningar, även för kaniner.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Mari
2010-02-08 21:14
#35

Skönt att SVT tog sitt förnuft till fånga och valde att inte visa detta program på tv utan valde bort det. Läs om det här

Men jag tycker fortfarande inte att de har förstått det viktiga i det hela, för att tillaga marsvin tycker jag inte är något problem - problemet är att man köpte det på blocket utan att informera säljaren om att marsvinet skulle ätas upp (!) Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ladymon
2010-02-10 18:07
#36

Familjen som sålde marsvinet krävde att svt inte fick sända programmet… så ja dom brydde sig ( såg någon som skrev att de förmodligen inte brydde sig om att marsvinet blev dödat och uppätet)

Mari
2010-02-10 19:28
#37

#36 Det var väl den peuranska familjen som tillagade marsvinet som sa till att de inte ville att programmet skulle sändas?

Klippt ur artikeln:
"Uppmärksamheten kring Erik Haags gnagarmiddag i "Landet brunsås" var mer än vad den peruanska familjen räknat med.

Sänd inte inslaget, vädjade familjen.

Och SVT gick till mötes"

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[veralera]
2010-02-10 20:28
#38

Ja vad jag förstått var det den peruanska familjen också ja.

LinaIsabell
2010-06-13 17:58
#39

Nu har jag inte läst alla era svar, men skriver ändå.

Tycker det var bra att SVT inte visade det.

Tycker att det är skitdåligt att de bara köper ett marsvin på blocket utan att de informerade säljaren (antar att de inte gjorde det, för vem skulle skriva: "Hej jag vill köpa ditt marsvin, döda det i TV och mata folk med det"?

Ännu mer skitdåligt är att de DÖDAR marsvinet i TV (som jag uppfattat det iallafall), dessutom på ett olagligt sätt. Hur många kockar dödar t.ex. kyckling i TV innan de tillagar det?

Om folk vill äta marsvin, katter, hundar, hästar, apor, tigrar, möss, fåglar, kycklingar, kossor och grisar eller något helt annat så kan jag inte hindra dem. Det finns inget som säger att det är mer rätt att döda en kyckling för mat än ett marsvin.

Jag skulle dock själv inte göra det.

[julia&marsvin]
2014-04-11 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag ska aldrig sälja mina marsvin! För det först så älskar jag ju dem och för det andra så vet man ju inte vart de tar vägen. I och för sig så är mina från blocket men då kan man säga att de skickades rätt! ;)

Upp till toppen
Annons: